Frans goed leren

Ik wil hééél graag mooi Frans kunnen spreken/ schrijven, ik heb op school natuurlijk ook wel Frans maar dat zit is 3 jaar op zo’n beetje hezelfde niveau
(Ik kan nu niet veel beter Frans dan: ‘‘Bonjour, je suis Anne’’ en ‘‘Je voudrais acheter 1 kilo de tomates’’ en ik weet niet eens of die 2e zin foutloos is XD).

Verder vind ik het een mooie taal. En aangezien mijn moeder het belangrijk vind dat ik veel talen kan spreken, lijkt het me geen slecht idee om naast mijn school Frans nog wat extra Frans te doen zodat ik iets beter word. XD

Overigens is mijn grootste motivatie dat een soort van ex van mij echt sick goed Frans kan, maar hij heeft me echt heel erg gekwetst, dus ik zou echt niets liever willen dan hem een keertje ergens tegenkomen en dat IK dan beter ben dan hem in Frans, dat is mijn ‘‘wraak’’ :stuck_out_tongue:
Nee, het is niet alleen daarom, maar het is wel een extra motivatie.

Maarja, genoeg gezegd, heeft iemand tips om op een leuke manier beter Frans te leren?

Via spelletjes op internet ofzo :’)? Kijk de film Taxi 1,2,3,4. Vind ik zelf erg leuke films en je kunt ze in het frans ook instellen (Dus eerst nederlands kijken, dan frans)

Ik ben goed in engels omdat ik veel engelse series keek (denk ik? :stuck_out_tongue:)
dus dat is inderdaad misschien een goed idee om te doen :slightly_smiling_face:

Films en naar frankrijk zelf gaan?

Cursus frans?

ik wil ook goed frans kunnen, ik vind het echt heel mooi klinken, dus ik let goed op in de les

Heel veel films kijken (met bijv. franse ondertiteling in plaats van nederlands), koop ook eens franse versies van bladen, er zal toch heus wel een franse versie zijn van elle of vogue etc. etc. hiermee haal je je woordenschat nog meer omhoog. Misschien kun je soms franse liedjes luisteren en proberen te vertalen of te begrijpen waar ze over gaan. Of als je van penvriendinnen houdt kan je kijken of je iemand uit frankrijk kan vinden. En natuurlijk op vakantie gaan naar Frankrijk en zelf bijv. dingen bestellen, vragen etc.
Wat een verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt!

LiefsX

In je eentje naar Frankrijk gaan, maarja, daar ben je misschien nog een beetje te jong voor :p.
Maar misschien zijn er ook wel taalkampen in Frankrijk.
En je kunt met je ouders naar Frankrijk gaan en dan proberen jezelf te redden (dus tegen je ouders zeggen dat zij niks mogen doen :p)

Het best is iig om het gewoon te spreken.

.

het is vakantie hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Idd, misschien gewoon films kijken in het Frans maar zonder ondertiteling. En een cursus misschien. :stuck_out_tongue: Je moet het gewoon doen haha. :slightly_smiling_face:

het is toch voudrais en niet voudrai (voudrai is hoe je het uispreekt, zoiets)

Haha, zo slecht is mijn Frans dus…
Ik zal het even verbeteren. :slightly_smiling_face:

Ik studeer Frans :slightly_smiling_face:
en mij hebben ze gezegd dat de beste manier om de taal te leren, op vakantie gaan naar Frankrijk of Wallonië is. En gewoon je grammatica bekijken, alles wat je leert, zeg je ook hardop! Kijk naar Franse televisie bv. Tv5monde en luister.
Op taalkamp gaan in de zomer, lijkt me ook wel goed.

Bonne chance!

Ik heb zo’n cd ooit eens gekregen van mijn vader, en daar kon je beter Frans op leren. Ben hem alleen kwijt, maar misschien is zoiets wel handig?

@bootlegs als je Frans studeert, wat kun je dan worden? Is het een leuke studie? Leer je alleen de taal of ook de cultuur? (sorry, nieuwsgierig!)

Je voudrais acheter 1 kilo des tomates

DE tomates.
En voudrais is hier wel goed. Het is een conditionnel. Bij een futur zou het voudrai zijn.
Ik vond Frans vreeeeselijk makkelijk dus ben op een gegeven moment in mijn eigen tempo gaan werken (wat sneller was dan de rest) en ben naar mijn docente Frans gegaan en gezegd dat ik het te makkelijk vond. Ik werk nu vooruit tot een bepaald punt en maak vanaf daar extra opdrachten.
Maar ik ben sowieso redelijk taalgek. Maar lees een Frans boek (films zijn denk ik nog te moeilijk na 3 jaar).
Je hebt van Malmhof(?) speciale lijster-uitgaves met woordenlijsten achterin voor moeilijke woorden, die zijn er op school vast wel. Vraag er eens naar.
(Le petit prince, Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran, La petite fille de monsieur Linh heb ik gelezen met woordenlijst, ik lees nu les âmes grises zonder).

Talenkamp is ook een goede, ik heb een e-mail vriendin die Frans is, misschien op zo’n Franse penpall site ofzo…
Franse fora.

@Bootlegs.

Vertellll.
Wat doe je, is het leuk wat kun je ermee? Is het moeilijk, wat leer je?

Zeer benieuwd.

Veel Franse films of series kijken, Franse muziek luisteren en de vertaling opzoeken zodat je het kan leren begrijpen. Op vakantie naar Frankrijk of Wallonie. Doe een cursus. Koop van die Franse basisgrammatica boekjes of Franse oefencd’s en probeer zoveel mogelijk Frans te praten, zodat je wat vertrouwder raakt met het spreken ervan. En probeer er elke dag een beetje mee bezig te zijn. Dus doe elke dag een paar woordjes of grammatica regels leren of als je zo’n cd hebt probeer elke dag een stukje daarvan te beluisteren en na te praten. Je moet oefenen, oefenen, oefenen… :slightly_smiling_face:

hahahaha