Frans en/of Duits bij NT profiel

Hi allemaal!

Volgende week moet ik aangeven welke vakken ik volgend jaar in mijn profiel erbij wil als vrije deel.
Ik zit nu in de 4e klas en ga volgend jaar dus naar de 5e klas. Ik heb een NT/NG profiel gymnasium (grieks) met economie.
Bij ons op school heeft iedereen tot en met de 4e klas nog 2 uur Frans én Duits per week, en vanaf volgend jaar kun je het dus laten vallen.

Nu is het in mijn geval eigenlijk niet nodig om een van de talen te kiezen, aangezien ik een NT/NG profiel heb, maar aangezien talen mij goed liggen, wil ik beide talen wel houden eigenlijk.
Als ik beide talen kies, dan heb ik volgend jaar NT/NG + economie, Frans en Duits (3 keuzevakken).

Nu is mijn vraag, is dit misschien te druk? Frans en Duits worden volgend jaar 3 uur per week, wat neerkomt op ongeveer 34 uur les per week. Op dit moment heb ik 32 uur.
Mijn NT profiel gaat mij tot nu toe wel prima af, mijn gemiddelde voor alles is ongeveer een 8 en Frans en Duits sta ik beide ook tussen de 8-9. Ook is het dus zo dat ik nu dus al 4 jaar deze talen heb, en ik eigenlijk nog maar 2 jaar hoef voor mijn diploma met beide talen erop.

Heeft iemand misschien ervaring hiermee? Sorry voor dit mega verhaal, haha.

Als het je goed gaat tot nu toe zullen die twee uur extra niet veel schelen, maar je moet er wel rekening mee houden dat je ooit ook een profielwerkstuk moet gaan maken en nog vele andere werkstukken en activiteiten.

Kan me voorstellen dat je nu niet weet hoe dat eruit gaat zien, dus misschien kun je dat bespreken met je mentor op school? :slightly_smiling_face:

Bedenk je wel dat twee talen dus ook voor extra mondelingen en boekverslagen zorgt! Als je daar geen problemen mee hebt, dan moet je het gewoon doen. Kun je het dan niet altijd nog laten vallen als het te veel is?

Hey! Ik heb geen ervaring met zoveel vakken, maar wel met alle talen.
Ik heb ook 4 talen gekozen en iedereen zat te zeggen van; “oh dan moet je veel boeken lezen en veel mondelingen doen”. Trek je hier niets van aan. Voor Duits moesten wij 2 boeken lezen en voor Frans 1. Trouwens als je goed in talen bent, net zoals mij, worden die mondelingen ook zeker geen probleem. Ik zou beide talen kiezen, want je kunt er altijd nog één laten vallen als je het niet meer trekt.

Als je er zo mega goed voorstaat, zou ik het gewoon proberen. Succes! :slightly_smiling_face:

Als je er zo goed voor staat, zou ik het gewoon proberen. Je kan altijd nog een vak laten vallen, desnoods na je examens. Zeker als je nu nog niet weet of je liever Frans of Duits wilt, zou ik het gewoon allebei nemen.