Foute vriendin?

Ik heb een paar jaar geleden bij mij op school een meisje leren kennen, het klikte meteen al erg goed en we spraken veel af enzo. We werden echt goede vriendinnen. Veel van mijn vriendinnen vonden dat ik veranderde, die ene vriendin had een slechte invloed op mij. Ik weet dat ik niet kan zeggen dat ik door haar ben begonnen met roken, blowen en veel drinken, want ik ben zelf degene die die alcohol naar binnen werkte, rookte en blowde, maar ze heeft wel een erg grote invloed op me gehad. Ze is nog steeds een goede vriendin van mij, maar ik begin in te zien dat het genoeg is nu. Ik wil niet meer zijn zoals dat, dat komt ook omdat ik sinds een halfjaartje nu een geweldig leuk vriendje heb die het écht niet leuk vind als ik rook en blow. Ik probeer haar dus subtiel te vertellen dat ik daar geen zin meer in heb, maar de manier waarop ze reageert… Het gaat dan zo van: ‘Ja, kutwijf, we hadden toch afgesproken om dan en dan te gaan blowen? Ik snap niet waarom jij zo veranderd voor je vriend blablabla…’

Ik voel me niet meer op mijn gemak bij die vriendin, maar op de een of andere manier durf ik het haar niet te vertellen, bang voor haar reactie. Elke keer als ze nu vraagt om wat te gaan doen, verzin ik een smoes. Ik vind dat ook niet kunnen, als ik iets haat is het liegen, maar ik dúrf gewoon niet eerlijk te zijn. Bang voor haar reactie, en ook bang omdat zij heel veel dingen over mij weet. Stel je voor, we krijgen ruzie, en zij verspreid al die dingen… Ik heb ook heel veel meegemaakt met die vriendin, ik wil haar ook niet kwijt, maar zo gaat het toch niet meer…

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? En iemand die toevallig wat advies heeft wat ik het beste kan doen?

Blijkbaar is die vriendschap niet zo sterk, als ze boos zou worden om een jointje of een peukkie.

Ik heb respect voor je dat je wil veranderen, zou zij ook moeten doen.

Ik heb dat ook gehad met een vriendin.
Alleen zij begon opeens te roken en te blowen ik heb daar nooit aan meegedaan ze vroeg wel altijd of ik ook wou. Gelukkig nooit gedaan.
Ik deed wel stelen met haar door haar eigenlijk, ja waarom betalen als het ook gratis kan dacht je dan…
Sinds ik een vriend heb ben ik ook heel erg veranderd en opeens praten ze bijna niet meer met mij, toen heb ik ook geen contact meer gezocht.

Misschien kun je haar gewoon een negeren?
Of echt een duidelijk gesprek hebben of een mail/brief sturen?

Dan moet je eens wat van je eigen karakter tonen.

Sorry, het zit in mijn karakter dat ik nooit een grote mond tegen iemand durf te hebben, altijd bang ben voor de mening van anderen en nooit mijn eigen mening durf te geven. Ik weet het, dat is laf, erg laf. Maar niet iedereen heeft ‘de ballen’ om dat te doen.

Jammer dat ze zo reageert want je kunt best vriendinnen zijn als een van de twee niet rookt of blowt. Misschien kun je haar inderdaad vertellen dat je niet meer wilt roken en blowen. Dat zou ze toch moeten accepteren.

Oh, meid. Je moet oppassen aan wié je je geheimen verteld & wát je verteld.
Ik vertel m’n geheimen alleen maar aan m’n beste vriendin die ik al ken van toen ik 3 was, ben nu 14, Go count :slightly_smiling_face: + M’n ouders kennen haar, haar ouders & familie. En ze is allesbehalve een slechte invloed op mij… Dát noem ik een goede vriendin. Ik ken zoveeeel geheimen van andere mensen, maar zij niéts over mij. Want alleen bij m’n beste vriendin voel ik me veilig. Maar ik ben 100% betrouwbaar dus het maakt niet uit voor andere als ze hun geheim aan me willen vertellen, en dat weten ze. Verder nja, ken jij geen geheimen van d’r? Zo kan je (Alleen als het moet) haar confronteren als ze de jouwe wil door verklappen :’)
Veel succes, lastige situatie.

Gelijk heb je :wink:
Ik zou gewoon alle moed bij elkaar rapen en naar je vriendin gaan en als ze vraagt of je mee komt blowen etc. gewoon zeggen dat je bent gestopt. ik bedoel je kunt ook vriendinnen zijn als de ene idd niet blowt, rookt etc.

ik had ook zo’n beste vriendin, ze heeft me nooit aangedrongen om te roken ofzo.
We zijn echt gigantisch uit elkaar gegroeid, we spreken elkaar echt nooit.

Ik had ook zo’n vriendin. Het beste is om ineens van contact te verminderen. Dat werkte bij mij wel. Als ze wilde chillen vertelde ik ‘‘ja, ik laat je wel weten wanneer’’ en op ten duur geeft ze het moed op als je continu met hetzelfde antwoord komt.

Ik denk dat je bang bent je vriendschap te verliezen. Als ze echt een vriendin is wil ze ook nog met je omgaan als je niet meer zoveel drinkt en rookt/blowt. Ookal is het dan natuurlijk wel anders…
Soms groei je uit elkaar, dat gebeurd gewoon.

Niet echt een soortgelijke situatie, maar ik heb wel dat ook een goede vriendin van mij, en ik kan haar niet meer mijn ‘beste vriendin’ noemen. Maar het klikt de laatste tijd gewoon niet meer. Maar ik zou als ik jou was, gewoon in het echt tegen haar zeggen, als ze vraagt om af te spreken, dat je het niet meer wilt. Zij kan jou toch niet dwingen?

helemaal mee eens!
ik vind het supergoed van je dat je wil veranderen!
je meot dat niet laten voor die vriendin.
ga met haar praten, echt praten, en zeg dat jij wil stoppen met roken omdat je inziet hoe slecht het voor je is!je hoeft je vriend helemaal niet te noemen. zeg dat je eht voor jezelf doet en laat je zeker neit ompraten, want ja, het is echt slecht.

Ik heb bijna precies hetzelfde! Het enige was anders was, was dat zij een vriend kreeg en niet ik. Hij belde mij 's nachts boos op van JA WAAR IS *NAAM*, en ik werd gewoon gek van dat ik overal bij betrokken werd. Ik moest bijvoorbeeld ook mee naar de stad en dan ging zij dingen jatten, en ik vond dat altijd zo stom want ik ben totaal niet zo en ik kom toch uit goede huize, (zij niet zo). Toen ging ik op uitwisseling en werd ik hechter met andere vriendinnen, en zij kon dat niet hebben. Ik mocht niks meer zeggen of ze werd al boos, als ik met een van die meisjes had afgesproken werd ze boos. Als ik haar niet hoorde roepen werd ze boos. Echt het was zo een drama

Ik ben blij dat ze van school is want ik merkte dat heel veel mensen mij ook een beetje een ‘tokkie’ geworden vonden, en dat ik erg veranderd was.