'Fout gebruik van het geloof'

Ik moet een speech schrijven voor Engels, en ik heb een onderwerp gekozen dat mij interesseert. Over hoe geloof in mijn ogen fout gebruikt wordt/werd. Dit is absoluut niet om gelovige mensen de grond in te boren, absoluut niet. Ik vind geloof een hartstikke mooi iets. Ik geloof zelf niet, maar ik laat andere mensen in hun waarde. Maar in mijn ogen zitten er fouten in bij het uitvoeren er van. Dit is mijn mening, ik respecteer de jouwe en als jij het niet met mij eens bent, sorry. Het is niet bedoelt om iemand te kwetsen.

Maar nu ben ik dus wel benieuwd of jullie daar ook nog punten van hebben in het geloof. Mijn voorbeeld zou dan bijvoorbeeld zijn over de aflaten in de tijd van Luther. Dat werd gewoon gebruikt om de maatschappij te manipuleren en er geld aan te verdienen. Manipuleren door de mensen hoop te geven. En er geld aan verdienen, dat lijkt me logisch aangezien de mensen geld betaalden aan de overheid.

Hebben jullie nog meer van dit soort dingen? Ik weet namelijk zeker dat er op vele andere manieren misbruik is gemaakt van het geloof. De verleiding voor de politiek om dit niet te doen is veel te groot

Wohoo, ik en het wel met jou eens! Maar Luther wou toch juist de aflaten afschaffen? En daaruit is het protestantisme ontstaan, voor zover ik weet.

Ohja, ik bedoelde daar ook meer mee in de tijd van Luther. Goed dat je het zegt, ik zal het tegen de verwarring even aanpassen :’)

Sparrow heeft gelijk, Luther wilde de aflaten afschaffen. En dat is een van de redenen dat ik een trotse protestant ben :slightly_smiling_face:.

En hier was hij ook op tegen
Pracht en praal, het had volgens hem niet met het geloof te maken.
Heiligen en relikwieën-verering

En misschien kan je Calvijn er ook in gebruiken? Zomaar een tipje!

Ben Katholiek. Maar, er is een tijd geweest dat de Pausen elkaar van vader op zoon opvolgden. Hoort onmogelijk te zijn. In het boek de Naakte Kroon staan een aantal van die schandalen rond Pausen uitgelegd. Misschien interessant om te lezen.

En inderdaad Luther reageerde op wat er mis was in die tijd.

Trouwens. In delen van Frankrijk waar groepen Hugenoten kwamen werden de mensen die Katholiek waren ook niet zo geweldig behandeld. Andersom hetzelfde. Daarvoor kun je misschien Ik droomde in blauw lezen.

(Menselijke) fouten rechtvaardigen door te zeggen ‘de wil van God’. Dat vind ik echt schandelijk.

Wat een leeeuk onderwerp zeg!! Haha en ik ben zelf gelovig, maar niet christelijk.

Dat met de aflaat is echt een goed voorbeeld, kun je zeker gebruiken. Misschien kun je ook dingen gebruiken als ‘‘verdrijving’’, oftewel: exorcisme. Dat is het wegdrijven van de duivel bij mensen die ‘‘gek’’ waren. Omdat stoornissen als schizofrenie nog niet bekend waren en mensen dachten dat het bezitting van de duivel was, kwam de kerk met exorcisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Exorcisme

Ik weet niet of het erbij hoort… maar ik moet meteen denken aan priesters die kinderen misbruiken, wat veel in het nieuws is geweest de afgelopen tijden…

Oh en er is ook nog een vrouwelijke paus geweest (dit zegt men tenminste), ik ben haar naam even vergeten maar met googlen zou je vast wel een eindje kunnen komen! Dit was een ‘schande’.

Paus Johanna. Is ook een boek en een film over geloof ik.

Ohh, dat exorcisme is echt een goed idee! Dankje! :’)

Ja, je hebt ook van die organisaties (strenge christelijken over het algemeen) die van die homosexuality reversion therapy doen. Met als gevolg dat al die jongens en meiden gehersenspoeld worden en getraumatiseerd raken enzo.

Het niet mogen opdoen van kennis volgens de kerk. In de middeleeuwen(en daarna) had de kerk veel macht zoals jullie weten, en experimenten etc waren niet toegestaan, omdat men gewoon in God moest geloven. Dus ook wetenschappelijke onderzoeken waren best taboe.
Totdat de renaissance kwam en men helemaal veranderde en het geloof achterwege liet.

I’m googling it c:

Ik vind dit nog best interessant haha.

En misschien ook (ik blijf bezig) dat je voor de kerkscheuring geen bijbelstudie mocht doen (geen bijbel mocht lezen). Je moest alles maar aannemen van de priester (lijkt me niks, weet jij veel wat die man allemaal zegt).

Ik vind het ook vet interessant. Altijd al eigenlijk. En ik moet zelf gaan leren, maar toch nog ff een voorbeeld?

In de tijden dat de kerk aan de macht was, was het ook niet toegestaan dat meisjes en jongens bij elkaar in de klas zaten toch? Sowieso mochten meisjes niet naar school.

Ik heb echt veel aan jullie! Dank!
@TrainStation die is ook best goed trouwens, want in mijn ogen is het dan vrij makkelijk voor zo’n priester om de informatie te beïnvloeden naar zijn hand wat dus veel te veel macht aan de kerk/(in die tijd) overheid geeft.

Ja klopt precies :slightly_smiling_face: