Foundation: ja of nee?

Hoi!
Ik heb best wel een onzuivere huid. Veel puistjes, vooral tijdens ‘het maandelijkse probleempje’ haha. En ik heb altijd last van roodheid. Ik ben hier eigenlijk best onzeker over. Ik verzorg mijn huid altijd goed. Reinig 'm twee maal per dag, gebruik enkel mascara die ik er altijd afhaal. (niet dat dat invloed zou moeten hebben op de rest van m’n gezicht, maar ok) Af en toe een natuurlijk maskertje (lees: yoghurt etc tot een papje haha) Ik heb al puistjes vanaf groep 7 of zo, was sowieso met alles heel vroeg. Het zijn dus echt ‘pubertijdpuistjes’.
Nu denk ik er over om een foundation te kopen… Ik ben 14. Is dat niet jong? En welke (niet te dure) foundations zou je me dan aanraden?
Ik wil liever niet een vol geplamuurd gezicht, waar je de foundation en poeder zo af kan blazen… xD En sowieso, als je foundation gebruikt, is foundation en evt een matterende poeder genoeg of moet er gelijk een blush bij? Dat wil ik niet namelijk…
Ik weet trouwens niet eens of mijn moeder het goed vindt… Hoe moet ik dat haar vragen? (ben daar nooit goed in geweest… Mijn moeder praat niet zo gauw over alles wat mij dwars kan zitten enz)
Haha, oké, too many questions…

xxx

Ik zou geen foundation doen als je het niet héél nodig vindt.
Maar als je er echt onzeker over bent zou ik het er met je moeder over hebben, dan wil ze vast meebetalen aan een iets duurdere foundation die ook beter is voor je huid.

Gewoon doen hoor, maar je moet er zeker niet bij gaan lopen als een barbie.

Ik zou de eerste keer even tips vragen bij de drogist. Misschien dat ze ook wat anders heeft dat je puistjes wegwerkt… En als er niks anders op zit dan foundation, kan zij je helpen met de juiste kleur, type etc. Oh, en de diana pil schijnt ook te helpen. Daarvoor moet je even naar de huisarts.

@livre: Ben ik ook zeker niet van plan hahaha

Ik zou bij jou wel ja zeggen aangezien je zelf verstandig klinkt (je wil zelf ook geen barbiehoofd krijgen). Dus ja, dan kun je iets met foundation proberen. Wel advies vragen aan je moeder/de drogist. Ik zou trouwens eerst iets anders proberen om puistjes te voorkomen ipv. wegwerken. Maar als dat niet werkt, waarom niet?

Ja, ik had al eens een product gebruikt om te voorkomen. Werkte eerst best goed, laatste tijd reageert mijn huid daar best wel gevoelig op. Het was een soort scrub, wat mij ook geadviseerd werd in de drogist.

Ik draag ook al sinds mn 14e foundation ofzo, wel eerder. Ik had toen me bij de Sephora op laten maken, en toen kreeg ik een foundation met niet teveel dekking en precies mn kleur enzo. Dus zoiets zou je ook kunnen doen, wordt je niet té opgemaakt.

@Waterdruppel, Wat jaseyRae zegt, dat je wel verstandig klinkt!

Is je moeder ook het type dat zich goed verzorgd en opmaakt met foundation en zo? Want als dat zo is, dan begrijpt ze jouw probleem vast helemaal, en kan je samen opzoek naar een oplossing (met een medewerkster van een drogist). Is ze dit type nou niet, en zou ze je niet zo begrijpen, dan zou ik zelf even in het schap van Essence of zo kijken. Ik gebruik eigenlijk nooit foundation over mijn hele gezicht, maar als ik iets gebruik, dan vind ik die moussefoundations wel heel fijn, zijn al matterend (dus je hoeft geen poeder te gebruiken) en vaak heel licht. Het ligt er een beetje aan waar de roodheid vooral optreedt of je blush nodig hebt. heb je vooral roodheid rond je neus en je kin ed, dan kan je je wangen gewoon foundation-vrij houden, met hun natuurlijke roodheid. Kan me ook voorstellen dat je het ‘gewoon mooi’ vindt, in dat geval zou ik opzoek gaan naar een matte (dus zonder glitters/shimmers) cremeblush. ziet er natuurlijker uit, en je hoeft niet eerst poeder over je foundation te doen!

Heel verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt!

@above: Mijn moeder is al over de vijftig, en gebruikt geen foundation volgens mij. Wel allerlei cremès en dergelijke, gebruikt ook altijd wel oogschaduw enz.
Oké… Ja, op m’n wangen heb ik eigenlijk er geen last van ja…
Heel erg bedankt! Heb er inderdaad wat aan (:

@livre: Haha dankje. :blush:

@heteICETEA: Hmm, oké. (: Tnx!

Ik zal concealer kopen, en dat op je puistjes smeren :slightly_smiling_face:

Ik wil niet zeggen dat ik last heb van acné, maar wel heftige puistjes haha. Op m’n kin en voorhoofd… Die zijn eigenlijk nooit puistjesvrij. Dus als ik elk puistje één voor één moet camoufleren, komen er dan geen vlekjes?

Wat al behoorlijk helpt is een beetje concealer, daarvoor kan ik je het concealerpalletje aanraden van catrice. Ook kan je even langs de dokter gaan om misschien op recept iets te krijgen tegen de puistjes.
Wat voor gezichtsreiniging gebruik je? (Merk, product?) Dit kan er namelijk ook voor zorgen dat je puistjes nog erger worden, producten die je huid zó schoon maken dat al het natuurlijke vet van je huid ook wordt meegenomen zijn niet goed. Hierdoor moet je lichaam meer vet produceren en krijg je weer verstoppingen → puistjes.
En als je echt graag foundation wilt gebruiken, ga er dan goed mee oefenen. Kijk tutorials op youtube of zoek eens een artikel op een beautyblog, hoe laten zij het zien? Als je gewoon met beleid foundation aanbrengt ziet het er niet raar uit :slightly_smiling_face:. En gewoon aan je moeder vragen, ze zal je waarschijnlijk wel begrijpen en je misschien zelfs willen helpen.
Succes! :slightly_smiling_face:

Ik gebruik de reinigers van Kruidvat. Prima kwaliteit. Heb ook niet het gevoel dat ik daar meer puistjes van krijg. Eerst altijd de reinigingsmelk om m’n mascara er af te halen, daar na de lotion voor m’n gezicht. 's Ochtends gebruik ik voordat ik mascara opdoe trouwens ook de lotion.
Heel erg bedankt! :heart:

Je kan als die puistjes echt heel erg zijn, langs de huisatrs gaan, dan krijg je bij de apotheek iets van benzoyperiode. Ik had ook best wel puistjes, tot ik dat spul gebruikte, en echt geloof me het doet wonderen, alles was weg :stuck_out_tongue:

Ik heb zelf foundation van rimmel, vind die wel fijn :slightly_smiling_face: ik denk niet dat je het aan je moeder hoeft te vragen? maarja ik weet niet hoe jouw moeder is haha.

Haal je die reinigingsmelk er wel goed af ? Dat is namelijk ook belangrijk want anders veroorzaken die ook puistjes! Ik denk dat je beter de Kruidvat FaceWash kunt kiezen, die reinigt grondiger en is makkelijker helemaal weg te halen!

Ze wilt graag dat ik haar alles vertel ofzo. Dat doe ik totaal niet, eigenlijk haha. Het is altijd heel gezellig met haar, maar over ‘serieuze’ dingen praten, behalve cijfers, lukt mij nooit zo goed. Ben bang dat ze het dan afkeurt ofzo. En nouja, als ik dan een keer een nieuwe mascara had gekocht, zag ze die dan op m’n kamer. “Waarom heb je dat niet verteld?” Beetje onzin, maarja… Wil haar niet ‘teleurstellen’. Welke foundation is dat? (:
:heart:

@above: Ja! Hij werkt echt goed enzo, en mijn wimpers zijn voor het slapen gaan helemaal mascara vrij (: Ik zorg er vrijwel altijd voor dat ze echt schoon zijn.
Oh, je bedoelde reinigingsmelk, of ik die er goed afhaal. Ja, dat doe ik. (:

je kunt ook langsgaan bij de douglas of iets dergelijks, volgens mij doen die ook huidanalyses en kunnen ze je adviseren wat voor foundation het beste bij jouw huid past, ook qua kleur en samenstelling :]