Fotovakschool

Hey!

Is hier iemand die van plan is om naar de fotovakschool te gaan, of er al op zit?

Liefs

Nee, ik doe het niet.
Ik vind dat persoonlijk een beetje zonde van het geld.

Jupjup, ik zit nu al een tijdje op de fotovakschool in Boxtel. (:

Ik ben naar de opendag geweest, vond het ook erg duur en dan ben je ook niet zeker of je er een baan in krijg. Mocht je een student zijn.

Bevalt het een beetje? :slightly_smiling_face:
Ik zit er namelijk ook aan te denken om na deze school naar de fotovakschool te gaan.

Op zich wel, ik zit met gezellige mensen in de klas en dat maakt het alleen al heel leuk. Ik loop alleen erg voor op de rest wat wel vervelend is, maar gelukkig ligt het niveau bij onze klas boven het gemiddelde en zijn we (bijna) allemaal heel gemotiveerd.
Ik heb alleen geen ‘competitie’ in deze klas en dat mis ik wel. Ik vind het fijn om uitdaging of een rivaal/rivale te hebben en dat heb ik tot nu toe nog niet gehad, hopelijk word dat op de vakopleiding meer.

Het is enorm duur, krijg erg gemixte verhalen van de FotoVakSchool en heel eerlijk, de kans dat je er echt een baan in vind is minimaal. Toegegeven, dat is momenteel in veel sectoren zo, bijvoorbeeld CMD ook. Maar fotografie is echt iets, de markt daarvoor / daarvan is zo enorm ingezakt door de lage prijzen van DSLR camera’s hedendaags.

Ja :slightly_smiling_face: Als je vragen hebt, kun je me een berichtje sturen! Ik vind het leuk, maar wel erg veel huiswerk.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen hoe duur het is, volgens mij betaalde ik voor mijn vorige opleiding meer. ;o
Ik denk dat het ook wel meevalt met alle zelfbenoemde fotografen hoor. Vroeger hadden er ook veel mensen een camera en kon je overal je foto’s laten afdrukken en dat is nou niet veel anders, behalve dan dat men het ook digitaal wil hebben en dat wel duur is bij een echte fotograaf.
Als er mensen zijn die echt vakwerk willen hebben in hun huiskamer, komen ze wel naar een professionele fotograaf. (:
Maar bij de fotovakschool word je ook opgeleid om zelfstandig fotograaf te worden, je kan wel bij een fotograaf gaan werken maar dan zit je wel aan zijn/haar stijl vast als je pech hebt.
En als je er echt bovenuit steekt met jouw stijl fotografie, dan maak je het wel. Je zal niet meteen een fulltime baan hebben om je brood mee te verdienen maar zoiets moet zich ook opbouwen.
Huiswerk vind ik trouwens wel meevallen, maar ik ga maar 1x in de 2 weken naar school.

Bij de voltijd opleiding krijg je dus wel wat aardig huiswerk op :stuck_out_tongue:
Maar je verhaal klopt wel, plus fotografie is niet alleen foto’s maken. Denk aan facturen etc. Er komen nog veel meer dingen bij kijken dan bedenken en op een knopje drukken. Daar is school heel handig voor.

Ik krijg vaak vragen over de fotovakschool of andere fotografie studies omdat mensen aannemen dat ik dat doe of gedaan heb, terwijl ik wat betreft fotografie compleet autodidact ben. Ik wil daarmee niet arrogant doen, ik wil alleen maar aangeven dat, als je de passie ervoor hebt, je er ook wel komt. En wat hierboven al is gezegd: het is heel duur, en de kans is klein dat je er een baan mee kunt vinden als je klaar bent. Ik heb behalve fotografie nog andere interesses wat betreft verschillende vormen van media, dus ben ik Communicatie & Multimedia Design gaan studeren. Op die manier spreid ik een beetje mijn kansen, zeg maar.

Bevalt mij zeker wel, maar het verschilt best wel waar je het precies gaat studeren (welke school). Dus ik zou als ik jou was even goed onderzoeken wat de verschillen precies zijn en wat je daarvan belangrijk vindt.

Ik heb me ingeschreven voor de MBO niveau 4 opleiding van 3 jaar met studiefinanciering in Apeldoorn. Heb gisteren de brief binnen gekregen. Het intakegesprek is wel 75 euro, zou zonde zijn als mensen niet worden toegelaten. Vooral voor mensen als ik die op zichzelf wonen en dus geld beter niet kunnen missen. Maar zouden jullie het aanraden die opleiding, een andere of gewoon cursus en zelf veel blijven oefenen? Want daarmee moet je het ook wel redden. Een baan is tegenwoordig ook al niet meer zeker. Voor mij zou het ook elke ochtend anderhalf uur reizen zijn en het zelfde terug. Heb ook een chronische vermoeidheid, dus dat maakt het lange reizen rotter. En zouden je ze zonder studie maar met een goed portfolio wel aannemen in een fotografie zaak?

Wat bowlerhat zegt is ook wel waar. Ik wil ook vooral wat meer kennis opdoen over lenzen en handmatig instellen. Zou dat alleen bij een opleiding kunnen of ook bij iets anders (naja handmatig leer je wel bij cursussen)?

Als je alleen instellingen enzo wilt leren kun je denk beter gewoon een cursus doen, die zijn niet zo duur. Of op internet opzoeken :wink:
Maar als dit echt je ding is, en je wilt ervoor gaan dan zou ik wel toelating doen! Uiteraard leer je in het begin ook handmatig instellen.

Het gaat me echt alleen om het handmatig instellen beter leren. Weet verder wel dingen over lenzen, photoshop enz. Wil er echt wel meer mee doen in mijn leven. Maar zelf moet je er ook wel komen, lukt genoeg mensen.

Dat weet ik wel zeker. Ik denk dat het meer gaat om je portfolio waarin je bewijst wat je beheerst qua techniek en creativiteit, dan het daadwerkelijke papiertje. Maar dat is met bijna alle creatieve studies wel zo.

Ik ga trouwens binnenkort verschillende workshops fotografie en bewerking geven. Hier zullen ook fotografen op af komen die wel gestudeerd hebben, maar bijvoorbeeld wel van mij kunnen leren over portretfotografie en retoucheren in Photoshop.

Met een studie alleen ben je er sowieso niet. Ik kan ook niet alles, maar ben me gaan verdiepen in het gebied waar mijn passie ligt (o.a. portretten) zodat ik nu ook de techniek goed beheers.