Foto's plaatsen op Girlscene

Omdat er laatst een aantal foto’s van Girlscene misbruikt zijn op een andere website, hier een paar tips voor meiden die een foto willen posten. Ik zet dit eventjes hier neer omdat er op verschillende plaatsen foto’s gepost worden, maar mods jullie mogen dit verplaatsen als jullie een beter idee hebben.

• Je moet weten dat andere mensen je foto helemaal legaal mogen overnemen op hun website zoals laatst op sluthate. Je foto is openbaar dus mag je daar naar linken. Je kan dus niet verhinderen dat dit weer gebeurt.

• Je kan wel een aantal regels volgen die je er toe in staat stellen de foto van de andere website te verwijderen:

1. Gebruik altijd een foto die op een plaats staat waar JIJ ZELF de controle hebt, en waar je dus zelf de foto kan verwijderen als dat nodig zou zijn. Dus GEEN FACEBOOK foto! Als je een foto op Facebook plaatst, heeft Facebook de controle, je kan de foto bijvoorbeeld niet zelf van Facebook verwijderen. Je geeft eigenlijk de controle over je foto aan Facebook af.

2. Als je via Tinypic een foto post, gebruik dan een Tinypic account. Je kan je dan inloggen en nadien je foto weer verwijderen. Als je geen account hebt, is het veel moeilijker een Tinypic foto te verwijderen!

3. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld Photobucket, waar je ook een foto kan uploaden en die later weer verwijderen. Let op met Photobucket accounts waar je naam in verwerkt zit. Dan geef je ook meteen je privacy op. Geef je Photobucket account een anonieme naam.

4. Als je een foto op Girlscene post, verwijder dan de link van Girlscene EN verwijder ook de foto van de site waar je hem hebt gepost. Anders kunnen die foto’s heel gemakkelijk terug gehaald worden!

5. Als iemand je foto heeft overgenomen op een andere website, en jij verwijdert hem, dan zal de foto ook automatisch verwijderd zijn van de andere site.

Ik vind het heel goed van je dat je deze tips met ons deelt.

Nummer 5 lijkt mij nogal sterk eigenlijk. Als ik die foto heb opgeslagen op mijn computer en ergens anders post, dan kan die toch niet weggaan als diegene hem weghaalt? Maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd hoor. Wel goede tips verder.

Volgens mij werkt het inderdaad niet als de foto eerst wordt opgeslagen, maar wel als hij ergens anders via de afbeeldingsurl wordt geplaatst!

Dit klopt ja!

Uiteraard. Maar wat jij schrijft mag niet. Als er iemand je foto kopieert en op een andere site plaatst kan je klacht indienen. En zo dom zijn ze daar bij Sluthate ook niet.

Wat wel mag is een foto linken, en dat is dus ook wat ze doen. Dat is ook veel eenvoudiger: gewoon de URL vanuit Girlscene kopieren en op de andere site plaatsen. Dus de link op de andere site verwijst naar jouw foto, en als je je eigen foto verwijdert, dan is hij ook niet meer te zien op de andere site.

Daarom dus ook de tip, om een foto te plaatsen op een site waar je hem zelf kan verwijderen en niet bijvoorbeeld een foto van Facebook. Daarom zijn de Facebook foto’s op de Sluthate pagina ook blijven staan en konden we de andere weghalen.

^ Maar je kan dan wel een klacht indienen, maar ik geloof nooit dat daar wat mee gedaan wordt. Je hebt het immers eerst zelf op internet gezet.

Het is niet omdat je het zelf op internet zet, dat je al je rechten verliest. Je mag geen foto’s van anderen kopieren, het maakt niet uit of ze op internet staan of niet. Uiteraard is het niet erg waarschijnlijk dat een Girlscener haar advokaat gaat bellen om klacht in te dienen en een proces aan te spannen :slightly_smiling_face: Maar het kan wel. En alleen al om te vermijden dat ze iets strafbaars doen, gaan sites zoals Sluthate linken en niet de foto’s kopieren en opnieuw uploaden.

Wat hierboven staat is dan ook geen algemene garantie. Het allergrootste deel van de foto’s die op andere websites gebruikt worden, wordt via een link gedaan, en dat is legaal. Daar tegen kan je dus met de regeltjes hierboven wel iets doen.

Het is ons opgevallen dat de meeste foto’s die op Girlscene gepost worden gewoon helemaal niet verwijderd worden. Zoals het op Girlscene uitgelegd staat, lijkt het ook heel eenvoudig: upload maar even je foto op Tinypic en post hier de link. Er wordt nergens op gewezen dat je foto online blijft en dus ook nadat je de link van Girlscene hebt gehaald nog zichtbaar is. Dus daarom even deze regeltjes.