Foto's maken, Fotografie uitleg

Ik kijk bijna iedere dag op Girlscene voor de leukste weetjes en how to’s, maar had eigelijk nog nooit op het forum gekeken. Tot dat ik een tijdje terug een fotografie artikeltje zag staan op de site. Om eerlijk te zijn niet veel aandacht aan besteed, tot ik vandaag het derde (weet niet precies hoeveelste) artikel zag staan. Nou… nu was ik toch wel geintreseerd.

Ik heb nu een tijdje zitten kijken en nu moet ik zeggen dat er een hoop leuke foto’s te zien zijn en ook goede tips en tutorials over bewerken te vinden zijn. Maar (misschien heb ik er over heen gekeken), ik heb niks kunnen vinden over alleen foto’s maken. Dus bij deze dacht ik dat het misschien wel leuk en handig zou zijn om daar iets over te schrijven.

Ik zal wel meteen eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet super veel verstand heb van foto’s maken, maar de basis ken ik en die wil ik graag met jullie delen.

Het is nogal wat tekst (ongeveer 30 A4’tjes) en dat is denk ik teveel voor de meeste mensen hier om in een keer te lezen (en na een tijdje is het ook niet meer zo leuk). Dus ik zal het stukje voor stukje doen.

P.S. Dit artikel is niet volledig van mij, heb het gekregen van een kennis, weet jammer genoeg niet waar het vandaan komt.

Wil je het artikel in een keer lezen, dan is hier een link http://bleupearl.blog2blog.nl/

FOTOGRAFIE UITLEG
De tips heb ik genummerd, indien je over een bepaalde tip nog vragen moest hebben is dit gemakkelijker.

1 - De eerste belangrijke tip die ik je geef is: leer je camera goed kennen, leer al de mogelijkheden kennen die hij je biedt.

2 - Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing zodat je ten volle van al deze mogelijkheden gebruik kan maken. Neem er echt je tijd eens voor, probeer sommige mogelijkheden eens stap voor stap uit.
Alles tegelijk gaat immers niet en zou de indruk kunnen wekken dat het te ingewikkeld en moeilijk is. Dit is het echt niet hoor, binnen de kortste keren ga je versteld staan welke mooie foto’s je gaat kunnen maken. Leer je foto’s goed te bekijken en denk al eens bij sommige foto’s wat je misschien beter had kunnen doen en hoe.

3 - Fotografeer veel… heel veel, de niet geslaagde foto’s kan je toch direct verwijderen.

4 - Fotografeer op allerlei plaatsen: thuis, de tuin, het station, het bos, in de stad, de markt, evenementen… onderwerpen genoeg. Teveel om ze allemaal op te noemen, laat je fantasie maar werken.

5 – Het is ook interessant en handig om een serie foto’s te maken van voor, tijdens en na de werken in huis en tuin. Ik denk hierbij bvb aan het behangen/schilderen van bepaalde kamers in huis, het aanleggen/renoveren van de tuin, plaatsing en vervanging van oude meubelen door nieuwe enz… Als men de foto’s dan nog neemt voor/na van op (ongeveer) hetzelfde standpunt, dan zie je het verschil nog eens zo goed.

6 - Waag je ook al eens aan dichtbij- (close-up) en macrofoto’s van planten, bloemen en allerlei onderwerpen. Doe dit om te beginnen eerst in huis, want bloemen en planten buiten fotograferen is in het begin niet zo gemakkelijk als het lijkt. De grote boosdoener hierbij is de wind, het minste zuchtje wind kan resulteren in onscherpe foto’s. Bij macrofotografie is het diafragma groot (grotere lensopening = kleiner f getal) en daardoor de scherptediepte miniem omdat u dicht met de lens bij het onderwerp komt of uw optische zoom gebruikt. Maar laat je niet direct ontmoedigen hierdoor hoor, want er zijn oplossingen voor. Daarom zal dit uitgebreider besproken worden in het onderdeel dichtbij- en macrofotografie bij de hoofdonderwerpen, die later zullen volgen. Lees hier ook in uw gebruiksaanwijzing van de camera hoe dicht u met de lens tot het onderwerp kunt komen in de macrostand.

7 - Neem onverwachte foto’s (kiekjes) van familie, vrienden, kennissen, kinderen, huisdieren… Het moet niet altijd geposeerd zijn en dit geeft dikwijls heel mooie foto’s.

  • Een trucje hierbij is: als mensen, kinderen en dieren het gewoon zijn (laat ze er aan wennen) om je regelmatig al eens met de camera bezig te zien, dan wordt er steeds minder op gelet dat je de camera vast neemt en kan je gerust onopvallend foto’s nemen.
    De digitale camera helpt ons daarbij omdat de sluiter (ontspanknop) geluidloos af gaat. Men weet nog niet eens dat er gefotografeerd is (zonder flits natuurlijk). Dit in tegenstelling tot de analoge camera’s die een (storend) klikgeluid laten horen.
  • Nog een andere manier (hier moet je wel wat op oefenen om de camera te richten): houd je camera gewoon voor je lichaam of op je benen als je zit, doe of je de bovenkant van je camera bekijkt of wat oppoetst (met je duim of vinger op de ontspanknop) en fotograferen maar. Denk er steeds aan om eerst de ontspanknop half ingedrukt te houden zodat hij kan scherpstellen en de belichting te meten. Dit duurt maar een fractie van een seconde.

8 - Als je foto’s neemt van mensen die poseren, familiefoto’s, vrienden bij elkaar, op een feestje e.d. zullen deze mensen hun ‘zondags’ poserend gezicht opzetten of te strak en gespannen naar de camera kijken.

  • Trucje: neem de eerste foto, doch houd het toestel in dezelfde richting en kijk even over de camera, geef de indruk dat de foto gemaakt is (indien er geen flits gebruikt wordt). Dan in een fractie van een seconde neem je een tweede foto, daar zullen al meer ontspannende gezichten op staan hoor en is misschien de ‘betere’ foto. Indien wel de flitser gebruikt wordt, neem dan ook direct na de eerste foto de tweede.

9 - Als je op een vrije dag bij zonnig of lichtbewolkt weer eens lange tijd op éénzelfde plaats verblijft, let dan eens op regelmatige tijdstippen naar de verandering van de lichtinval en de kleur van het licht. Dit kan het grote verschil maken voor het nemen van een mooie sfeervolle foto.

10 - Houd je toestel altijd heel stil wanneer je de ontspanknop volledig indrukt, zeker bij het gebruik van de zoom. Dit om de minste (beweging)onscherpte te vermijden. Met het gebruik van de zoom bedoel ik wel de optische zoom. De digitale zoom geeft een foto van mindere kwaliteit bij het afprinten omdat deze gewoon een uitsnede maakt van je foto en zodoende pixels wegsnijdt. Persoonlijk neem ik nooit foto’s met de digitale zoom omdat het resultaat toch altijd te wensen over laat.

11 - Indien er weinig licht aanwezig is (buiten) of je met een lage sluitersnelheid fotografeert is een statief zeker geen overbodige luxe. Een sluitersnelheid van 1/60 sec a 1/30 sec is nog net haalbaar om ‘uit de hand’ te fotograferen of je moet echt een ‘vaste hand’ hebben, dan kan je misschien nog ietsje lager. Heel handig is ook een tafelstatiefje dat je zo in je zak of tas kan steken. Men kan bij het nemen van de foto ook gebruik maken van de zelfontspanner, zo heeft men zeker al geen bewegingsonscherpte door het indrukken van de ontspanknop.

12 - Indien geen statief(je) bij de hand kan je uw lichaam als hulpmiddel gebruiken. Zet je benen uit elkaar, zo sta je steviger. Steun met je lichaam tegen een muur of iets anders dat voor handen is, steun met je ellebogen op een muurtje, een tafel of dergelijke. In ieder geval maak gebruik van iets wat je kan helpen om je camera stil te kunnen houden bij het nemen van de foto. Tijdens het (volledig) indrukken van de ontspanknop, hou je adem even in. Als je toestel voorzien in van een O.I.S. Optical Image Stabilizer (optische beeldstabilisator) bent u hierdoor nog geholpen omdat die de lichte trillingen die ontstaan bij het indrukken van de ontspanknop automatisch compenseert.

13 - Neem voor het fotograferen van een onderwerp eens verschillende opnamestandpunten in. Laag bij de grond bvb, dit geeft een heel ander effect. Als we naar iets kijken zijn we gewoon om dit vanuit het perspectief van onze ooghoogte te doen. Breng daar af en toe eens verandering in. Dit geeft een niet zo’n alledaags beeld en bevalt dikwijls wel goed.

14 - Indien je een object (onderwerp) wil fotograferen, bekijk dit eens vanuit verschillende standpunten, neem even je tijd hiervoor. Men komt dikwijls tot betere resultaten indien je de camera een beetje meer naar rechts, links, wat hoger of lager opstelt.

15 - De meeste mensen hebben de gewoonte om te ver van hun onderwerp te gaan staan bij het fotograferen, probeer dit eens anders te doen. Zeker nu met de (meeste) digitale camera’s die een 35 mm (lichte groothoeklens) standaardlens hebben, de analoge camera’s hebben een 50 mm standaardlens.

16 - Bij personen: ga eens wat dichterbij of gebruik je zoom, indien de achtergrond niet belangrijk is neem eens een close-up. Het effect dat men bij gebruik van de zoom dan krijgt is dat de persoon scherp wordt afgebeeld en de achtergrond wazig (onscherp) indien deze achtergrond zich op een grotere afstand van de persoon bevindt.

  • Let er bij zonnig weer ook op dat het gezicht van deze persoon niet pal naar de zon gericht is, want met dicht geknepen ogen krijgt men ook geen mooie foto.

17 - Bij het fotograferen van dieren telt hier hetzelfde principe en ga er zeker eens heel dichtbij of zoom in.

  • Bij honden, katten en andere dieren is het ook raadzaam om deze op ooghoogte te fotograferen indien dit mogelijk is.
  • Bij paarden, koeien of andere ‘grote’ dieren, fotografeer deze ook eens vanuit een lager standpunt.

18 – Bij het fotograferen van kinderen, heel dankbaar onderwerp voor mooie foto’s, telt hier ook dichterbij of inzoomen, de gezichtsuitdrukkingen bij kinderen verandert iedere seconde, maak er gebruik van. Neem foto’s van op ooghoogte van het kind, prachtige foto’s garantie.

19 - Bij bewolkt en/of regenachtig weer kan men ook best heel mooie foto’s nemen. De kleurcontrasten zijn dan heel zuiver en zacht. Bewolkt weer is dan ook ideaal om personen te fotograferen, de huidskleur komt warmer/zachter over in de foto’s.

20 - Bij het gebruik van je flitser, in een donkere omgeving, moet je er rekening mee houden dat deze werkt tot ± 4 meter. Grotere afstanden zijn niet haalbaar om een goed belichte foto te maken.

21 - Bij het fotograferen door een raam moet je er op letten dat je er niet recht voor staat, dit om weerspiegeling te vermijden. Dit telt ook bij een aquarium, altijd iets schuin door het glas fotograferen. Indien het niet anders gaat dan er toch recht voor te moeten staan wegens omstandigheden, zorg er dan wel voor de lens zo dicht mogelijk bij het glas te houden. Dit om het spiegeleffect zo goed als mogelijk uit te schakelen.

22 - Bij het fotograferen van personen/dieren bij zonnig weer en/of tegenlicht: gebruik ook je flitser eens als invullicht (invulflits tot ± 4 meter te gebruiken) anders worden het (bijna) donkere silhouetten. zonder flits met invulflits

23 - Als je van plan bent om op een evenement, feestje of een uitstap veel foto’s te nemen, neem dan zeker een reservebatterij(en) mee, zodat je niet voor een onplezierige verrassing komt te staan en misschien mooie foto’s moet missen.

24 - Indien je een object, bloem(en), plant(en) en dergelijke een ‘fris’ tintje wil geven zoals na een regenbui, besproei deze dan met een beetje water uit een plantenspuit.

25 - Wees creatief bij het maken van je foto’s. Heb oog voor details, de compositie en lichtinval. Zo zullen je foto’s steeds verbeteren.

26 - Laat je hoofdobject opvallen in de foto, probeer storende achtergronden te vermijden die de aandacht afleiden.

27 - Even opletten met de scènefunctie: prachtig onderdeel met onderverdeling en voorgeprogrammeerde instellingen om de
volgende opnames te maken: portret, sport (snel bewegende onderwerpen), etenswaarfunctie, landschap, nachtportret, nachtlandschap, babyfunctie (bij sommige toestellen), gladde huidfunctie, feestfunctie (bruiloften, feesten binnenshuis en dergelijke), vuurwerk, sneeuw en zelfportret.

  • Vergeet hier niet na het nemen van een foto met een voorinstelling in deze functie bvb portretfunctie, je voorinstelling te veranderen als je daarna bvb een landschap wil fotograferen.

Zo dit waren een paar ‘algemene’ fototips/trucs waarvan we sommige iets uitgebreider gaan behandelen bij de hoofdonderwerpen. Experimenteer al eens met het toepassen van bepaalde tips, je foto’s zullen steeds beter worden.Het aangename hiervan is dat na wat oefenen en experimenteren met gebruik van de tips, je deze op de duur automatisch gaat toepassen.

Ik wens je alvast veel plezier en succes met het nemen van je foto’s.

handig :'D

dankje.
super handig :grinning:

leuk

ik heb altijd te weinig geduld om de gebruiksaanwijzing te lezen…
ik doe altijd zelf maar wat

en heb moeite met camera stil houden, ik tril heel gauw… irritant is dat

leuk :]

Een mooie fotocompositie geeft als resultaat ‘de betere foto’.

Ik heb het hier over de compositie (beeldopbouw) met de gouden regel: verdeel de foto in 3 gelijke delen horizontaal en 3 gelijke delen verticaal, ook wel het raster van de gulden snede genoemd.

  • Deze regel wordt veelvuldig gebruikt door kunstenaars en beroepsfotografen en is te zien in reclame, tijdschriften, documentaire, films en dergelijke. Dit zijn de ‘sterke’ punten en lijnen in een foto die de aandacht trekken en waar onze ogen automatisch eerst op gericht worden.

  • Bij sommige recente digitale camera’s staat dit raster (opnamerichtlijnen) ingebouwd in een menu om je te helpen bepaalde foto’s te nemen met deze compositieregel. Ook is het een grote hulp om de horizon bij landschappen en dergelijke mooi horizontaal in je foto te zetten.

  • Op de verticale ‘sterke’ lijnen links of rechts kun je een persoon of een onderwerp ‘plaatsen’ die het hoofdonderwerp uitmaakt van je foto en geeft altijd een beter/mooier beeld dan dat deze in het midden van de foto zou staan.

  • Let hierbij wel op het scherpstellen: richt het kadertje (focuspunt) waarmee je scherp stelt in je lcd scherm op de persoon of onderwerp en duw je ontspanknop half in zodat je camera daar op scherp stelt, half ingedrukt houden en je compositie bepalen hoe je de foto wil hebben (hieronder dus wat naar links gedraaid) en dan maar eerst volledig de ontspanner indrukken.

  • Onthoud deze manier van scherpstellen, deze ga je dikwijls kunnen gebruiken om een mooie compositie in je foto te krijgen.

  • Indien je de camera gewoon recht zou richten met de persoon rechts in beeld en de ontspanknop indrukken zal de persoon niet scherp afgebeeld worden omdat de camera in het midden van het beeld heeft scherp gesteld.

  • De horizontale lijnen boven en onder, gebruiken we onder andere voor de horizon (landschappen).

  • Landschappen: zet je horizon nooit in het midden, 1/3de lucht 2/3de onderkant of andersom. Maak hier zeker gebruik van deze compositieregel.

  • Bij een landschap met een mooie (wolken)lucht 2/3de lucht, zoals hier aan zee.

  • Indien een mooie weerspiegeling in het water of op het strand, andersom 1/3de lucht en 2/3de water/strand.

  • Richt nooit je camera(lens) rechtstreeks naar de zon, je ogen zouden (onherstelbaar) beschadigd kunnen raken.

– Een andere mooie compositie is de diagonale compositie, indien het hoofdonderwerp daarvoor geschikt is.

Ik wens je veel succes met het toepassen van deze compositieregels in je foto’s.

VUURWERKFOTO’S

  • Wat hebben we nodig: onze camera, een statief, een klein zaklampje en een portie geluk.

  • Waar vuurwerk te bekijken valt is er normaal gezien een grote toeloop van mensen. Dus moeten we er zeker op tijd zijn om een goed plaatsje te bemachtigen. Daar stellen we ons statief en camera reeds op, het statief zetten we met één ‘poot’ naar
    voor zodat we tussen de twee andere ‘poten’ kunnen staan en er niet met onze voeten tegen komen tijdens het fotograferen.

  • De meeste digitale compact camera’s hebben een automatische instelling en waar we dus geen manuele sluitersnelheid kunnen instellen. Doch bij deze toestellen hebben we voorinstellingen (scenefunctie) waar ‘fireworks’ en ‘night scenery’ ook in geprogrammeerd staan.

  • Sommige toestellen en zeker de digitale reflexcamera’s hebben dan ook weer manuele instellingen zoals de sluitertijd-, diafragma instelling en het scherpstellen.

  • Mijn camera is een automatisch toestel(letje) die bij de voorinstelling ‘fireworks’ op ISO 200 a ISO 400 staat (voor)geprogrammeerd met diafragma F5 en een sluitertijd van ¼ seconde. Dit is wel een redelijk korte sluitertijd met als resultaat geen volledige uitbarsting van de vuurpijl(en). Dit kan verholpen worden met de instelling op ‘night scenery’ te zetten waar je langere
    sluitertijden kan verkrijgen bvb 6 seconden. Dus met andere woorden is het wat experimenteren wat men het beste vindt.

  • Bij de camera’s met manuele instellingen kan je dus je sluitersnelheid naar believen aanpassen en zet hier de ISO op 100 (200 a 400 mag ook, maar hoger zou ik niet gaan omdat je anders te veel ruis in de foto’s gaat krijgen).

  • Ook niet vergeten om de flitser op ‘gedwongen’ uit te zetten.
    Daarom is het nuttig om een klein zaklampje bij de hand te hebben zodat we verschillende instellingen kunnen uit proberen en goed kunnen zien waar we mee bezig zijn.

  • Ook een belangrijk punt is dat men moet opletten dat er geen storend licht aanwezig is van bvb een lantaarnpaal die dichtbij staat en waarvan het licht in het gezichtsveld van de lens komt.

  • Nu we klaar staan om onze foto’s te gaan nemen, wachten we de eerste ‘knal’ af en kunnen we zien waar deze tot uitbarsting komt zodat we daar onze camera op kunnen richten.

  • Fotografeer je bvb één vuurpijl let er dan op dat die je beeldscherm toch een beetje vult, anders is het aangeraden om wat in te zoomen om een mooi beeld te krijgen.

  • Als je kan fotograferen met een langere sluitertijd van enkele seconden, dan heb je het begin van de ‘ontploffing’, de volledige uitbarsting en de lichtstrepen die de nabrandende deeltjes achter laten.

  • Bij verschillende uitbarstingen tegelijkertijd is het wel een spectaculair zicht en het zeker waard om daar een foto van proberen te nemen. Deze uitbarstingen krijgt men altijd te zien op het einde van het vuurwerk gebeuren. Zoals reeds aangehaald is het bij dit onderwerp aangeraden om wat te experimenteren, alhoewel men hier niet veel tijd voor krijgt. Het is nu éénmaal een moeilijk onderwerp, maar je gaat er wel plezier aan beleven indien er foto’s gelukt zijn zoals jij ze in beeld wilde brengen.

upje? :blush:

meer astublieft (a)?

Hele goeie tips! bedankt!

Op sommige camera’s heb je een vuurwerkstand. Die werkt best goed, als je op tijd schiet tenminste