Fotografie vragen

Hee ik had een paar vraagjes! Ik wil iets met fotografie doen maar ik twijfel… Ik ben bang dat ik niet naar buiten durf met de camera, dat ik niet weet waar ik foto’s van moet maken of dat het op een gegeven moment een soort ‘saai’ word om gewoon foto’s te maken. Nu waren mijn vragen:

1. Hadden jullie dit ook? (twijfel enzo)
  2. Hoe weet je of fotografie iets voor je is?
  3. Wat doen jullie om het leuk te houden?
  4. Waar halen jullie inspiratie vandaan? Hoe weet je wat je moet fotograferen?

Het lijkt me een leuke hobby, maarja ben bang dat ik dan straks zo’n dure camera heb en er niks mee doe…

Ik vind fotografie meer een hobby, ik ken wel fotografen die het als beroep doen maar het is zwaar werk als je genoeg wilt verdienen om van rond te kunnen komen. (als je dat tenminste bedoelde) Maar ja ik had dat ook wel, maar ik neem de camera gewoon altijd mee als ik ergens naartoe ga. Soms ga ik gewoon een boswandeling maken en neem ik de camera mee, of ga ik een stukje wandelen buiten het dorp. Ik houd er niet zo van om geforceerd ergens foto’s van te gaan maken, bijvoorbeeld dat ik een fotoshoot doe met iemand of met een huisdier. Ik kijk gewoon wat ik tegenkom en dat vind ik het allerleukste. :slightly_smiling_face:

Nee zou het nooit echt als beroep willen doen, gewoon als hobby! Maar jij was in het begin dus ook een beetje bang om er aan te beginnen? Het probleem is ook wel een beetje dat ik niet zou weten waar ik heen zou kunnen gaan waar je gewoon lekker kan wandelen met natuur en niet dat je na 1 km alweer op een weg bent… Wel slim om gewoon altijd je camera mee te nemen! Wat voorn soort heb je?

Ik weet niet of ik het ‘bang’ zou noemen, maar meer zo’n gevoel van ‘ik wil wel foto’s maken, maar hoe’. Ik vond het een beetje apart om bijvoorbeeld met mijn camera op de fiets ergens naartoe te fietsen en wist dan ook niet waar ik goede foto’s zou kunnen maken net zoals wat jij een beetje hebt. Maar je hebt niet per se een mooi natuurgebied nodig om mooie foto’s te kunnen maken. Ik kies niet een plek uit om naartoe te gaan, ik maak gewoon een wandeling of neem de camera gewoon mee als ik sowieso al ergens naartoe zou gaan. En als de omgeving daar niet mooi is, dan probeer ik gewoon wat mooie ‘close-up foto’s’ te maken, bijvoorbeeld gewoon één plant of een dier of huis, een patroon of structuur van iets kan soms ook al heel mooi zijn op zichzelf.
Ik gebruik zelf een Nikon D5200 en heb er verder geen fancy lensen bij, gewoon een beetje een standaard lens waarbij ik niet heel ver kan inzoomen maar net ver genoeg, als je begrijpt wat ik bedoel haha.

Oh en als je het soms stom vindt om naar een bepaalde plek speciaal je camera mee te nemen, ik gebruik zelf ook gewoon heel vaak mijn telefoon. Die heb ik sowieso altijd bij me, dus kan ik altijd een foto maken van iets dat ik gaaf vind :slightly_smiling_face:

1. Hadden jullie dit ook? (twijfel enzo) Nee, ik had dit totaal niet, omdat ik dit zag als een kans om beter te worden in iets wat ik heel erg leuk vindt om te doen. Maar ik begrijp jou kant.
    [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]2. Hoe weet je of fotografie iets voor je is? Wat ik denk is dat je het pas weet dat het wat voor je is als je vaker met de camera bezig bent. Een oude camera of je telefoon. Misschien kan je dat eens eerst uitproberen? & daarna pas later kiezen of je echt een spiegelreflex camera wilt. (Zo heb ik het gedaan, doordat ik veel met me ouders hun camera bezig was en me eigen telefoon besloot ik een spiegelreflex camera te kopen om verder te oefenen)
    [color=rgb(51, 51, 51)][font=helvetica neue, arial, helvetica, sans-serif]3. Wat doen jullie om het leuk te houden? Ik kijk veel naar andere fotografen en probeer ook hun na te doen en ik schrijf mijn eigen ideeën op wat leuk lijkt en probeer het zoveel mogelijk na te doen als wat ik in me gedachten heb qua foto. Van natuur/dieren fotograaf doe ik nu ook Portret/Fashion fotografie.
    [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]4. Waar halen jullie inspiratie vandaan? Hoe weet je wat je moet fotograferen? Ik haal me inspiratie van andere fotografen vandaan. Ik zoek dan bijvoorbeeld op Fotografie en vind zo websites van fotografen. Door veel uitproberen weet je wat je moet fotograferen en je tijd nemen is belangrijk. Dus als je ongeduldig ben raad ik fotografie niet echt aan, maar als je geduld heb is het een perfecte hobby :flushed:

Ik hoop een beetje dat ik je zo kon helpen =)