Fotografie tips!

Hoi,
Voor de mensen die fotograferen zijn tips natuurlijk altijd handig.
Ook leuke thema’s zijn erg handig.
Hier komen er een paar, heb jij meer tips, ideeën en thema’s?
Zet het hier onder en het komt erbij te staan!

Tips

• Zoek eerst ideeën voordat je gaat beginnen
  • Als je mensen gaat fotograferen let goed op wie je neemt, zorg dat het bij je thema past (als je die hebt)

Thema’s

• Een cultuur/land
  • Nerdo
  • Shoppa girl
  • Opmaak popje

Hopelijk heb je hier wat aan, maar tips en ideeën zijn handig!

x Resy

Bij fotografie van bijvoorbeeld bloemen is het het mooiste om makro te gebruiken, en als je iets wazig wilt hebben en op dezelfde foto iets scherp is makro ook heel handig. Met makro moet je gewoon wat proberen, het is niet moeilijk ofzo maar je moet het even doorkrijgen, ook moet je zorgen dat je bij makro je flits niet gebruikt!

Zonlicht is het mooiste licht dat je kunt krijgen voor foto’s.

Eh… misschien een beetje een rare vraag, maar ik begin net met fotograferen wat is makro? Want anders heb ik er niks aan als ik niet weet wat het is. Fotograferen lijkt me leuk daarom ben ik er vanaf vandaag aan begonnen en kon wel wat tips gebruiken :stuck_out_tongue:

Kan iemand mij uitleggen wat makro is? :angel:

Meestal is dat dat bloempje, een tulpje.
Hij zit misschien wel op een knopje en anders moet je even zoeken bij menu.
xxx

Ik heb de hele tijd zitten zoeken maar ik kan hem niet vinden.
Maar ik heb ook een gewone digitale van CASIO zo’n kleine en geen spiegelreflex.
Klopt het dan dat ik hem niet heb?

Ik heb ook een gewone digitale maar ik heb wel macro :3
Ik kan zelfs de ISO instellen.

Zorg dat het hele object op de foto staat (Ik vind het bijv. lelijk als een bloem er net niet helemaal opstaat ofzo)

Ik heb ook een Casio maar ik weet natuurlijk niet welke jij hebt maar iig bij mij staat hij onder het knopje menu en dan scherpstelling en dan kiezen voor makro ook kun je bij BS ‘bloem’ instellen… Succes!

Okee, ik ga dat BS wel ff doen

-je moet niet altijd van standaarde voorwerpe trekke,het mag ook wel eens gek zijn
-leef je gwn uit
-zoek je eigen stijl
-gebruik niet al te veel photoshop,want dan is het niet echt meer fotografie (vind ik tog)

da was et denk ik =)

xxx

Ga met mooi weer de tuin in. En fotograveer de kleine gewone dingetjes. Als je het een beetje onder de knie hebt en je hebt een goede camera ga dan pas aaan grote dingen werken, met een thema enalles.

Zet ze niet meteen op GS. Veel foto’s hier zijn helemaal niet speciaal.

probeer dingen uit ,
en schiet handmatig, zo leer je meest!

soms is dat júíst mooi,
het ligt eraan wat het is.
maar niets hoeft er persé helemaal op te staan.

-let op de compositie, zet niet alles in het midden, neem een foto niet altijd op ooghoogte, het kan ook van onderaf, of juist van bovenaf.
-let op hoe je je camera houd, als je bijvoorbeeld een persoon helemaal op de foto zet, kijk dan naar de ruimtes naast het ‘model’ op de foto.
een vriendin van mij nam pas een foto en daar was aan de bovenkant echt veel meer ruimte vrij, en de benen stonden er net niet helemaal op, dat verpeste de foto helemaal.
ik hoop dat je snapt wat ik daarmee bedoel ^^.

same.

Idd, zorg gewoon dat je veel oefent van te voren en dat je werk plaats wat je zelf mooi vindt en waar je echt trots op bent =).

Ik heb ook nog wel een aantal tips:

• Durf te doen. Durf te experimenteren. Een horizon hoeft niet altijd recht te zijn, een hoofd hoeft er niet altijd helemaal op te staan. Ook met bewerkingen, durf uit te proberen. Het is heel fijn als je het iedere keer op safe speelt en keer op keer dezelfde bewerking erop gooi, maar durf te variëren en te experimenteren.
  • Wees niet bang voor kritiek. En geef niet op als je kritiek krijg. Als ik iedere keer op had moeten geven na alle kritiek die ik heb gehad was ik ook niet zo ver gekomen dan dat ik nu was.
  • Wees niet snel tevreden. Maak een paar dezelfde foto’s en kijk welke van die foto’s het beste is. Ook als je ze online plaatst. Wees kritisch naar jezelf toe en zet geen twintig foto’s online die op elkaar lijken. Dan is de mens al snel uitgekeken.
  • Ga op zoek naar mooie plekjes. Je hoeft echt geen studio te hebben om mooi foto’s te maken. + Op locatie fotograferen is goed om te leren om gaan met licht. Je moet het doen met het licht dat aanwezig is en dat kan hele mooie beelden opleveren.
  • Probeer alle instellingen op je camera eens uit. Ze zitten er niet voor niets.
  • Ga de gebruiksaanwijzing niet lezen. Je word er niet bepaald wijzer van en uitproberen is toch “the key word”.
  • Als je foto’s van mensen wilt gaan maken, bedank van te voren het thema, wat poses, de kleding, de locatie enzovoorts. Niks is vervelender dan een fotograaf die op het moment van de shoot niet weet wat die wilt.
  • Probeer eerst veel op jezelf uit. Gebruik je zelf als model. Klinkt misschien heel duf, maar het werkt echt.
  • Ga opzoek naar modellen. Durf mensen aan te spreken en te vragen of ze model voor je willen staan. Nee heb je, ja kan je krijgen. Wilt iemand niet, is dat echt geen ramp zoek gewoon door. Ik heb op die manier al heel wat mensen voor mijn camera gehad.
  • Durf je niet op mensen af te stappen, doe het via internet. Hyves is een heel goed medium ervoor. Bedenk wel van te voor wat je wilt zeggen, dat geld ook voor als je op mensen afstap. Zorg desnoods dat je een visite kaartje heb :slightly_smiling_face:
  • Kijk rond op sites van andere fotografen. Van kijken kan je een hoop leren!
  • Pas op voor storende elementen. Lensflare, serieus het voegt negen van de 10 keer niks toe aan een foto. Takjes die in de weg zitten, een haar net voor iemands ogen… Let er goed op.

Het belangrijkste. Probeer niet iemand na te doen. In de fotografie wereld is het heel belangrijk om er uit te springen.

Nou, dat was het wel voor even. Mocht me meer te binnen schieten dan horen jullie het wel.