Fotografie tips voor een beginneling?

Hey!

Ik doe sinds september 2017 aan fotografie. Dat is dus nog niet zo lang. Het zit namelijk zo dat ik in september een spiegelreflex camera heb gekocht (de Nikon 3300D om precies te zijn) omdat ik in mijn nieuwe studierichting illustratie fotografie krijg. Fotografie heeft me altijd al geïnteresseerd. Ook omdat ik heel graag teken en een mooi beeld vast leggen heeft zeker ook iets kunstzinnig. Bovendien moet je net zoals bij het tekenen oog voor detail hebben & gevoel voor compositie en kleur.

Ik vroeg me dus af, of jullie enkele foto’s die ik de voorbije tijd gemaakt heb, willen beoordelen. Maar ook of jullie nog tips&tricks voor me hebben in het algemeen? Ik ben tenslotte nog maar een beginner, dus ik zou het zeer hard waarderen als jullie mij wat tips zouden kunnen geven! Ik vertrek 23 oktober op schoolreis naar Venetië en ik neem mijn camera mee omdat ik voor fotografie en nog een ander vak foto’s moet trekken.

Deze volgende foto’s zijn gefotografeerd voor mijn eerste opdracht voor het vak fotografie. Het thema was “me and my family”. Je moest in je nabije omgeving dingen fotograferen en ik koos voor de dagelijkse zaken. Hier zijn enkele foto’s, die ik in zwart/wit heb gezet, omdat ik dat een mooier effect vond.

Deze volgende foto’s zijn getrokken om mijn nieuwe camera eens mee uit te proberen. Ik weet bv dat de eerste foto van mijn zwarte kat beter kon door er helemaal op te staan, maar hij bewoog nog al veel dus ik moest snel trekken.

Alle opbouwende kritiek is zeker welkom! Alvast bedankt voor de reacties en tips! En ik wens jullie nog veel fotografie plezier :upside_down_face:

Ik vind het echt hele mooie foto’s! Wou dat ik zoiets kon vastleggen :slightly_smiling_face:

Ten eerste: mooie foto’s! Ik vind de schoolopdracht foto’s leuk gelukt :slightly_smiling_face:

Misschien kun je nog wat meer spelen met de diafragma? Daarmee kun je scherpte/diepte in je achtergrond creëren. Ik weet niet op welke modus je de foto’s maakt?
En als je in RAW schiet kun je je foto’s nabewerken, en kun je er een eigen persoonlijke draai aan geven. In JPEG gaat dit wat lastiger.

Ik ben zelf ook nog niet heel lang ermee bezig, maar wat ik zelf vooral doe is het internet afzoeken naar tips over diafragma, sluitertijd, etc.

Haha dankjewel! Dat is heel fijn om te horen :slightly_smiling_face: Wat voor fototoestel heb jij?

Dankjewel! Het zijn hele goede tips dat je daar geeft want bij mijn laatste fotografie lessen op school hebben we hier allemaal over geleerd. Nu ben ik vooral met sluitertijd en diafragma bezig. In ieder geval bedankt voor je reactie! Het is ook goed dat je die tips zoekt op internet, want daar staat uiteraard ook heel wat uitleg op :slightly_smiling_face: Wat voor fototoestel heb jij?

Hier sind einige Tipps, die bei der Auswahl der richtigen Kamera für Anfänger helfen können http://fixthephoto.com/blog/tech-tips/best-camera-for-amateur-photographer.html

Niet dat ik zelf zo professioneel in fotografie ben, maar ik denk dat je de twee foto’s van de katten nog mooier zou krijgen als je op ooghoogte van de kat zou fotograferen (:

Verder vind ik die zwartwitfoto’s, vooral die eerste, echt geweldig. Dat je van zulke simpele, dagelijkse dingen zulke foto’s kan maken :bowing_man:

Dat is een goede tip! :slightly_smiling_face: Hoe lang doe jij al aan fotografie als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
En dankjewel voor je leuke reactie! :grinning:

Oops, ik zie je berichtje nu pas :’)
Ik was altijd wel veel bezig met de oude digitale camera van m’n broer, maar nadat die nogal wat kuren ging vertonen heb ik m’n eerste echte camera gekocht, de EOS M10. Dat was denk ik afgelopen maart ongeveer. Inmiddels is 'ie al op aardig wat plekken en verschillende landen gebruikt :slightly_smiling_face: