Fotografie opleidingen

Hallooo
Is er iemand die een fotografie opleiding doet en hier wat over kan vertellen? Ik doe nu zelf de opleding mbo verpleegkunde maar ik ben er achter gekomen dat dit niet echt mijn ding is. Ik ben veel bezig met fotograferen en ik wil hier graag meer over leren. Nu ben ik benieuw wat jullie ervaringen zijn met een fotografie opleiding, welke richting je doet, in welk leerjaar jullie zitten enz. Als je positieve of negative ervaringen hebt met een mbo of hbo fotografie opleiding kan je het hier kwijt!

Van fotografie-opleidingen op mbo-niveau heb ik niet zo’n verstand, hbo inmiddels wel wat :slightly_smiling_face: Het verschilt echt behoorlijk of je naar een kunstacademie (HKU, KABK) wilt of niet (Fotovakschool, Fotoacademie). Mijn tip: bezoek veel open dagen!

Ik heb zelf 6 maanden aan de HKU fotografie gestudeerd en kwam er tot de ontdekking dat het niet de juiste plek voor mij was (te veel documentair). Nu zou ik graag naar de Fotovakschool willen, maar ben nog niet naar een open dag geweest oid en heb me er inhoudelijk nog niet echt mee bezig gehouden.

Je moet er op een kunstacademie (en waarschijnlijk ook wel FVA/Foac denk ik?) heel erg rekening mee houden dat je regelmatig moet afdrukken. Opzich ben je niet veel geld aan boeken kwijt (ik had op de HKU maar 1 boek, voor kunstgeschiedenis) maar die kosten zitten hem dus o.a. in zulke dingen in plaats van de boeken.

Verder weet ik niet echt wat ik kan vertellen :stuck_out_tongue: als je een specifieke vraag hebt mag je 'm me noten hoor!

Ik denk sowieso dat ik mijn MBO opleiding eerst afmaak zodat ik daarna op het HBO iets anders kan gaan doen. Wat is precies het inhoudelijke verschil tussen een opleiding aan een kunstacademie of fotovakschool?

Kunstacademie is vaak erg gericht op documentair (al heb je soms wel andere richtingen, bijv. wervend/reclame, maar ik kan zo 123 even niet vinden waar die nog gegeven wordt) en voor zover ik het weet is Foac/fvs meer … ja ook niet zozeer super richting wervend/reclame, maar niet echt met een focus op documentaire fotografie.

Ik dénk (voor zover ik dus kennis heb van een niet-kunstacademie opleiding haha :’)) dat als je het heel ‘plat’ wilt vergelijken, je het het beste zo kan zien: bij een kunstacademie gaat het vooral om de bedoeling achter de foto, bij Foac of Fvs is dat niet (zo) belangrijk.
Someone correct me if I’m wrong, want zoals ik al zei, ik heb nog niet echt verstand van díé soort opleidingen :slightly_smiling_face:

Volgens mij is het ook zo dat op een kunstacademie heel erg naar het inhoudelijke aspect kijkt. Dus naar het verhaal, het wie wat en waarom? En hoe je die foto maakt en bewerkt moet daarbij passen. Je moet over alles heel goed nadenken etc.

Op de fotovakschool is het ook wel inhoudelijk maar vaak ook heel technisch.

Beide is niet vervelend ofzo; het is dus net waar jij meer waarde aan hecht.

(als dit niet klopt mijn excuses: ik studeer zelf aan de academie en een vriendinnetje van mij aan de fotovakschool en heb onze ervaringen vergeleken…).

Maar waarom ga je niet een x kijken?

Ja ik denk dat ik gewoon een keer ga kijken inderdaad bij de open dagen. Ik vraag me alleen af of het moeilijk is om toegelaten te worden? Ik weinig ervaring en ik weet niet of er een strenge selectie ofzo is. Hoe ging dit bij jullie?