Fotografie opleiding?

Sorry, wist niet waar ik dit topic moest plaatsen ^^’
en na lang twijfelen, vraag ik het toch maar even.
Steeds vaker ben ik aan het twijfelen over “later” enzo,
en zit de laatste tijd steeds vaker te denken aan een fotografie opleiding, wat me echt super lijkt. Heeft iemand ook zo’n opleiding gedaan? En kun je het aanraden?
Ook vroeg ik me af of je er een havo/vwo-diploma voor nodig hebt.
(als ik op andere forums kijk, zegt de een van wel, de ander van niet)
Zijn er meiden die ook graag zo’n opleiding willen doen en die er meer vanaf weten?
Als je andere dingen te vertellen hebt over zo’n opleiding, zou ik het fijn vinden als je dat ook even meld :slightly_smiling_face:
Alvast bedankt X’D

Hai! Mijn zus studeert fotografie aan het KABK (kunstacademie in den haag). Ik weet dat ze het soms heel zwaar heeft en je moet veel dingen, zoals een goede camera, zelf kopen. Ook wordt je niet zomaar toegelaten, je moet een soort auditie er voor doen en laten zien wat je al kan… hier heb je een havo diploma voor nodig ik weet niet hoe dat zit bij andere opleidingen! xxx

[i]Ik ga in maart toelating doen voor de KABK. Het is inderdaad zo dat je daar je werk moet laten zien, en dan wordt je (of niet) geselecteerd. Naar een kunstacademie mag je alleen met een mbo/havo/vwo diploma, behalve in uitzonderlijke gevallen (als je heel goed bent of wat dan ook).

Ook bestaat er een fotovakschool, o.a. in Rotterdam. Volgens mij is het zo dat je daar meer de technische kant bekijkt, dus op welke manier je de beste foto schiet; kunstacademie gaat ook over het verhaal erachter.[/i]

Oke, thnx.
Iemand anders misschien nog over een andere dan de kunstacademie? (A)

Het is wel handig om je niveau erbij te zetten.

Uh. Ik zit in 4HAVO :stuck_out_tongue:

Voor zover ik weet is er geen andere optie dan de kunstacademie.
Of je moet Communicatie & Multi Media Design gaan doen en in de hoofdfase fotografie minor kiezen.

Als je het liefste verhalen wil vertellen met je fotografie, kan je het beste naar de kunstacademie, net als iemand anders eerder ook zei.
Maar ik hoorde dat je, als je MAVO/VMBO hebt, dat je dan ook een mbo opleiding kunt doen, daar hoef je geen auditie voor te doen (als ik t goed heb gehoord). Ook kan je naar de HKU (Hogeschool voor Kunsten Utrecht). Daarvoor moet je ook gewoon auditie doen. ^^

Ik zit er zelf ook over te denken om de opleiding fotografie te doen, lijkt me echt superleuk, maar het is moeilijk om dan nog een baan te krijgen! Daarom doe ik eerst nog een andere studie. ^^

Met de havo kan je gewoon naar de kunstacademie (dat is hbo-niveau)
Dan moet je inderdaad toelating doen, dus je hebt een portfolio nodig en vaak krijg je dan nog opdrachten die je thuis uit moet voeren of iets dergelijks (:

Ik ga het waarschijnlijk op KABK in Den Haag proberen en Willem de Kooning in Rotterdam. Je hoort vaak dat als je bijv. net van het HAVO komt dat ze je te jong vinden. Ik ben zelf 16 en op de KABK zeiden ze wel dat ze ook een voorbereidendjaar hadden. Ik kreeg meer de indruk dat KABK beter staat aangeschreven dan Willem de Kooning. Ik heb me nu aangemeld voor de meeloopochtenden in KABK hopelijk word ik toegelaten!

Ik zou zeggen bezoek opendagen, doe veel portfoliosessies enz!

Fotovakschool. Zonder dat gezwam erbij van… wat voel je erbij enzo iets allemaal:) Ben anti-kunstacadamies…

Ja, ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op kunstacademies (A)
Maar voor de fotovakschool heb je een havo-diploma nodig? Of zelfs een vwo?
En nog iets voor iedereen;
ik heb steeds het gevoel dat als je een fotografie opleiding doet, je bij allemaal van die ouderen zit [ik bedoel zeg maar 30/40 jaar ofzo]
is dat ook zo? Of zitten er ook meiden/jongens op van onder of iets boven de 18/20?

iemand? (A)
up voor mezelf ^^

Ja ik heb ook het gevoel dat ik bij oudere gaat zitten maar dat is denk niet alleen bij fotografie. Op bijv. kunstacademies zijn veel mensen die eerst mbo hebben gedaan of cursussen of andere opleidingen etccccc

Hoop het ook voor je ! [dat je word toegelaten :stuck_out_tongue:]

er is toch ook iets van een school voor fotografie in Breda toch?

Ja! KABK en die school in Breda schijnen heel goed te zijn!

Ja, ik vond die site van die school in Breda ook al via google, idd.
Maar heb nog niet echt een [duidelijk] antwoord gekregen, of je voor fotografie opleidingen [liefst geen kunstacademie, dus] ook een diploma nodig hebt, en zo ja, wat voor één?
Sommige forums die ik via google vind zeggen van wel, anderen niet.
en volgens mij is er ook een meisje uit m’n klas van school af gegaan omdat ze zo’n fotografie opleiding ging doen, zónder diploma [niet dat ik dat ga doen, hoor X’D Maar ik vroeg het me gewoon af ]

nog x up voor mezelf (A)

niemand meer? ^^