Forum voor Yogi's

Ik heb gezocht, volgens mij bestond dit nog niet! Hierbij zou ik graag een Yogi forum willen openen voor alle yogi’s op Girlscene om tips, ervaringen, boeken, links noem maar op te delen! Ik denk dat Yoga zoveel meer is dan alleen een ‘sport’ vandaar dat ik hem in de categorie Lifestyle heb geplaatst. Ook denk ik dat het ‘huidige beeld’ van yoga een beetje verandert omdat het ook een soort van ‘cool’ wordt waardoor uiterlijk etc. en ‘mooie’ houdingen belangrijk worden. Die dingen zijn allemaal ook heel leuk, maar niet de essentie van yoga! In ieder geval: hier is iedereen welkom :beer:!

De bekenste stromingen:
Niet afschrikken door al deze ‘technische’ informatie! Maar misschien leuk om te weten.

Hatha Yoga
Dit is de meest beoefende vorm in Nederland. Hatha betekent in het Sanskriet Ha (zon) en tha (maan). Zon staat in dit geval voor actie en maan voor verinnerlijken. Deze komen tijdens Hatha yoga samen waarin lichamelijke bewegingen samen gaat met beheersing van de ademhaling (pranayama). Tijdens deze soort yoga wissel je dynamische poses af met rust poses en observeer je alles wat er in je lichaam gebeurt. Deze yoga zorgt door de oefeningen dat je spierspanning loslaat.

Yin Yoga
Yin staat hier voor je bindweefsel en gewrichten omdat deze minder elastisch zijn. Yang staat in dit geval voor de spieren die elastisch en zacht zijn. Bij deze vorm van yoga houdt je poses langer vast waardoor je grenzen. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Deze lessen zijn rustiger en je neemt echt tijd voor je lichaam. Tijdens Yin Yoga probeer je je spieren zoveel mogelijk los te laten in plaats van aan te spannen. Ying yoga is heel geschikt voor mensen met een zittend beroep omdat zitten vaak de bekken en rug belast, en dát maak je juist los met deze vorm van yoga. Ook kan Yin yoga een aanvulling zijn op een Yang yoga ( power yoga) of op bv. hardlopen.

Ashtanga betekent letterlijk 8 ledematen. Dit verwijst naar 8 verschillende takken van yoga zoals ademhaling of bewustzijn. Tijdens deze vorm van yoga worden allen bewegingen vloeiend uitgevoerd, daarnaast lijkt het erg op Hatha yoga. Een kenmerk van Ashtanga yoga is vinyasa waarbij je vloeiend in een aan andere positie beweegt. Vinyasa symboliseert hier lichaam en geest. Je maakt tijdens Ashtanga gebruik van Ujjayio ademhaling en je stuurt energie naar bepaalde plekken in je lichaam. Deze yoga is voor mensen die van lichamelijke en mentale uitdaging houden het zorgt voor kracht en energie in het lichaam.

Bron:gezondheidsnet

Verder zijn er nog veel meer andere vormen die je hier kunt vinden: http://www.gezondheidsnet.nl/yoga-en-pilates/de-onbekendere-yogavormen

Mijn eigen ervaring:

Ik doe eigenlijk al 3 jaar yoga, alleen pas vorig jaar heb ik het écht ontdekt. Ik ging namelijk zelf thuis oefenen buiten de les en nu doe ik eigenlijk bijna elke dag yoga. Soms kort, soms heel lang. Ook combineer ik verschillende stijlen en volg ik vaak filmpjes op Youtube. Voor mij heeft het echt geholpen om meer van mezelf te houden, mij lichamelijk beter en sterker te voelen en om mijn angsten onder controle te houden. Als ik nu een nare dag heb gehad, dan kan ik naar mijn mat om passende yoga te doen. Yoga has got my back! Ik denk dat heel veel mensen baat bij yoga hebben, als je het ontdekt kun je niet meer stoppen! Ik denk ook dat yoga voor iedereen is; jong, oud, dik, dun, lang, klein, ziek, gezond. Er zijn namelijk zoveel soorten vormen en niveaus waarop je altijd kan doen en kiezen wat goed voelt. Het enige wat je nodig hebt is jezelf en het liefst ook een yoga (sport) matje.

Links om (gratis) thuis yoga te beoefenen:

Yoga with Adriene: https://www.youtube.com/user/yogawithadriene (heeft ook allemaal challenges, filmpjes over basishoudingen en yoga voor alle soorten momenten).
Bad Yogi: https://www.youtube.com/user/badyogitv
Do you Yoga: https://www.youtube.com/user/DoYouYoga

Verder vind ik het boek Yoga girl van Rachel Bratchen heel inspirerend!

Wat zijn jullie ervaringen?

Namaste /l! :hugs:

P.s (Als jullie leuke intressant informatie hebben om toe te voegen, (spellings) foutjes oid. dan verander/voeg ik dat graag toe!)

Nice! Ik ga dit topic proberen te volgen. ^^

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met Vinyasa yoga, ik heb het een hele poos met onregelmatige frequentie gedaan maar probeer nu 1-2x per week te gaan (naar les). Daarnaast doe ik soms filmpjes van Adriene, haar filmpjes zijn top! Zou het graag vaker willen doen maar ik ben thuis gewoon té snel afgeleid (of wil te snel gaan), en elke dag naar les wordt een beetje prijzig haha.

Ik ben verder niet heel erg thuis in de hele levensstijl, en de hele ‘spirituele’ kant, maar merk wel dat ik er enorm door ontspan en dat mijn balans en spierkracht verbetert. Ook is het erg goed voor mijn ademhaling. Top dus!

Punt is wel dat ik snel last krijg van mijn polsen, vooral bij veel oefeningen waarbij je op de armen steunt. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag!

http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/het-zwaar-relaxte-yogatopic-227959.0.html

Bestaat al!

Jup! Kon hem even zo snel niet vinden, dus dankjewel!