formulering

Dag Dames,

Ik heb een probleempje. Ik haal sinds een paar weken rond de 5,2 voor bepaalde toetsen. Het ligt hierbij niet aan mij kennis, omdat ik gewoon goed leer . Het ligt juist aan de formulering van mijn antwoorden. De docenten geven mij aftrek omdat ik het antwoord niet duidelijk formuleer. Nu heb ik hun om hulp gevraagd hierbij maar hebben zij geen idee hoe zij mij helpen moeten. Heb jullie misschien enig idee?
Ik zit in 5 havo en dit is alleen het geval bij MAW en ECO

Ik volg deze! Heb zelf altijd hetzelfde probleem, alleen dan vooral bij geschiedenis en economie, zodra er geredeneerd moet worden gaat het mis.
Laatste tentamen alle rekenvragen goed, alle beredeneer vragen fout haha.

Meestal scheelt het al als je een deel van de vraag, in je antwoord benoemd.
Als de vraag bijvoorbeeld is: noem 2 soorten economische kringlopen.
Zeg dan als antwoord: twee soorten economische kringlopen zijn de reële kringloop en de geldkringloop.
Je krijgt vaak al punten voor het herhalen van de vraag.

En verder zorgen dat de persoonsvorm en het onderwerp gelijk zijn.
Dus niet per ongeluk: een aantal mensen fietsen.
Het is een groep mensen, een aantal mensen fietst, moet het zijn.

Heb ik jullie zo geholpen of niet echt?
Anders vraag het nog even, want bij ons op school besteden ze daar best veel aandacht aan :wink:
Succes ermee!
xx

Bij mij is het meestal dat ik precies weet wat het antwoord moet zijn, en daardoor ga ik er altijd vanuit dat de leraar zelf ook wel wat voorkennis heeft. Bijvoorbeeld als er bij economie staat: Leg aan de hand van de tabel uit dat de werkgelegenheid daalt. En in de tabel staat dat het nationaal inkomen afneemt etc etc dan is mijn antwoord Dit komt door de economische crisis. Terwijl de leraar dan vraagt, en hoe zie je dat? Als we dan die toets bespreken word ik meestal verontwaardigd van nou dat zie je toch!
Dit is een beetje een simpel voorbeeld maar ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk maak haha.

Ja maar jij hoort zelf te doen of die leraar er gewoon geen snars van begrijpt. En je hoort het hem dus eigenlijk uit te leggen in een toets. Zo moet je het eigenlijk zien.

Dus iets als; Het nationaal inkomen daalt, daardoor kan er minder worden uit gegeven. Daardoor hoeft er niet meer zoveel te worden geproduceerd en daardoor is er minder werk.
Of zoiets :stuck_out_tongue:

^ klopt, dat hoor ik ook heel vaak haha. Maar dan maak ik een toets en dan denk ik ‘ik moet echt alles uitleggen!!!’ en dan heb ik dat voor mn gevoel echt gedaan en dan toch ben ik weer een tussenstap ergens vergeten…