Fooi geven

Ik vroeg me af als jullie (of je ouders) eten bestellen of jullie dan fooi geven.
Zo ja hoeveel geven jullie dan en waar hangt het vanaf?

Als het bedrag iets van 18, zoveel is zou ik het afronden naar 20, maar wat als je nou al op 20 euro zit? Geef je dan een euro extra? En wat als je op 14,50 zit geef je dan gewoon 15 euro? Of is 50 cent fooi gierig en moet ik er dan 16 van maken?

En geven jullie meer als de pizza bezorger door de stromende regen moet dan op een zonnige dag?
Ik wil namelijk binnenkort eens pizza bestellen maar ik vind het lastig met fooi bepalen dus wil graag jullie mening weten wat jullie zouden geven.

Ik geef fooi als ik het kan missen, wat niet elke dag zo is helaas:p

Mijn ouders geven meestal vijf of tien euro fooi.

[quote author=TheDoors link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884]#msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884] date=1307794884]#msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884]#msg

Maar je rond het bedrag dus niet af naar 15 euro als het 14,60 is ofzo?

[quote author=TheDoors link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884]#msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884] date=1307794884]#msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg[quote author=Anonymous link=topic=197128.msg8189108#msg8189108 date=1307794884]#msg

woow dat is wel erg veel hoor!! zoveel fooi ga ik niet geven voor een pizza of broodje shoarma :stuck_out_tongue:

Eh mijn ouders rekenen altijd 5%/10% ofzo uit :'3
Ik geef gewoon wat extra, met pizza ook gewoon, en regen of zonnig denk ik echt niet aan haha.

Als ik bv. 9, 25 moet betalen geef ik gewoon een tientje, 75 cent fooi (:
Maar niet als ik 8, 00 moet betalen…

Ik geef eigenlijk alleen maar fooi als de mensen het echt verdienen. Dus: goede service en vriendelijkheid. En zeker op reis, bijvoorbeeld in Thailand. We hebben daar superlekker gegeten in de mooiste restaurants, voor een belachelijk lage prijs. Die mensen hebben het sowieso niet al te breed, dus dan vind ik het maar meer dan logisch dat je een fooi geeft. Maar hier ben ik minder geneigd om een fooi te geven om eerlijk te zijn. Tenzij de service echt goed was.

Ik geef geen fooi,
Alleen als ze echt heel heel heel aardig/vriendlijk zijn…
(Nu klink ik vast erg gierig)

Mijn ouders geven 10%, dat is normaal, maar wel afgerond.
Dus als je voor 93 euro eet, dan maken ze er meestal 100 van.

Als ik een uur op mn pizza moet wachten, heb ik geen zin om fooi te geven haha
maar in een restaurant als ze anders bijv 2 euro wisselgeld moeten geven zeggen wij ook van ja hou dat maar.

Het is eigenlijk de bedoeling dat je 10% fooi geeft, en een beetje afronden.

Bij ons thuis geven we fooi als we gaan uit eten, als we iets laten bezorgen niet tenzij dat we weten dat het echt lekker is.

Ik geef af en toe fooi. Als ik het kan missen en als de service goed was.
Aan bezorgers geef ik nooit fooi omdat ik via ideal betaal dan

Haha ja, dat is meestal bij een restaurant. Anders geef ik altijd 2 of 3 euro fooi.

Ik heb gister de pizzabezorger ¤2,50 gegeven, omdat ik respect heb voor het feit dat hij ondanks het hondenweer gewoon z’n werk doet. Zag alleen toen hij wegliep dat hij in een auto wegreed. :grinning_face_with_smiling_eyes: Mazzelaar.

Ik vind dat het helemaal van de service die je krijgt moet afhangen.

Ik werk zelf in de horeca en ik vind het belachelijk als ik geen fooi krijg terwijl ik alles zo snel als het kon en op mijn vriendelijkst heb gedaan. Daarbij vind ik het niet erg als ik zelf ook merk dat het mn dag niet is, dat ik dan geen fooi krijg. Want fooi is er toch voor om iemand te belonen voor zijn goede werk?

Ja maar als je nogal krap zit qua geld dan vind ik het niet raar dat je geen fooi geeft.

Wij geven bijna nooit fooien… Idd, als we ergens op reis zouden zijn waar mensen het geld nodig hebben, dan wel. Maar ik vind fooien een beetje nutteloos. We geven advocaten/verplegers/chirurgen/jobstudenten aan de kassa toch ook geen extra geld voor hun service? Ik begrijp niet goed waarom dat in de horeca wel het geval is en je ‘gierig’ bent als je het niet doet. Maar misschien kan jij me dat uitleggen aangezien je daar werkt (:

Ik werk zelf in deen restaurant en daar was pas een man en die was gierig.
Ik weet het bedrag niet meer maar laten we zeggen dat hij 19,95 af moest rekenen. En zelfs die 5 cent wilde hij nog terug hebben. Persoonlijk vind ik dat raar, maar kan ook aan mij liggen. Ik geef wel altijd fooi. Meestal gewoon het bedrag afronden of 2 euro in die richting.
Pas had ik een keer een tafel bediend en die gaven 38 euro fooi. :slightly_smiling_face: