Fondant breekt en lijkt droog wat nu ?

Hey meiden,
Ik heb voor sinterklaas fondant gekregen van de Jamin. Ik heb rond die tijd een keertje roosjes proberen te maken, gewoon om het te proberen. Alleen merkte ik toen al dat de randen van de blaadjes onregelmatig waren, met kleine barstjes. Vandaag ging ik weer wat proberen (omdat ik bijna jarig ben (: ) en was het nog harder en barste het weer. Ook als ik een strik probeer te maken, gebeurt hetzelfde. Ik had ook nog wat ouder fondant liggen, want ik overhad van een vorige taart, ook dat barste. Ik had het na de vorige keer in een boterhamzakje gedaan, dicht geknoopt en in een dichte bak opgeborgen (soort van broodtrommel). Als ik AH fondant gebruik (wanneer ik het uit de verpakking haal) is het wel gewoon goed, alleen als ik het daarna opberg, is het ook niet goed. Dus ik weet niet wat er mis is. Is het droog of iets anders? En heeft iemand tips om dit 'terug te draaien?

Fondant droogt echt heel heel heel snel uit. Je hebt het goed verpakt, maar waarschijnlijk toch nog niet goed genoeg… Ik pak het meestal eerst in in vershoudfolie, en daarna nog in twee boterhamzakjes. En dan nog niet te lang bewaren (maar een paar maanden moet dan lukken).

Het scheelt wel wat voor merk je koopt, ik vind zelf dat fondant van de xenos veel soepeler blijft. Onhandig als je iets wil maken wat hard wordt, maar als dat niet zo heel veel uitmaakt, kan je die misschien eens proberen. En naar mijn idee is er zelfs al verschil tussen de verschillende kleuren bij de jamin (had laatst wit en dat bleef ook opvallend soepel).

En zorg dat het warm en soepel is voordat je er echt mee gaat werken

Gaat het hierdoor niet meer barsten ? Dat vond ik het vervelendst, want dan lijkt het zo amateur. :blush:

als je bv een taart bedekt met fondant (zo;n grote lap) kan je het beste en een beetje water over doen, zo glanst hij en worden de scheurtjes minder.

En met roosjes ?

kan je ook proberen,

ik had vandaag geprobeerd om hem ffe warm te maken in de magnetron. Eerst lijkt het heel goed en makkelijk en helemaal perfect.
Daarna wordt hij hard en gaat hij uit zichzelf scheuren