'Fitgirl-hype' gaat te ver?

De laatste jaren is het concept ‘fitgirl’ enorm populair geworden. Instagram staat vol met #healthylifestyle #fitsporation #fitgirl, de ene na de andere fitnessblog wordt opgericht en een bezoek aan de sportschool is niet compleet zonder roze Body&Fitshop shakebeker en een serie selfies. Gezond leven is hot & happening. Maar slaan we niet een beetje door? Waar ligt de grens tussen gemotiveerd en obsessief? Is die hele healthy lifestyle wel zo gezond? Is dit een trend die we moeten stimuleren, of juist beperken? En waarom dan?

De Telegraaf schreef hier een tijdje geleden al een artikel over: http://www.telegraaf.nl/gezondheid/24084894/Wasbord-rage_baart_zorgen.html
Verschillende bloggers reageerden hier vervolgens op, waaronder deze blog: http://fannetiek.nl/read-it/de-wens-om-een-wasbord/

Zijn jullie het hiermee eens? Of zijn jullie stiekem zelf ook schuldig aan de wasbordjeswens?

In het verlengde hiervan is er een tweede hype bezig: bikinifitnesswedstrijden. Huh, wat? In je bikini op een podium? Jep. Steeds meer meiden maken de stap van hun ‘gewone’ sportschoolsessies naar een bikinifitnesstraject. Bikinifitness is de lichtste klasse van vrouwenbodybuilding. Geen grote spieren en sterke poses, maar een (heel) slank lichaam met lichte spierdefinitie, met vrouwelijke poses en een glitterbikini. Zo’n lichaam krijg je echter niet zomaar: daar gaat maanden keihard werk inzitten. Dit gaat dan ook veel verder dan de #healthylifestyle: dagelijks sporten, een superstrak voedingsschema en ‘geen zin’ is geen excuus. Check ook dit filmpje over de bodybuildinghype: http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/1451669704/1

In mijn omgeving zie ik steeds meer meiden die zich hier in storten, de een nog fanatieker dan de ander. Mijn vraag is dan ook: wat vinden jullie hiervan? Mooi? Raar? Gezond? Of toch ongezond? En waarom?

Shit, plaatjes zijn enorm. Pas ik zsm aan :’)

Té slank, dik, gespierd is nooit goed. Ja, ik vind dat sommige mensen doorslaan, zoals die laatste foto, ik snap echt niet waarom je er zo uit zou willen zien en dan moet je er ook nog eens extreem veel moeite voor doen. Maargoed, sommige mensen slaan ook door met eten en dik worden. Beide vind ik zonde van je lichaam.

Ik ben zelf zeker wel jaloers op de meiden die een mooi figuur hebben en ook de motivatie en discipline dat vol te houden. Waarschijnlijk zal ik daar ook altijd jaloers op blijven omdat ik zelf veel te gek ben op eten en er zelf nooit zo uit ga zien. :’) Echter, als je een bepaalde grens over bent en geen grammetje vet op je buik hebt, dan vind ik het weer helemaal niks.
Ik vind dus dat er niks mis is met de hype van gezond eten/drinken en sporten, maar ik vind wel dat sommige meiden de plank totaal misslaan wat betreft het streefdoel. Misschien is dat wel helemaal fitgirl enzo, maar het wordt er in mijn ogen niet mooier op en je moet er zoveel voor doen/laten. Nu heb ik er ook geen verstand van of zo iemand dan ook werkelijk nog ‘gezond’ is. Indien dat zo is, moeten ze het vooral doen als het wel hun ideaalbeeld is, maar ik vind het oprecht zonde.

Ik vind niet dat je zoiets moet stimuleren of beperken. Als iemand het leuk vindt om te doen, laat diegene dan, maar andersom moet er ook niet gehaat worden op mensen die het aan zich voorbij laten gaan. Zoals gezegd is dit een trend, die gaat ook weer voorbij en een beetje meer beweging in de maatschappij kan naar mijn mening nooit kwaad.

Ik ken ook een meisje/vrouw die meedoet aan dat soort bikinifitnesswedstrijden, ik vind het zelf niet mooi, maar als zij daar toch gelukkig van wordt, waarom niet? Mannenbodybuilding wordt ook niet zo geshamed, terwijl vrouwen heel vaak helemaal de grond in worden geboord als ze gespierder zijn dan de gemiddelde man (reacties als ‘maar vind je dat dan niet lelijk?’ ‘ieel je bent wel heel gespierd hoor, je bent net een man’ zijn vaak gehoord volgens mij :’) wtf ) maar vrouwen zijn goed in het shamen van andere vrouwen, dat komt niet per se door deze trend.

Obsessies zijn nooit goed, maar iemand die al de neiging heeft tot obsessieve trekjes zal dat hoe dan ook wel een keer uiten. Of dat nu door extreem veel sporten is, extreem gezond te eten, extreem veel drinken, extreem veel/weinig… (vul maar in). Dat komt naar mijn mening niet door deze trend, die neiging zit er altijd al in, alleen komt het er in deze periode zo naar buiten.

Ik doe zelf ook aan fitness/krachttraining, maar dat tweede plaatje is totaal niet mijn doel. Ik vind dat ook helemaal niet mooi meer. Persoonlijk vind ik een middenweg mooier.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen met het ‘doorslaan’. Ik bedoel, jongens in mijn omgeving doen al jaren aan bodybuilding, toen hoorde je ook niemand. Je zag toen niet veel meisjes die dat deden en nu wel. Zolang je inderdaad gewoon gezond leeft en niet obsessief word lijkt me er niks mis mee… Juist beter dat we elkaar op deze manier motiveren.

Je hebt overal wel mensen die doorslaan met dingen, of het nou sport, voeding of een andere verslaving is.

Ik vind die blogger best wel hypocriet eigenlijk :’) Volgens mij heeft ze wel +20 foto’s van haar wasbordje op instagram staan. Natuurlijk zou ik ook trots zijn op mijn lichaam als ik er zo uit zou zien, maar als ze beweert dat zij hier gelukkig van wordt en niet iedereen daar gelukkig van hoeft te worden, mag ze dat wel iets beter benadrukken.

Ik vind het vooral bijzonder om te zien hoe beinvloedbaar de mens is. beetje kuddegedrag dit in veel geevallen. Maar of het echt doorslaat… mwa, dit valt alleen zo op omdat het in dit geval meiden zijn. Veel mannen zijn hier al jaren mee bezig en dan is het normaal, maar zodra meiden dit doen dan is het ineens een fitgirl hype.

Het is zo’n groot verschil met wat ik ook in mijn sportschool zie. Daar traint iedereen super hard, maar vooral omdat ze het leuk vinden. Ikzelf moet 200% fit zijn voor mijn werk waardoor ik veel moet sporten. Maar ik doe dan ook sporten die ik leuk vind (en oke, ook wat ik kut vind moet soms), maar het zal nooit mijn doel zijn om als de onderste foto te worden bijvoorbeeld.
Ik vind het wel mooi om de basisspieren te kunnen zien, dus bovenarmen en bovenbenen en dit is zeker bij mijn armen ook al aardig het geval. Verder zou ik zelf niet willen gaan en heb daar dan ook echt geen motivatie voor gezien ik dan ook mijn gehele voedingspatroon moet aanpassen.

Ik vind het wel goed. Ja tot zover mijn nuttige bijdrage aan deze discussie haha maar ik moet zo weg dus geen tijd om een heel verhaal te typen. Ik reageer zo wel op iemand anders ofzo.

Lastig. Sommige mensen zullen zich er vast prettig bij voelen en gelukkig worden van veel sporten. Voor die mensen is het geen doorslaan, maar gewoon een hobby. Niets mis mee. Al kan het misschien wel een signaal geven naar jonge meisjes dat dit een nieuwe schoonheidsstandaard is. En als je (zoals ik) ‘normaal gezond’ eet en gewoon 2x in de week sport, niet dagelijks, is dit onbereikbaar.

zolang je het met mate doet en het geen ongezonde patroon word, heb ik er niet veel over te zeggen

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, voor sommigen is sporten en/of hun lichaam in goede shape krijgen echt een doel. Als je hier gelukkig van word, why not? Zolang je maar geen eetstoornis o.d creëert.

Ik vind het zelf een lastige kwestie, omdat ik er middenin zit. Toen het artikel van de Telegraaf uitkwam, werd daar enorm op gereageerd op verschillende blogs en Instagram. Iedereen die zich ook maar een beetje aangesproken voelde had er een mening over, ik ook. Ik vond het destijds maar onzin. Zolang iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt, waarom dan zo’n negatief artikel over een - in mijn ogen - hele positieve hype? Want overgewicht stijgt al jaren, een trend die sporten en gezond eten bevordert is dan een mooie tegenhanger.

En dat vind ik nog steeds, maar ik kan de negatieve kant van de hype ook steeds beter begrijpen. Doordat deze trend veelal tot uiting komt op social media, kunnen jonge meiden ook makkelijk bereikt worden. En door de opkomst van afgetrainde meiden met sixpacks, foto’s van gespierde benen en billen en de bikinifitnesshype, kan dit ook een nieuw schoonheidsideaal scheppen - een schoonheidsideaal dat niet voor iedereen realistisch is, maar zeker niet gezond om langere tijd vol te houden. Een wedstrijdfysiek is een piekmoment, niet langer vol te houden dan een week, hooguit twee. Maar ik merk in mijn omgeving dat niet iedereen zich dat realiseert, en wanneer mensen gaan streven naar zo’n fysiek met als doel dat het hele jaar door vol te houden, dan is dat inderdaad ongezond.

Aan de andere kant word ik een beetje moe van alle ‘fitshaming’ dingen. Dit soort artikelen, maar ook de reacties op het filmpje, geven de indruk dat het allemaal maar raar en slecht is, en dat slaat nergens op. Geldt zowel voor het fitgirl-gebeuren als voor bikinifitness: mensen hebben zo snel hun mening klaar, terwijl ze geen idee hebben wat het precies inhoudt. Zo ken ik niemand die over zijn wedstrijdshape zegt ‘Ja, dat vind ik mooi om het hele jaar vol te houden.’ Het is een figuur dat mooi is waar het voor bedoeld is, en dat is een wedstrijd. En zo’n wedstrijd is ook véél meer dan alleen het figuur. Het is jammer dat de media daar niet meer van laat zien.

Zelf krijg ik ook nog steeds vaak te horen dat ik doorsla, dat ik weer eens ‘normaal’ en ‘gezellig’ moet doen, of ik niet eens klaar ben met dat diëten en dat al dat sporten nooit goed kan zijn voor mijn lichaam. Ja, ik sport veel en ik let op mijn voeding, maar ik word er gelukkig van en als ik een dag geen zin heb in sporten en broccoli, dan hang ik lekker op de bank met spareribs. Ik ben allang niet meer obsessief. Grappige is dat die opmerkingen het vaakst komen van mensen die zelf niet sporten en wel veel roken/drinken - wat natuurlijk ook niet goed is voor hun lichaam. En de klassieker, ‘Vind je dat nou mooi?’ terwijl ze een vies gezicht trekken naar mijn biceps/schouders. Ja, dat vind ik heel mooi, maar als ik hetzelfde zou vragen over jouw vetrollen zou het onbeleefd zijn. Dus doe dat ook maar niet bij mij.

Ik begrijp heel goed dat je dit vindt, maar ik vind dit laatste een beetje jammer. Het is natuurlijk ook hypocriet van mensen dat ze zulke opmerkingen maken, maar het is ook een beetje laag om dan ook meteen over hun lichaam te beginnen. Ik vind het jammer dat er altijd in discussies over gewicht een groep gebasht moet worden of zo. Zeg je iets over ondergewicht, valt iemand anders weer mensen met overgewicht aan en vice versa. Als je wilt dat mensen jou niet veroordelen op jouw keuze om zo te leven, moet je dat ook niet bij hun doen.

En dat is precíes mijn punt. Mensen veroordelen op hoe ze eruit zien is iets wat ik -buiten dit voorbeeld - nooit doe en ook totaal geen behoefte aan heb. Ik begrijp ook niet waarom er zoveel fat vs thinshaming bestaat. Maar ik merk wel dat ‘fitshaming’ dan weer heel normaal wordt gevonden - als ik bij zo’n opmerking zeg dat ik het niet zo aardig vind wordt daar heel verbaasd op gereageerd, terwijl ik me dat bij andere vormen van bodyshaming (die ik dus allemaal niet okee vind) niet voor kan stellen. Waarom? Wat is het verschil?

Edit: zie nu dat het er ook een beetje krom staat. Mijn punt was een voorbeeld te geven van een manier van bodyshaming die over het algemeen als niet normaal/beleefd wordt opgevat. Het is dus niet iets wat ik op zo’n moment echt denk, en ook niet mijn bedoeling mensen ‘terug te pakken’.

Goed voor je lichaam zorgen is natuurlijk hartstikke goed. Dat doe ik ook. Maar als je er zo obsessief mee bezig bent dat je social media er helemaal mee vol zit en je er iedere dag echt bewust mee bezig bent, dan vind ik het echt te ver gaan. Bovendien vind ik het er ook totaal niet mooi uitzien.
Ik heb een tijdje wat harder gesport, en het lichaam dat ik er mee kreeg vond ik er té uitzien, mijn borsten was ik voor een groot deel kwijt, mijn kont zag er anders uit. Ik vind het niet mooi. vandaar dat als ik ‘fitgirl’ nonsense voorbij zie komen dat ik denk ‘kind doe normaal. Als simpelweg normaal voor je lichaam zorgen je leven beheerst’.
Maar aan de andere kant, als iemand er blij van wordt, waarom niet. Ik word blij van zo nu een dan een pizza.
Het is dat mijn mening nu gevraagd wordt, want normaal gesproken geef ik geen mening over een lichaamstype. Dat vind ik ook niet netjes.

Ik begon zelf met trainen met het idee dat ik een platte buik wilde, net zoals ik op Instagram zag bij alle fitmeiden, maar kwam er al snel achter dat dat niet zomaar ging. Ik was hartstikke dun door al het sporten en trainen maar er was nog geen blokje te zien. Ik begreep niet waarom al die meiden op Instagram wel zo’n geweldig lichaam hadden.

Verder denk ik niet dat meiden beseffen dat je heel veel op moet geven om er zo uit te zien. Ze denken dat het zo gedaan is. De meiden op Instagram/Facebook e.d. zien er áltijd tip en top uit, maar zullen 's avonds ook echt wel met een zak chips op de bank zitten af en toe, maar dat beeld krijgt de buitenwereld niet te zien. Er is gewoon geen goed beeld van realiteit meer vind ik.

Verder vind ik dat alles wat té is niet goed. Sporten is goed voor je, dat weten we al eeuwen lang, maar sla er niet in door. Het lijkt mij niet heel gezond om de hele dag bakken met kip en rijst naar binnen te werken en niet af en toe te genieten van een vette hap oid. Nu zeg ik niet dat dit niet gebeurd, maar vaak is het beeld online heel anders.

Een beetje een loshangend verhaal, maar ik heb ook verschillende meningen eigenlijk :slightly_smiling_face:.

Er staat online ergens een mooie foto van een vrouw rondom haar wedstrijd en de andere maanden van het jaar. Zo’n groot verschil, hoewel veel meiden denken dat haar wedstrijdshape haar normale shape is.

Gevonden:

Verder maak ik me er niet druk om en veroordeel ik niemand erover. Meiden die bijvoorbeeld bodybuilding doen, hartstikke veel respect voor. Meiden die 5 dagen in de sportschool staan, awesome. Maar let gewoon goed op jezelf en wat je doet. Leven en laten leven :slightly_smiling_face:.

Ik ben het met je eens, maar ik snap niet waarom jij dit zelf ook doet met die opmerkingen hierboven.

Heb je mijn edit gezien? Je hebt gelijk wbt mijn originele bericht. Maar dat was dus niet hoe ik het bedoelde!

Oh nevermind haha, dat had ik inderdaad niet gelezen. Als je dat dus gewoon vergeleek (zeggen dat jouw lichaam niet mooi is vs fatshamen) dan ben ik het met je eens. Het is inderdaad vreemd dat veel mensen het normaal vinden om andere ‘soorten lichamen’ te shamen, zolang het maar niet over hun eigen soort lichaam gaat.

Ik vind het veel te ver gaan en irriteer me er enorm aan. Natuurlijk is dit beter/gezonder dan obesitas, maar je kunt ook overdrijven. Mij maak je niet wijs dat we dood gaan als we geen parkietenvoer eten. En dat is wel hoe er tegenwoordig over gedaan wordt. Sommigen zien het echt als leefstijl en zullen er oprecht gelukkig van worden, dikke prima. Maar er zijn gewoon te veel bloggers/mensen die vinden dat je naïef en dom bent als je niet vol aan de zaadjes zit. Ik voel mij tegenwoordig ongemakkelijk als ik een lekkere koek neem in de pauze, en al mijn klasgenoten aan de yoghurt met fruit en zaden zitten.

Zolang je gewoon wat gezond eet en niet wekelijks vol aan het snacken gaat, zie ik er geen kwaad in.

Maar oke, ik moet zeggen dat mijn irritatie aan deze trend enorm is en ik er oprecht een grote afkeer voor heb gekregen. Misschien overdrijf ik wel wat, maar ik wordt er gewoon woest van dat ik niet eens meer een broodje pindakaas kan eten zonder walgende blikken van die ‘‘healthy fitgirls’’. Ik eet liever gewoon 4 sneetjes brood met pindakaas of ham dan een bak sla, klaar.