Filosofische/diepere gedachten

Ik denk regelmatig na over de diepere betekenis van dingen en denk na over het leven. Hoe kan het dat wij communiceren met taal? Dat wij bij een klank allemaal aan hetzelfde woord denken. Dat er verschillende talen zijn.
Ik vind het heel interessant om hier over na te denken, en ik dacht misschien jullie ook. Het leek mij een leuk idee om hier je filosofische/diepere gedachten over dingen te plaatsen. Of interessante vragen die altijd onbeantwoord blijven, omdat er simpelweg geen antwoord op is.
Oh trouwens, ik ben totaal niet zweverig hoor hahah. :grinning:
Excuses alvast voor deze verschrikkelijke beginpost haha

Als jullie het niks vinden of zoiets bestaat al (ik heb gezocht, maar ik kon niks vinden) dan mag er gewoon een slotje op. Maar het leek me een leuk idee.

Ik heb er ook vaak gedachtes. Meestal over iets wat er na de dood gebeurt en of een geloof misschien niet is bedacht om de mensen in ‘‘bedwang’’ te houden etc

Ja, dat vind ik ook interessant. Ken je het boek 1984 van George Orwell? Dat gaat over een totalitair regime waarbij ze allerlei woorden schrappen, waardoor het op een gegeven moment niet eens meer mogelijk is bepaalde gedachtes te denken. Met gevolg dat bepaalde acties (ontstaan uitgedachten) niet meer mogelijk zijn. Dat vind ik wel interessant. Verder ben ik met KCV bezig met de filosofie van de Stoa (denk: Seneca) en Epicurus. Heb je daar weleens van gehoord?

ik denk soms zo veel na over “leven” dat ik mezelf gewoon pest ermee
al die vragen die niet opgelost kunnen worden

Ik denk regelmatig na over de dood. Wat er gebeurt, hoe het kan dat je weg bent, etc. Ook over hoe de wereld is ontstaan, en over er verder nog leven is buiten deze planeet. Vermoeiend die gedachtes pfff.

Ik denk wel eens dat er onder dat wateroppervlakte een hele andere wereld schuilt (geen onderwaterwereld). Want soms zie je die wolken er in weerspiegelen… prachtig.

Ik vind het heel apart om erover na te denken dat als ik groen zie, iemand anders misschien wel mijn kleur rood ziet, maar het ook groen noemt. (Snappen jullie het nog ? :wink: )

En ik kan er ook niet tegen dat ik het nooit zal weten :dry:

Ik denk soms na over wat er buiten de aarde gebeurt. Dat wij samen met andere planeten in één melkwegstelsel leven terwijl er nog weet ik veel hoeveel andere melkwegstelsels aanwezig zijn vind ik echt een heel eng idee.
Het is zo immens groot allemaal, echt indrukwekkend!

Ik denk extreem veel na over dit soort dingen

De mens is nietig

Dit lijkt heel erg op mijn kleurenblind-gedachte. Want iedereen leert eerst wat kleuren zijn dus ik heb geleerd dat iets rood is en daarom noem ik het ook rood. Iemand die kleurenblind is leert toch ook gewoon dat dat rood is, ook al ziet diegene de kleur anders dan ik het zie. Hoe weet men dan dat diegene kleurenblind is?

Ik heb vaak een soort angst-moment over het feit dat ik leef. Dan schrik ik heel erg en kijk ik naar mijn handen en krijg ik een vaag besef-gevoel dat ik in een lichaam zit en dat mijn leven geen film is waar ik naar kijk, maar dat ik het zelf ben.

Verder vraag ik me af hoe dieren de wereld zien

Dit bedenk ik mezelf ook regelmatig ja.

En kan me af en toe echt ‘verwonderen’ over het feit dat in die lichamen om mij heen ook een mens zit, met zijn/haar eigen verhaal, gedachten, gevoelens, eigen kijk naar de wereld. En dat we bijvoorbeeld tegelijk in de trein zitten, maar dat diegene heel anders daar zit dan ik.
Is normaal natuurlijk, maar toch kan ik daar heel diep over nadenken, op een manier die ik werkelijk onder woorden krijg en bovenstaande is dus ook niet compleet wat ik bedoel :’)

Oh dat zou wel logisch zijn. Dus dat de ene keer de tafel paars is en de andere keer blauw… Ik heb er echt heel lang over na zitten denken een tijd geleden omdat ik het zo onlogisch vond.

Maar misschien zien we wel echt allemaal andere kleuren en vind iedereen daardoor andere kleuren mooi. Mind is blown enzo. Dus stel je voor dat jouw rood mijn blauw is. En ik vind blauw mooi en jij vind rood mooi, dus eigenlijk vinden we dezelfde kleur mooi.

Ja, dat heb ik ook!

Ik denk ook best vaak zo, maar dat komt denk ik ook heel erg doordat ik dingen die ik bij filosofie krijg reflecteer op het dagelijks leven en dan tja, diepe gedachten :’) Vind filosofie wel heel interessant tho maar om nou op een random moment van de dag erover na te denken waarom de mens per se een doel in het leven nodig heeft dat is nou ook niet weer altijd de bedoeling haha.

Dit maakt me ook bang :") Star Size Comparison 1 (HD) - YouTube

Dit vroeg ik me ook altijd af! Maar toen vertelde mijn moeder me dat iedereen wel gewoon hetzelfde ziet, heeft met de kegeltjes en staafjes in je oog te maken.

"Een dier met lensogen kan twee types receptorcellen voor licht hebben die zich achteraan in het oog op de retina (netvlies) bevinden: staafjes en kegeltjes; dit zijn de effectieve cellen die een lichtfoton (lichtbundeltje, -straaltje) waarnemen en dit dan signaleren aan de hersenen, waarmee deze dan op hun beurt (met de signalen van alle lichtgevoelige cellen) een beeld vormen. De staafjes zien zwart-wit licht/beelden, en werken reeds bij gering licht; de kegeltjes daarentegen zien kleur, maar werken slechts bij meer licht (vandaar dat je ‘s avonds nog beelden ziet maar niet meer in kleur maar in grijswaarden). De mens heeft drie soorten kegeltjes : ‘rode’, ‘gele’ en blauwe’; dit maakt dat we drie hoofdkleuren en alle combinaties ervan kunnen waarnemen (tussen haakjes: kleur bestaat niet, het is reflectie van een deel van het licht dat dan door ons oog wordt opgevangen). Indien je dus ‘normale’ ogen hebt en dus de drie types kegeltjes, dan kan je alle voor de mens zichtbare kleuren zien en die ziet iedereen in principe ook als hetzelfde kleur (er kunnen kleine individuele verschillen zijn in hoe de kleur ervaren wordt).

Indien je echter kleurenblind bent voor een kleur, wat wil zeggen dat je 1 van de drie kegeltjestypes niet hebt, dan kan je uiteraard dat kleur en al zijn verwanten en alle combinatiekleuren ervan niet waarnemen zoals andere mensen dat wel kunnen"

Maar als je kleurenblind bent
Is gras dan rood
En bloed blauw?

Nee volgens mij niet. Er bestaan wel meerdere vormen van kleurenblindheid, maar meestal is het dacht ik zo dat je dan bijvoorbeeld geen groen kan zien, en het meer ziet als donkergeel. Zo legt een vriend van mij het tenminste uit, die kleurenblind is.