Filosofie

Hai,

Ik heb binnenkort een examen van filosofie (of wijsbegeerte), en hoewel ik het heel erg interessant vind, begrijp ik veel niet. Mijn cursus is niet echt duidelijk geschreven en op internet vind ik geen goede sites met een degelijke uitleg.
Ik vroeg me af of er iemand van jullie is die heel goed is in filosofie en me eventueel wilt helpen? Of als iemand gewoon al een goede site weet, waarop ik veel kan vinden zou ik ook al blij zijn.

Bedankt!

Misschien als je wat specifiekere vragen hebt (over filosofen, stromingen) kan ik je proberen te helpen, en dan is het ook makkelijker om het op te zoeken op internet. Dus waarover gaat dat examen precies?

wat voor examen? een eindexamen? en waar gaat het over :stuck_out_tongue:?

Filosofie is zo’n ruim thema dat dit moeilijk te beantwoorden is, dus wees wat specifieker als het gaat :slightly_smiling_face:
filosofie op zich is eigenlijk het nadenken over vragen waarop geen antwoorden is (leven, dood, god,…)

Oke een beetje specifieker

1. Ik snap de filosofie van Levinas niet, met het gelaat van de ander? Ik begrijp wel grotendeels wat hij bedoelt, maar dan staat er ergens

Het ik is verantwoordelijk gesteld door en voor de ander, dat valt samen in de term plaatsvervanging. Het ik is substitutionele verantwoordelijkheid.

Dat begrijp ik echt niet. En ik weet dat het moeilijk is om uit dit stukje juist te begrijpen waarom het gaat, maar ik kan onmogelijk m’n hele cursus overtypen, dus ik zocht eigenlijk iemand die het echt studeert ofzo.

1. Verder vraag ik me ook af of Willem van Ockham eigenlijk wel aan metafysica doet, aangezien metafysica zich bezighoudt met het ‘boven-zintuigelijke, het boven-ervaarbare’ en hij beweert dat we enkel kennis kunnen hebben van particuliere individuele dingen, de zintuiglijke werkelijkheid. Maar in onze cursus staat Kant specifiek vermeld als doodgraver van de metafysica, en Ockham niet. Dus ik begrijp het niet.

Haha ik besef nu pas hoe vaag dit allemaal is. Dit gaat me echt nooooit lukken.