Filosofie

Hee!
Ik zit nu in de derde van het vwo, en ik moet dus mn profiel kiezen. Ik ben er al helemaal uit (N&G/N&T met duits en bsm), alleen ik wil nog graag een 2e keuzevak. Zelf denk ik aan filosofie. Iemand ervaring met filosofie in de bovenbouw? Is het een leuk vak? Lijkt het veel op geschiedenis, en wat doe je vooral in de lessen? Heb je er veel huiswerk voor? Sorry voor de vele vragen, ik ben erg benieuwd :cold_sweat: :cold_sweat:
Als je nog meer dingen over filosofie te vertellen hebt, ik hoor het heel graag! :wink:
Alvast bedankt! :upside_down_face:

Als er een kans is dat je later iets met gezondheid, scheikunde, natuurkunde, wiskunde etc. wilt doen moet je natuurkunde hebben om dat te studeren, dus ook voor geneeskunde etc. Ik weet niet of je dat al wist dus hierbij, maar over filosofie weet ik verder niks.
Als je een vak wilt kiezen op leukheid en of je interesse hebt, en je vindt filosofie leuk dan moet je het kiezen, maar persoonlijk vind ik het het minst nuttige vak voor je toekomst.

Natuurkunde kies ik ook, dus eigenlijk NGT. Maar bedankt voor je reactie! :wink: :wink:

Ik heb een tijdje filosofie gehad, dit lijkt totaaal niet op geschiedenis (had zelf ook NG maar het lijkt niks op geschiedenis uit de onderbouw). Je krijgt wel geschiedenis van bepaalde filosofen/richtingen maar meestal is dit ter aanvulling en niet heel relevant verder. Bij ons waren de lessen vooral huiswerk bespreken en veel huiswerk krijgen

mooizo, ik heb een godsgruwelijke hekel aan geschiedenis namelijk :wink:. bedankt voor je reactie!

Ik had alleen filosofie in de onderbouw, dat is in de bovenbouw samengenomen met religie. Wij krijgen dan de leer van enkele filosofen te leren, maar wij hebben amper huiswerk voor dat vak. Soms weleens een soort discussie, maar de lessen religie worden niet zo serieus genomen bij mij op school. Ik vind filosofie wel een leuk vak.

Heyhoi,

Ik had zelf ook Filosofie gekozen. ik heb er totaal geen spijt van gehad. Er zijn zoveel dingen die ik nu weer tegen kom bij het doen van mijn opleiding. In onze lessen hadden we vooral discussies over de stof. Verder geen huiswerk oid. Het waren voor mij de lessen die echt het snelste voorbij gingen.

Hee! Ik heb ook filosofie. Persoonlijk ben ik er heel blij mee dat ik het heb gekozen. Je leert de denkbeelden van allerlei filosofen en deze moet je vervolgens kunnen toepassen op verschillende vraagstukken. In eerste instantie kan het een beetje een vak lijken waar je niet direct iets aan hebt. Niets is echter minder waar. Je leert echt kritisch te kijken naar de wereld om je heen en het ligt ten grondslag aan eigenlijk alle vakgebieden. Natuurkunde, geschiedenis, Nederlands, kunst, noem maar op. Maar… het moet je wel echt interesseren. Als dat niet het geval is, kan het ook heel stoffig en saai zijn.

Een ander pluspunt is dat ik het niet zo moeilijk vind en je er dus makkelijk je andere cijfers mee op kunt halen haha. Maar dat is natuurlijk bijzaak.