Filosofie

Heey,

Ik zit in 3 vwo en moet mijn profiel gaan kiezen, ik heb gekozen voor het ng&nt profiel.
Maar nu moet je een vak in het vrije deel kiezen, en filosofie spreekt me aan en zou ik ook graag willen kiezen.
Alleen hebben we over filosofie eigenlijk bijna geen informatie gekregen…
Mijn vraag is dus is wat is filosofie en is het een beetje te doen ( heel veel mensen zeggen dat het heel veel werk is )?
xxx Maaike

Pfoe, wat een vraag. Dat hangt heel erg af van je school, elke school geeft filosofie anders.

Filosofie bij mij was in ieder geval heel leuk. Als je elke les gewoon oplette en aantekeningen maakte, dan had je nooit huiswerk. [We hadden namelijk nooit huiswerk. Het enige wat we moesten doen was toetsen maken]. Maar dat is niet op elke school zo. En we gebruikten ook geen boek, we hadden het wel, maar we lazen er nooit in. Ik leerde altijd alleen uit mijn aantekeningen.

En wij kregen verschillende ‘colleges’: ethiek, antropologie, epistemologie, geschiedenis van de filosofie, wetenschapsfilosofie en vrije wil.

Ethiek = wat is goed en kwaad? hoe moet een mens handelen?
antropologie = mensleer. Hoe is de natuur van de mens opgebouwd?
epistemologie = kennisleer. Hoe komen wij aan onze kennis?
vrije wil = heeft de mens een vrije wil? wat zijn de verschillende theorieën daarover?

Ik doe nu vwo en dit jaar doe ik filosofie als nieuw vak; ik doe er dit jaar gelijk eindexamen in. Het is wel veel leerwerk, maar ik vind het meeste wel leuk om te leren. Ik doe het nu in een jaar en het is goed te doen, dus ik denk dat het in 3 jaar ook goed te doen moet zijn.
Wij hebben nu als onderwerp op het examen ‘De vrije wil’ en dan leren we alle visies van verschillende filosofen op de vraag of we wel of geen vrije wil hebben.
Ik vind filosofie leuk en in vergelijking met bijvoorbeeld biologie vind ik het leerwerk heel erg meevallen. Het is niet heel veel. Het enige nadeel van filosofie vind ik dat je met toetsen héél precies in je woordkeus moet zijn.