Filosofie of aardrijkskunde? Havo

Ik heb nu een economie en maatschappij profiel met aardrijkskunde… Alleen ik vind het wel wat lastiger dan vorig jaar, de toetsen gaan nu vooral over kennis en niet de stof uit het boek wat in de 1ste tm de 3de klas wel zo was. Ik heb voor mijn eerste proefwerk een 7,2 gehaald alleen ik had niet echt het gevoel dat het erg goed ging. Het kan zijn dat ik geluk heb gehad en daarom eenvoldoende heb. Alleen nu begin ik te twijfelen of ik toch nog beter over kan stappen op filosofie. Ik wil iets met economie studeren (bedrijfseconomie ofzo?) of rechten of psychologie dus ik twijfel heel erg nu. De docent van filosofie zei dat filosofie handig zou zijn voor rechten omdat je veel discussieert bij dat vak en met ak tja… wat kan ik daar nou mee?
Mijn vraag aan jullie is hoe filosofie jullie bevalt als jullie nu dat in jullie pakket hebben of hebben gehad. Krijg je veel stof op die moeilijk is? Is het vak zelf lastig? Is het makkelijk om er een voldoende voor te staan zonder dat je je moet uitsloven (natuurlijk ga je ervoor leren maar moet je uiterste je best doen?)

Ik doe nu trouwens 4 havo en wil na 5havo naar 5 vwo dus mensen op vwo niveau kunnen ook gewoon reageren x

Dubbel post …

Up …

Ik zelf heb filosofie maar ik doe vwo! Ik vind het zeker een moeilijk vak, het is heel veel stof en het kan best wel ‘taai’ zijn als je me snapt haha. Ik moet er heeeel veel voor doen. Ik schrijf samenvattingen en die zijn vaak 10 kantjes. Die leer ik helemaal uit m’n hoofd. Vervolgens kijk ik welke filosofen er wat gemeen met elkaar hebben of die juist kritiek op elkaar hebben etc. Ik haal hele mooie punten, maar ik moet er wel veel voor doen haha! Dus ik zou zeggen, je moet er wel veel voor (willen) doen, maar ik sta een 7,6 en ik ben echt niet SUPER slim ofzo dus het is echt wel te doen als je je er voor inzet!

dit
Ak heb ik ook en dat vind ik veel kutter. Moet nu een heel boek leren.

Ohh dit is lastig om te kiezen… Ik ben echt slecht in leren van dingen wat mensen van elkaar vinden en wat zijn denken (had ik ook een beetje bij godsdienst/levensbeschouwing gehad…) en al die namen van de filosofen. Dat is wel een minpuntje

Ik denk dat beide vakken wel lastig zijn. Ik heb filosofie gehad als vak op de uni maar ik vond het echt vreselijk. Ik vond erover discusseren echt saai en ik vond al die denkwijzen een beetje vermoeiend.
En ik denk dat je aan AK juist heel veel hebt, meer dan je denk in ieder geval. Er zijn bijvoorbeeld heel veel studies waarbij je het echt nodig hebt en dat je heb je bij filosofie niet.

Ik denk dat als je iets met psychologie wilt gaan doen je meer aan maatschappijwetenschappen hebt dan filosofie.

Ik zit ook in 4 Havo en ik had filosofie maar ik ben overgestapt naar aardrijkskunde. Ik vond filosofie moeilijk en het is heel veel stof, veel denken en discusseren. Ik vind aardrijkskunde ook moeilijk maar ik denk dat je er meer aan hebt.

Aardrijkskunde denk ik

Hmm tja ik denk dat ik toch maar bij ak ga blijven … heel erg bedankt voor jullie hulp!

Als je psychologie, rechten of economie wilt gaan studeren, heb je geen van beide vakken per se nodig. Ik zou gewoon kiezen wat je het leukst/makkelijkst lijkt en je hier niet door laten beïnvloeden. Bovendien leer je bij je studies al deze dingen opnieuw.

Ik zou overigens geen filosofie kiezen. Ik vond het altijd heel erg zweverig en veel lastige onzinnige denkwijzen. Aardrijkskunde is meer feiten.