Filosofie in je VWO-profiel?

Sorry als hier al een topic over is, maar ik heb gezocht en ik kon niet echt iets bruikbaars vinden, dus vandaar…

Ik zit in 3VWO en ik moet dus binnenkort mn profiel kiezen.
Ik kies C&M, met als profielvakken:

• Economie
  • Geschiedenis
  • Wiskunde A
  • Tekenen
  • Duits

Ik moet ook nog minimaal 1 keuzevak kiezen. Ik kies iniedergeval Frans, en ik zit dus heel erg te twijfelen of ik er filosofie, aardrijkskunde of muziek bij moet kiezen.

Heel veel van mn leraren zeggen dat ik echt geen filosofie moet kiezen omdat het heel saai is enzo. Maar het lijkt me eigenlijk best een leuk vak.
Zijn er hier mensen met filosofie in hun (vwo) profiel?
(of andere niveaus mag ook hoor)
Wat vinden jullie ervan? Heb je er veel aan?

alvast heel erg bedankt :grin:
xx

ik zit in 3gym, maar bij ons op school heb je geen filosofie? wel levensbeschouwing, dat is verplicht >.<

als filosofie daarop lijkt zou ik het noooit kiezen. ik vind levensbeschouwing namelijk zo saai x] wel makkelijk. sta hoger dan 9 op mn rapport whaha ik zou aardrijkskunde kiezen.

hier heb je niet veel aan dus zie maar als up ^^

Ja, op de school waar k in de 1e en 2e op zat hadden we ook levensbeschouwing, maar dat is heel anders. Dat gaat meer over god enzo.
Teminste bij mij dan. Maar ik had ook een iets te enthousiaste pater als leraar +___+
Filosofie gaat meer over ‘het leven’ volgens mij.

Ik heb precies hetzelfde zonder tekenen. met filosofie

Ik ook.
Filosofie is trouwens wel oke, ligt ook aan de leraar. Bij sommige leraren discussieer je de hele les, bij anderen doe je alles uit het boek. Vraag het aan mensen die al filosofie hebben gehad bij jou op school.

Een vriendin van mij heeft filosofie in der pakket zitten. Ze zei dat het heeeeel anders is als je verwacht. Minder leuk dus.

ik doe havo, en heb filosofie
en het hangt idd van de leraar af, ik vind het erg leuk, maar ik heb dan ook een goede lerares

De meningen verschillen nogal. Sommige mensen zeggen dat het echt een saai ktvak is, anderen vinden het heel interessant.
Wat hebben jullie er zoal van geleerd?
xx

mm , ik zou ak kiezen ,
volgens mij heb je niet zoveel aan filosofie ,

ik zit in 2 vwo

dubbelpost

je hebt juist wel wat aan filosofie, vooral in je vervolgopleiding

Ik doe VWO & CM en heb KCV (soort vak dat je bij Latijn krijgt) en daar zit een gedeelte filosofie bij. Ik vind het persoonlijk heel intressant, ik ga er waarschijnlijk ook mijn profielwerkstuk over doen. Anyways, het moet je wel liggen. Als je het niet intresseert of als je het echt gewoon niet leuk vindt, zou ik iets anders kiezen. Muziek lijkt me ook wel leuk, maar dat kan je niet doen op onze school. Aardrijkskunde heb ik wel en dat is ook best een oké vak, naar mijn mening. Ik zou gewoon kijken wat je het intressantste vindt enzo…Nja, heb je weining aan xD

Ik had vandaag een proefles filosofie omdat ik ook bijna mijn profiel moet kiezen. Ik vond het leuk klinken, bij ons gaat het volgens mij vooral om kennis en ethische zaken, wij kregen als voorbeeld ‘Kunnen dieren denken?’. Vond het wel interessant, denk wel dat ik het kies. (:

Ik zit nu in 4 vwo, dit jaar heb ik ook filosofie gehad…
Ik vind het een heel leuk en interessant vak, maar het moet je wel aanspreken anders kan je het echt vreselijk vinden. Je hebt verschillende onderwerpen, de een leuker of moeilijker dan de ander, maar al met al vind ik het een leuk vak! *en dat zeg ik van bijna niets :wink:*

Ik wou dat wij filosofie hadden, lijkt me veel leuker dan aardrijkskunde en muziek. Maar je moet wel goed nadenken waar je later het meest aan hebt, en je niet teveel door anderen laten beïnvloeden.

ik krijg volgend jaar ook filosofie, het lijkt me superleuk.

Ik heb geen filosofie, maar wat ik er nu van hoor (doe 6vwo) is dat ze het meestal wel heel leuk/interessant vinden, maar dat ze wel heeeeel veel moeten leren!

Ik heb al 5 jaar filosofie…
In de onderbouw VWOplus gedaan. Afgerond met diploma (evenals Spaans).
Heb het in de bovenbouw opnieuw erbij gekozen, ga het afronden met Centraal Schriftelijk Examen, na mijn onderbouwdiploma. Het is wel anders dan in de onderbouw, en het hangt van je docent af (ik heb al 5 jaar dezelfde dus die heeft mij binnen zien komen als brugklassertje en ziet mij straks als volwassen leerlinge van school gaan, best grappig eigenlijk :stuck_out_tongue: ). Ik vind de theorie regelmatig slaapverwekkend (maar hoort erbij), en de rest heel leuk! (Discussies, actualiteit bespreken, video’s kijken, enz.)
Wij gebruiken overigens als lesmethode Cogito maar daar houden we ons lang niet altijd aan (we werken veel van stencils en aparte dossiers).

Je hebt er ook zeker wat aan in je toekomst, je weet namelijk heel veel af van wat er gaande is in de wereld, en je leert bijv. heel goed verwoorden wat je wilt zeggen. Ik ben in ieder geval van mening dat het zeer goed is voor je persoonlijke ontwikkeling en het is écht een toevoeging aan je schooltijd. Ik ga het zelfs waarschijnlijk verwerken in m’n profielwerkstuk… Er is maar één conclusie: doen!

Ik kies ook filosofie :slightly_smiling_face:
mij lijkt het een heel leuk en interessant vak
en het is handig om een breder inzicht te krijgen
je krijgt ook een andere manier van denken,
veel breder zeg maar.

ik zit in 5 vwo en doe ook filosofie. Ik vind het juist leuk (voor hoever je school leuk kan vinden). Het is wat anders dan andere vakken. Je voert een beetje discussies in de klas en leert goed zelf een eigen mening vormen. Je moet ook wel verschillende filosofen uit je hoofd leren. Je moet een beetje weten wat zij zeiden (over ethiek, ideale samenleving enz.) Ik denk dat je er later wel wat aan hebt.
Maar muziek is ook leuk!