Filosofie en het nut ervan

Hee,
ik ben een beetje inspiratieloos wat betreft filosofie, dus ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Het zit dus zo, ik moet een deel van het vak filosofie inhalen en ik moet een essay schrijven over ‘het nut van filosofie’, nu heb ik al een heel verhaal verzonnen, maar ik kom niet verder dan 300 woorden. (Dus zo’n groot verhaal is het eigenlijk niet, haha). En ik moet rond de 1250 woorden zien te krijgen.
Ik moet met goede argumenten komen, maar studies over het nut van filosofie kan ik niet echt vinden.

Kortweg heb ik dit als argumenten:

• Je leert beter te formuleren, analyseren en dit te onderbouwen.
  • Filosofie leert ons dingen over de geschiedenis.
  • Door filosofie ga je genuanceerder naar bepaalde dingen kijken.
  • Filosofie blijkt de grootste doorstroomrelevantie te hebben voor je volgende studie of werk.

Ik ben niet bepaald tevreden over mijn argumenten. Dus mijn vraag aan jullie: Wat is volgens jullie het nut van filosofie?

Niet tevreden?
Ik vind dat je spijker behoorlijk op zijn kop slaat.

Lukt het om bij elk punt dat je noemt een voorbeeld erbij te halen + een filosoof?
Vanuit je eigen ervaring?
Dan kun je +/-312 woorden per kopje doen.

Dit inderdaad; bouw al die argumenten die je hebt verzonnen uit, doe er voorbeelden of citaten oid bij en je verdriedubbelt je woordenaantal zo.
Je gaat trouwens niet alleen genuanceerder naar dingen kijken, maar je leert je in verschillende wereldbeelden verplaatsen en op andere manieren over dingen nadenken. En het kan fantastische gespreksstof zijn, ik vind het bijvoorbeeld leuk om van die ellenlange discussies met een vriend te houden over allerlei onderwerpen die met filo werden behandeld, en de vragen die dat met zich meebracht. Verder vond ik filo het uitdagendste schoolvak (in mijn pakket dan haha) omdat je niet standaard dingen uit een boek leerde of gewoon formules moest toepassen; je moest je hersenen gebruiken, écht na gaan denken. En dat voelde als een uitdaging, iets wat de andere schoolvakken niet hadden. (:

ehm… mijn leraar filosofie heeft me ooit verteld dat mensen die filosofie volgen beter zijn in geschiedenis dan mensen die geen filosofie volgen, want we leren (onbewust) hoe we verbanden in gebeurtenissen/theorieën kunnen vinden (oorzaak en gevolg). Dus misschien een idee om naar je geschiedenis cijfers te kijken en die van leerlingen zonder filosofie?
En een argument verweren en dan weer een argument geven dat het tegenargument ongeldig maakt. Zo wordt jouw argument sterker en heb je meer woorden.
bv. filosofie leert je over de geschiedenis → maar geschiedenis ook, dus waar heb je dan nog filosofie voor nodig? → omdat je bij filosofie dieper het onderwerp in gaat, waar het bij geschiedenis stopt bij de theorie. (maar misschien doe je dit al)
ik zeg maar wat.

succes met het essay (: