Fietsen met oordopjes in, onverantwoordelijk?

Ik zag op meerdere plaatsen in het afgelopen jaar op het forum een kleine discussie ontstaan omtrent het ophebben van muziek met tijdens het fietsen.
Hiermee bedoel ik dus beide oordopjes in met muziek aan.

Hoe denken jullie erover? Vinden jullie het gevaarlijk? Valt het allemaal wel mee? Ben je dan dom en onverantwoordelijk?

Brand respectvol los :slightly_smiling_face:.

Ik vind het ongevaarlijk zolang je het volume laag genoeg hebt en je het verkeer om je heen nog goed kan horen. Als ik met oordopjes in heb dan is het er vaak 1 of staat de muziek zacht.

Ik vind dat het moet kunnen maar alleen als je je muziek zacht hebt staan, anders hoor je het aankomende verkeer niet en breng je jezelf en anderen in gevaar.

Ik vind er niets mis mee.

In principe kan je zelf toch ook inschatten op wat voor soort weg je zit. De eerste paar keren kan je misschien zonder fietsen en goed opletten, maar als het veilig is, kan je naar mijn mening gerust een muziekje luisteren. In mijn situatie bijvoorbeeld, stap ik van de bus af aan mijn vroegere kot. Daar heb ik mijn fiets geplaatst en ik moet een recht stuk fietsen. Er zijn geen straatjes die uitkomen op de hoofdstraat, dus geen enkele auto heeft een reden om over het fietspad te rijden. 90% van de huizen zijn studentenkoten, dus ook geen opritten enz. Daar kan gewoon onmogelijk iets gebeuren.

Ik heb ook eens op een andere locatie gezeten, en daar was het wél levensgevaarlijk als je niet af en toe je muziek uitzette bij een moeilijk stuk, maar dat kan je hopelijk zelf wel inschatten, anders moet je sowieso niet op een fiets zitten. In de auto luister je toch ook naar de radio?

ik heb het altijd op vol volume en allebei mn oordopjes in :’) maar ik let wel zo goed mogelijk op

Ik doe het zelf wel vaak, alleen ik zet de volume dan wel wat lager.

Om het nou onverantwoordelijk te noemen, nahh, maar ik zou het zelf gewoon niet kunnen, haha. Dan wordt het te chaotisch in m’n hoofd ofzo.

Wel ken ik een meisje dat een keer een ongeluk heeft gehad omdat ze met koptelefoon op fietste en daardoor de auto niet aan hoorde komen.

Ik heb allebei m’n oortjes in en dan luister ik meestal op vol volume. Ik merk toch wel dat ik meer dan eens me helemaal de klere geschrokken ben omdat ik bijna ergens onder lag. Toch doe ik er niks aan. Ik vind het in de ene situatie onverantwoordelijker dan de ander (fiets zelf in een grote stad dus daar gebeurt veel meer in een keer dan in een polder ofzo).

Het lijkt mij best eng, voor het grootste gedeelte luister ik vooral naar het verkeer.
Maarja je moet het zelf weten.

Ik luister standaard op de fiets en dan ook de muziek lekker hard. Ik vind het echt wel van meer dingen afhangen of je verantwoordelijk in het verkeer bent of niet. Om je heen kijken is belangrijker dan je oren open houden denk ik. En daarnaast ligt het ook heel erg aan de weg. Ik zou in Amsterdam ook liever niet met harde muziek aan fietsen, maar ik moest elke dag dezelfde route naar school waarvan 20 minuten door de weilanden en dat is echt geen gevaarlijke weg ofzo :’)

Ik vind het wel kunnen, maar dan moet het volume wel laag staan of maar 1 oortje in, zodat je het verkeer om je heen nog goed kunt horen. Als het een heel veilig stuk is waar je fietst, dan zou het volume wel harder kunen ofzo. Zelf heb ik als ik naar school fiets wel 2 oortjes in, maar het geluid op zijn zachts en tussen het fietspad waar ik op fiets en de weg zit nog een strook met gras, dus het is ook best een veilige weg die ik fiets. Ik vind het best dat je muziek luistert, zolang je maar veilig bezig bent.

Ligt eraan waar je fietst. Ik zou het onverstandig vinden als het behoorlijk druk is, dan zou ik op zijn minst je volume zachter of één oortje in, maar als je in een superrustige wijk of tussen de schaapjes fietst, dan kan het wel denk ik.
Maar ik doe het zelf nooit, ik luister toch voornamelijk naar het verkeer en waar ik langs fiets komen nog best wat auto’s dus dan hoor ik liever dat er auto’s aankomen uit zijstraten waarbij ik ze nog niet zo snel kan zien.

Ik kan dus echt niet met oordopjes in fietsen, ik heb normaal gesproken al moeite met concentreren in het verkeer dus in mijn geval is het onverantwoordelijk ja. :cold_sweat:

Ligt aan de situatie. Als ik langs het kanaal fiets hoef ik niet op auto’s te letten en zet ik het volume weleens iets harder (maar alsnog niet superhard). Op een drukker stuk zet ik 'm of heel zacht of uit. Ik zet 'm ieder geval nooit zó hard dat ik mijn omgeving helemaal niet meer hoor, want dat vind ik gevaarlijk en dan let ik ook minder goed op.

Moet gewoon kunnen zo lang je maar oplet en genoeg van de omgeving kan horen. Er is ook een verschil tussen earplugs en earbuds, met earbuds kun je vaak met hetzelfde volume nog iets meer horen dan met earplugs. (Earplugs zijn die dingen met opzetstukjes(achtige dingen))
Zelfde geldt voor een koptelefoon, gebruik er een waar je de omgeving nog mee kan horen.

In de stad vind ik het niet zo handig, op het platteland ok.

Helaas ben ik veel te dromerig om goed op te letten lees: staring into the distance, as some of you know :’) maar ik leef nog en ik zou veel ongelukkiger worden als ik moest fietsen zonder harde muziek.

Mijn vergelijking gaat op niks trekken, maar als mensen die slecht horen of doof zijn kunnen fietsen, dan moet het eigenlijk ook wel gaan met oortjes in. Zelf doe ik het niet, omdat ik een freak ben en absoluut niet wil sterven, maar als je gewoon goed oplet vind ik het wel kunnen.

Ja echt stront irritant en gevaarlijk. Dan kan ik als scooter kei hard gaan toeteren omdat iemand me niet hoort. En dan zeuren mensen dat scooters altijd zo vervelend zijn, nee het zijn de mensen die het verkeer niet horen.