Fiets in de trein

Hoi!

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met een fiets in de trein meenemen (voor een wat langere reis)? Ik moet overstappen in minder dan 10 minuten dus ik weet niet of het heel handig is om een fiets mee te nemen.

kus

Is t een opvouwbare fiets?

Het kan wel, zijn speciale coupés voor. Moet je wel een apart kaartje voor hebben, een speciaal fiets kaartje.
Ik zou t alleen doen als het echt moet want volgens mij is t super onhandig.

Bovendien mag je hem niet meenemen tijdens spits

edit: Mag blijkbaar wel de hele dag in juli en augustus.

Als je twee fietsen mee moet nemen en er is niet genoeg ruimte in de trein kan er gevraagd worden om de volgende trein te nemen. En inderdaad moet je dan (2x) een dagkaart van 6 euro voor jullie fietsen kopen

Nee een gewone fiets! En twee eigenlijk, ben met een vriendin.

In België moet je dan ong. 7 euro extra betalen, geen idee of dat ook is in NL?

Vouwfiets is gratis, gewone fiets moet je een kaartje voor kopen als het goed is. In juli en augustus mag je inderdaad wel in de spits een fiets meenemen.

In Nederland kost het geloof ik 6 euro. Het is wel goed te doen vind ik. Alleen de trap is soms vervelend. En ook als het druk is dus zorg dat je buiten de spits rijd. Als je 'm echt niet nodig hebt zou ik 'm niet meenemen. En waarschijnlijk heb je ook geen zit plaats.

Is het overstappen ver?

Moet je in hetzelfde gedeelte als de fiets zitten? Sorry ik heb er echt helemaal geen ervaring mee haha. We moeten 1,5 uur reizen dus dan wil ik wel graag een zitplaats. Overstappen verschilt, de ene keer staat er op de site van de ns twee keer en soms een keer. Het overstappen is een paar perrons verder.

http://www.nederlandersfietsen.nl/wp-content/uploads/fiets-in-de-trein-2.jpg

Hierin moet 'ie

^
Het kost inderdaad 6 euro voor een dagkaart, moet je dus op verschillende dagen heen en weer moet je 2 x 6 euro betalen.
Je kunt hem gewoon op slot zetten en vastmaken aan de daarvoor bestemde plaats, als daar al mensen zitten (of je je fiets liever niet uit het oog verliest) kun je er beter bij blijven staan/zitten.

Ik moet de laatste keer 2 trappen op zonder zo’n fiets-rail dingetje ernaast, dat was wel echt hel omdat ik er ook grote tassen bij mee moest slepen.

Ik moet sowieso op twee verschillende dagen reizen want ik ga een weekend weg, dus dat wordt 12 euro. Maar je hoeft dus niet per se bij je fiets te blijven?
En denken jullie dat de ruimte voor fietsen in de tijd van vakantie heel vol zal staan?
Ik moet trouwens ook grote tassen meenemen omdat ik dus een weekend wegga… Weet echt niet of het handig is met twee fietsen erbij…

Ligt eraan welk traject het is. Sommige trajecten zijn nog best wel druk

Je hoeft er niet bij te blijven, het is gewoon je eigen risico als hij opeens weg is (hoewel ik nog nooit iets heb gehoord over gejatte fietsen uit de trein).

Verschilt gewoon heel erg per traject hoe druk het is en hoe laat je gaat.

Weten jullie misschien welke trajecten je beter wel of niet kan nemen? En welke tijden zijn het meest rustig om in te rijden denken jullie?

^^^^buiten de gewoonlijke spitstijden is het het rustigst

Sowieso is het normaal al dringen in de spits/vakantie en met een fiets erbij is het best wel een gedoe denk ik, zeker als je met tweeën bent?

Eigenlijk wil ik zelf ook veel liever zonder fietsen maar de vriendin waarmee ik ga wil heel graag fietsen mee haha

Fiets huren geen optie op de plek waar jullie heen gaan?

Ohja dat is ook wel een slim idee!1