Feminisme

Hey iedereen!

Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie staan tegenover feminisme.
Ik heb een redelijke hekel gekregen aan mannen in het algemeen. Ik ben niet lesbisch, maar denk dat ik dat misschien beter wel zou zijn:). Maar dat is niet alleen waar feminisme voor staat natuurlijk. Vrouwen worden in deze “moderne” tijd nog steeds onderdrukt…

Nog steeds worden er miljoenen vrouwen mishandeld door hun eigen man,
in België krijgen mannen meer uitbetaald als een vrouw en dit voor dezelfde functie op het werk. En dit alleen omdat ze zwanger kunnen worden…
Dan heb je nog landen/culturen/godsdiensten waar vrouwen al helemaal geen rechten hebben.

Wordt het niet eens tijd dat we opstaan en iets doen?

Îk zou mezelf niet meteen een feminist noemen, ik moet me nog meer informeren in het hele feministengedoe. Maar ik ben alleszinds al sterk geinteresseert en vroeg me dus af wat de rest van vrouwen er van vindt. En waar kan ik dat dan beter vragen, dan op een site waar superveel meiden zitten!

ps: feminisme betekent niet dat je je opeens niet meer vrouwelijk mag gedragen;)

doeiii

Hmm.
Ik ben niet feministisch maar ook niet niet-feministisch.
Ik denk er eigenlijk niet over na.
Ik vind het goed zoals het in Nederland gaat xD

kan iemand mij nou precies uitleggen wat feminisme betekent? ben 13 jaar, dus mijn kennis is nog niet zo ver =D

Ik ben wel een beetje feministisch geloof ik.

Ik denk dat elke vrouw wel een feministe in zich heeft (maarja, volgens de feministen mag ik geen feministe zeggen maar gewoon feminist, want iedereen is gelijk).
Zelf wil ik wel gelijk zijn aan mannen, maar om realistisch te blijven, we zullen altijd een minderwaardigheidspositie houden.

Ik vind het vaak maar een hoop gezeik.
Ik wil niet ondankbaar overkomen, ik vind het fijn dat ik de kans heb om me op de arbeidsmarkt te begeven, maar het moet niet te gek worden.

Wij vrouwen zijn nou eenmaal goed in verzorgen etc. dus moeten we daar dan niet trots op zijn?
Ik vind van wel.

Natuurlijk ben ik feministisch!

Net zoals dat ik vind dat homo’s, mensen van een ander ‘ras’ en andere minderheden gelijke rechten moeten hebben.

Het is een feit: mannen en vrouwen zijn gewoon nog steeds niet gelijk, en dat is bullshit. En zo lang dat nog niet zo is ben ik voor vrouwelijke rechten.

En dan moet je kijken hoe ongelijk het hier in het westen al is: en dan stel je je voor hoe dat is waar mysogynie praktisch in de wet vastgelegd staat (van die landen waar een vrouw nog gestenigd mag worden en waar eerwraak gepleegd wordt enzo. Niet te vergeten vrouwenbesnijdenis).

Nee, feminisme is nog steeds nodig.

Muah, wij vrouwen moeten eens dankbaar zijn met wat wij krijgen. Vroeger hadden we helemaal geen stemrecht en kijk eens hoe ver we zijn gekomen en nog zijn de sommigen onder ons niet blij. Wij vrouwen zijn goed in koken en verzorgen, maar kunnen ook best wel goed werken. Ik zou echt geen voedsel willen eten dat een man gekookt heeft. Wij hebben oog voor detail en de mannen niet. Wat wil je nog meer? De tijdsperiode met ‘de enige recht voor de vrouw is de aanrecht’ is allang voorbij.

Zeur niet zou ik zeggen

Hey, Charmant! : Feminisme streeft de emancipatie van de vrouw na. Vrouwen worden vaak nog anders behandeld dan mannen => op gebied van opleiding, salaris, eigendom, kiesrecht, … enzovoort. We zijn al ver gekomen door opstanden/revolutie, vroeger mochten vrouwen bijvoorbeeld al helemaal niet gaan werken. Je moet het maar eens opzoeken op google;) Ik heb dit een beetje gekopieerd van wikipedia, maar daar krijg je onvoldoende uitleg eigenlijk…

Ikzelf heb gewoon een hekel aan de rollenverdeling. Waarom zou een man niet kunnen kopen/wassen/strijken? Of “verzorgen”. Ik vind ze juist zwakker als ze dit niet kunnen/doen. En net hetzelfde bij een vrouw. Waarom zou zij niet kunnen klussen in huis? Een beetje informatie opzoeken of even hulp vragen en je weet het meteen. Ook ben ik lastig op het feit dat vrouwen nog steeds minder betaald worden dan mannen.

Ik ben blij dat we al zo’n vooruitgang hebben gemaakt, maar het kan nog beter. In bepaalde culturen worden vrouwen besneden, zodat ze geen genot kunnen hebben, tijdens de seks. Vele vrouwen bloeden hierdoor dood. Het wordt vaak ook erg onhygiënisch gedaan en ze worden vaak niet verdoofd.
Als je nu zegt: “who cares”, probeer je dan eens in te beelden dat iemand daar beneden iets afsnijdt. Moet pijnlijk zijn, niet?

Nu ben ik natuurlijk wel extreme dingen aan het opnoemen. Maar ik vind dat vrouwen en mannen gewoon gelijk voor de wet moeten zijn. Natuurlijk moet je trots zijn op wie je bent als vrouw, trots op dat je goed kan verzorgen. We hebben het verzorgende, het moederlijke in ons, door onze hormonen. Maar er zijn vele vrouwen die veel meer kunnen…En natuurlijk zijn er mannen die ook goed kunnen verzorgen !

Ik heb wel het gevoel dat er nog verandering zal komen…Als je kijkt welke evolutie vrouwen al hebben gemaakt. Van niets tot dokters, professor/leerkracht, manager, … Allemaal beroepen die alleen werden uitgeoefend door mannen. Waarom zou het dan niet nog kunnen evolueren? Je weet nooit wat er nog kan gebeuren:)

Maar kijk, zie je, niet allemaal van ons zijn zo :slightly_smiling_face:

Ik kan wel bakken als een huisvrouw uit de jaren '50, maar koken en huishouden kan ik niet, en hoewel ik prima met een kind om kan gaan voor een dagje heb ik absoluut geen warme moedergevoelens en wil ik ook echt geen kinderen.

Natuurlijk zijn er vrouwen die thuis willen blijven voor de kinderen, of die part-time willen werken, maar voor mijn toekomst heb ik mezelf altijd meer als een carriere-vrouw gezien, en ik wil niet benadeeld worden vanwege mijn geslacht (‘oh, die zal toch wel kinderen krijgen/trouwen en part-time gaan werken’).
Bovendien, hoewel ik mezelf in de toekomst eerder serieus met een meisje zie :wink: zou ik geen problemen hebben met een huisman.

Voor mij is feminisme dat vrouwen vrij zijn om te doen wat ZIJ willen, dus als zij huisvrouwen willen zijn: prima. Als ze hard willen werken: prima. Als hun enige aspiratie is om een Pussycat Doll te worden en hun lichaam te laten objectificeren: moeten zij weten.

Maar het moet niet nu al voor mij uitgespeld gaan worden wat ik later wil doen (je wilt niet weten hoe vaak ik ‘LOL MAAR DE BAYYYYYYYBEEEEEEEES! JE VERANDERT NOG WEL VAN GEDACHTEN DOOR BAYYYYYYYYBEEEEEES!’ hoor).

En discriminatie zit ook zo vaak in kleine dingen. Ik word nog steeds aangekeken als een wereldwonder als ik zeg dat ik game. Soms word ik betutteld door jongens omdat ze maar denken dat ik een kwetsbaar meisje ben. Extreme marketing voor jongens en voor meisjes (ik ken een familie met maar één zoon en drie dochters. De zoon wilde alleen maar met de barbies en prinsessenspullen spelen: zijn ouders dwongen hem om met auto’s en Bob de Bouwer te spelen. Het komt van twee kanten, gelijkheid.). De hele consumeringsmaatschappij is erop ingesteld dat vrouwen bepaalde dingen leuk vinden en dat alle vrouwen zo zijn (to be fair: dat is ook wel van mannen. Dat maakt niet dat het niet-fout is).

Alleen maar omdat het de status quo is dat vrouwen als minder gezien worden betekent niet dat dat goed is. Ooit was het de status quo dat mensen van een andere etnische afkomst ‘beesten’ waren en als slaven behandeld moesten worden of niet met blanken in contact mochten komen: dat was toch ook niet goed?

Ben het met je eens. Maar wel ben ik al heel blij dat ik er niet zo een last van heb.

In sommige landen vind ik echt dat nodig is. Er moet gelijkheid zijn tussen mannen en vrouwen, en ik vind ook dat mannen wel “vrouwenklusjes” kunnen doen als koken en wassen enzo. Natuurlijk is het goed dat de rechten hier gelijk zijn (ik weet niet zo goed hoe het er in andere landen aan toegaat eigenlijk), maar dat betekent niet dat we niet voor onszelf op kunnen komen. Alleen zijn vrouwen-rechten acties hier gelukkig niet nodig :]
En als je kijkt naar hoe het in de wereld verdeeld is, de rechten van man en vrouw, dan ben ik wel van mening dat er nog wel wat dingen moeten veranderen.

Maar ik ben dus niet feministisch, aangezien ik me er niet echt mee bezig hou ofzo.

Het betkend niet dat je je mider vrouwlijk gaat gedragen hoor…

fe·mi·nis·me het; o het streven naar gelijke rechten voor vrouwen en mannen

Ik vind eigenlijk dat niet alleen mannen en vrouwen gelijk moeten zijn, maar ook rassen. Waarom zouden wij beter zijn dan een kindje dat op een vuilnisbelt in maleisie ofzo woont/werkt, alleen maar omdat wij hier geboren zijn?

Ik vind het echt onzin dat mannen op een bepaalde functie meer verdienen dan vrouwen die precies hetzelfde doen, volgensmij scheelt dit iets van ¤2.200 per jaar. In Nederland he, niet in België.
Er zal altijd verschil zijn tussen mannen en vrouwen, doordat we niet dezelfde chromosomen hebben, mannen zijn bijv. in principe sterker, met volgensmij zo’n 20%, wat aardig wat is. Daardoor zullen vrouwen nooit fysiek zwaar werk even goed kunnen doen als mannen, simpelweg omdat ze minder sterk zijn.
Maar op gebieden waarop vrouwen en mannen wel gelijk zijn, moeten ze ook zo behandeld worden.

Weten jullie dat vrouwen in Japan bij zwangerschap ontslagen worden? En dat ze , als ze eenmaal op de leeftijd komen waarop ze baby’s kunnen krijgen, ook voortdurend onder drukken worden gezet kindjes te maken? En als ze te lang blijven werken wordt de baas wel eens boos, ze moet immers een kindje krijgen!

Oke, ik ben niet sterk feministisch, maar mijn vriendinnen zeggen wel dat ik er neigingen toe heb :’)

Wow, serieus? Da’s wel erg…

Bij van die oerwoudmensen is het zo dat als de vrouw ongesteld is, dat ze niet binnen mag komen, zit je lekker een week buiten in het oerwoud -__- Omdat ze dan onrein zijn ofzo.

Ja, en nee.

Ik vind dat iedereen gelijkwaardig moet zijn.
Maar ook wel weer dat ieder geslacht bepaalde taken moet hebben.

Bijv.
Sommigen vinden dat als de vrouw het huishouden doet en de man werkt, al onderdrukking. Maar dat vind ik gewoon onzin. Dat is moeder natuur, de vrouw zorgt voor huis en kinderen en de man zorgt ervoor dat er geld word verdiend. Lijkt mij ook logisch.

Er word overigens wel misbruik van gemaakt. :cowboy_hat_face:

We zeuren niet… Als dit zeuren is moet je het weten, moet jij maar blij zijn dat je minder verdient dan een man voor dezelfde functie. Ik ben er alleszinds niet zo blij mee en vind het ronduit belachelijk. En je zegt dat je echt geen voedsel wilt dat een man kookt. Ga je dan nooit op restaurant? Daar zijn genoeg mannelijke koks:). En dat eten is meestal toch wel goed. Je moet niet meteen denken dat mannen slechte koks zijn en dat vrouwen de beste zijn. Ikzelf, als vrouw, ben slecht in koken en mijn broer kan het duizend keer beter… Er zijn genoeg mannen die oog hebben voor detail, kijk maar eens naar al die zalige modeontwerpers, die zo perfect werken. Veel ervan zijn ook mannen. Kijk naar tekenaars, schilders. Hebben zij geen oog voor detail. Je moet het niet zo oppervlakkig zien:).
En natuurlijk zijn we blij dat we stemrecht hebben. Daar klagen we toch niet over hè. Maar ik bedoel gewoon dat het altijd beter kan.

Ik vind het geen onderdrukking als de vrouw het huishouden doet en de man werkt en zij thuis blijft. ALS de vrouw hier zélf voor kiest. Als haar man ervoor kiest en ze verplicht wordt dit allemaal te doen, is het natuurlijk wel een soort onderdrukking.

Dit vind ik mooi gezegd: Voor mij is feminisme dat vrouwen vrij zijn om te doen wat ZIJ willen, dus als zij huisvrouwen willen zijn: prima. Als ze hard willen werken: prima. Als hun enige aspiratie is om een Pussycat Doll te worden en hun lichaam te laten objectificeren: moeten zij weten.

Vrouwen moeten gewoon vrij kunnen zijn! Net als mensen met een andere huidskleur of mensen die op hetzelfde geslacht vallen, mensen die niet denken aan ‘huisje, tuintje, kindje’ enzovoort.

Als jongens met meisjesspeelgoed willen spelen, vind ik dat je dit als ouder niet moet wijgeren. Als kind speelde ik ook graag met de Action Man van mijn broer of met autootjes. En het heeft van mij toch geen man gemaakt ofzo:p
De media speelt zo hard in op het “raceauto’s voor jongens, barbies voor meisjes”-gedoe. Waarom zou een jongen nou eens niet met barbies kunnen spelen…Of een meisje met een supercoole race auto. Ik denk dat ik als ouder later verschillende dingen ga aanbieden:) Dan kunnen de kids kiezen!

Hier in België is het ook al bewezen dat vrouwen vaak worden ontslagen als gemerkt wordt dat ze zwanger zijn. Belachelijk hè.

Jij hebt het over een klein deel van de mannen (koks, fashion mannen), ik over hoe de mannen in het algemeen in elkaar zitten. Het is een standaard geworden dat mannen de zware,vieze werk doen en de vrouwen de nette, schone werk. Ik zeg niet dat vrouwen niets mogen? Als ze onderdrukt worden, duikt mijn feministische kant weer op. Maar over het algemene vind ik dat wij niet mogen zeuren omdat we alles krijgen wat ons hartje prefereert. De jaren '70 is allang voorbij. Dat mensen in die tijd klaagden over hun situatie vind ik normaal, maar heden is er bijna geen probleem meer. Ik als vrouwzijnde, zal ook eerder een man aannemen bij een baan dan een vrouw. Waarom? omdat zij gewoon beter hun werk doen, punt. Bij een vrouw moet je rekening houden met haar maandelijkse probleem (chagrijnig), zwangerschap, crèche et cetera.

Vrouwen zijn eerder geneigd om zichzelf onderdrukt te voelen terwijl dit niet het geval is.

Nee, kijk, ik wil niet zeggen “je zit fout” maar volgens mij snap je niet helemaal wat wij proberen te zeggen :slightly_smiling_face:

Zelfs in een gebied waarin vrouwen zogenaamd van nature beter zouden moeten zijn (koken) zwaaien mannen met de scepter. Niks mis met mannelijke koks, maar zie je wat ik bedoel? Zodra een typisch ‘vrouwelijk’ gebied professioneel moet worden uitgevoerd is het ineens weer mannenwerk.

Het is een standaard geworden dat mannen de zware,vieze werk doen en de vrouwen de nette, schone werk.
Maar dit zou geen standaard MOETEN zijn! Prima als vrouwen zelf het ‘nette, schone’ werk willen doen en mannen het ‘zware’ werk, maar dat betekent niet dat het een automatisme moet zijn (zoals het nu wel eens is) of dat je als vrouw ervan weerhouden moet worden!
Persoonlijk ben ik ook meer van het creatieve werk en lichamelijk ben ik niet zeer sterk, maar in mijn baantje in Oostenrijk moest ik regelmatig met zware spiegels slepen en mijn collega’s zeiden dat ik er een man bij moest roepen terwijl ik het zelf prima kon. Zelfs na máánden werd me nog gezegd “oh, je moet een gat boren om een spiegel op te hangen/een spiegel uit het magazijn halen? Vraag het maar aan Herr [naam hier].”. Dat is gewoon een voorbeeld van het effect dat de “mannen=sterk vrouwen=zwak” mentaliteit heeft op het dagelijks leven, wat verkeerd is!

Ik als vrouwzijnde, zal ook eerder een man aannemen bij een baan dan een vrouw. Waarom? omdat zij gewoon beter hun werk doen, punt. Bij een vrouw moet je rekening houden met haar maandelijkse probleem (chagrijnig), zwangerschap, crèche et cetera.
Maar WAAROM?
Natuurlijk zijn er vrouwen die last hebben van PMS. Dit 1) betekent niet dat IEDEREEN het heeft, en 2) het is met pilletjes erg makkelijk in bedwang te houden. Ik slik twee Ibuprofen and I’m good to go.
En zoals ik al zei: er zijn vrouwen die geen kinderwens hebben. Betekent dat dat ik nu al van tevoren uitgesloten moet worden van een kans op een baan omdat er 0,001% kans is dat ik heel heel misschien van gedachten verander en toch een kind adopteer (ik ga zo snel als het kan me laten steriliseren dus zwanger worden zal ik nooit maar dat is voor een ander topic)? Stel dat je een vrouw bent die wel carriere wilt maken maar na verloop van tijd ook een gezin wil stichten. Dan heb je vele opties. Sowieso kan je er een tijdje mee wachten, zodat je, weet ik het, tien jaar harde arbeid voor een bedrijf af kan leveren en jezelf kan bewijzen. Betekent dat dat het bedrijf je nu al af moet wijzen omdat je over tien jaar een kind wilt? Of je man/vriend/vrouw/vriendin kan thuisblijven, of jullie wisselen af en werken part-time.

Er zijn zoveel meer opties. Er zijn zat vrouwen die geen kinderen willen (zoek maar eens op childfree/kindervrij) en er zijn zat vrouwen voor wie kinderen krijgen niet betekent dat ze hun carriere opgeven en alleen maar thuis gaan zitten.

En dat de maatschappij ervanuit gaat dat WEL alle vrouwen zo zijn en dat dat vrouwen belemmert, dat is fout.

Bovendien ga ik niet eens BEGINNEN over het glazen plafon en verschil in salaris. Of als je kijkt naar Hollywood, waar je als actrice meestal niet ver komt tenzij je bereid bent je tieten te laten zien in een film terwijl acteurs meestal een stuk minder van dit soort objectificatie van hun persoon over zich heen krijgen (zoals ik al zei: als meisjes hun tieten WILLEN laten zien in een film: prima. Maar het moet niet de status quo zijn dat je rond moet dartelen in BH voor je als actrice succes kan hebben).

Dus ja, qua basis mensenrechten hebben we het hier in de Westerse wereld niet slecht, maar qua opvatting over vrouwen is er nog een lange weg te gaan.