Felix, het katje van de straat

We hebben donderdag een katje van de straat gehaald. Er liepen al een tijdje twee katten rond het wijkcentrum en in het park, en donderdag was de halve buurt op touw om ze te vangen.
Onderweg van station naar huis kwam ik de buren tegen die één van de kittens onder een moterkap vandaan probeerden te halen. Ik ben gaan helpen en na een half uur hebben we het kleintje weten te vangen.

Het was zó klein dat we geen van allen getwijfeld hebben dat het om een kitten ging van om n nabij de 6-8 weken. Ik heb hem meegenomen naar huis en mijn vriend ingelicht. Gelijk Amivedi ingeschakeld maar ik vind het geen zaak voor de dierbescherming zolang wij hem zelf kunnen verzorgen.

Gisteren heeft mijn vriend hem meegenomen naar de dierenarts. Het blijkt een kater van 5 maanden te zin, die óf geleefd heeft als zwerver, of als boederijkat, óf hij is ontsnapt als kitten. Hij heet nu Felix, en hij weegt slechts 1,3 kg! Hij heeft de niesziekte (erg besmettelijk en dodelijk), een buikje vól met wormen en dus heel sterk vermagerd. De dierenartsen schrokken hoe hij er uit zag en hebben letterlijk gezegd dat hij zonder alle hulp waarschijnlijk de volgende week niet eens zou halen… Een gevecht tussen leven en dood dus…

Hij heeft gisteren een vitaminespuit gehad tegen de niesziekte, een pilletje tegen de wormen en hij is helemaal gecontroleerd. Vanmiddag heb ik hem gewassen, want zijn vachtje was ontzettend smerig. Morgen als ik terug ben wordt hij d.m.v. een spray ontvlooit. Omdat wij nog twee katten hebben krijgen die dinsdag nog een volledige enting tegen o.a. niesziekte.

1 of 2 september moet hij opnieuw ontwormt worden met een pilletje die we meegekregen hebben, en dan moet hij ook terugkomen voor een vervolgspuit tegen niesziekte en wordt hij weer opnieuw gewogen en gecontroleerd. Hopelijk is hij dan ook oor het grootste deel al van de wormen af, anders moet hij 10 dagen daarna wéér.

Hij blijft voorlopig dus bij ons, want hij moet eerst goed op de been zijn en volledig gezond, geënt, gechipt én gecastreerd. Daarna zien we het wel. Of hij daarna verhuisd ligt er aan of hij wordt geaccepteerd door onze eigen twee katten. Felix woont voorlopig namelijk op een aparte kamer en komt niet met onze katten in aanraking :slightly_smiling_face:

Dit wat Felix toen hij net bij ons was. Voor het eerst in tijden een fatsoenlijke hoeveelheid voer, en dat beviel hem goed. De eerste brokjes geweekt in kattenmelk omdat we niet wisten of zijn gebitje sterk genoeg is. Nu krijgt hij kittenbrokjes (meer vet), vers vlees en vlees uit blik (meer eiwitten), water en kattenmelk (ook vet ed.)

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/10599176_491886780948342_3769853182426175960_n_zps081e1de2.jpg~original

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05537_zpsd477667b.jpg~original

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05540_zps00bff61d.jpg~original

Dit is zijn kamertje…

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05538_zpsda79e150.jpg~original

Vanmiddag is hij dus gewassen, en mensen wat een troep kwam er van zijn vachtje af… :sob::muscle: Gelukkig vind hij wassen blijkbaar heel erg lekker met lauwwarm water, want hij bleef heerlijk zitten en knorde er luid op los, haha. Hij is nog wel heel erg schuw en schiet bij het minste aan onverwachtse bewegingen en geluiden weg, maar op de momenten dat hij je vertrouwed, is het ook een schat van een katertje :hugs:

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05546_zps8fb9f762.jpg~original

Ingewikkeld in een handdoek heeft hij zeker een half uur heerlijk rustig bij mij gelegen. Maar los in de kamer vertrouwd hij helaas nog niemand. het hele traject kan meer dan een jaar in beslag nemen, en voor die tijd zal hij waarschijnlijk nog niet voorgesteld worden aan onze eigen katten.

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05551_zps8cfd1d01.jpg~original

http://i62.photobucket.com/albums/h107/mousery-splitface/DSC05554_zps9411f6d9.jpg~original

Mochten mensen het leuk vinden, dan blijf ik hier wat updates plaatsen.

ohhhh wat een schatje!

ik volg

Aaahw wat super lief.
Ik vind het echt super van je dat je het katje verzorgd!
Hopelijk gaat alles de komende tijd nog beter met hem.

och wat een poepje, ik hoop dat alles goed komt!

aaawh lief! Wij hebben ooit 2 zulke katten van marktplaats afgehaald. Al waren die wel echt nog kittens maar ook niesziekte, oormijt, vlooien en een behoorlijke groeiachterstand. Ook zijn ze enorm schuw en als ik naar ze kijk rennen ze al weg :’) Ze zijn nu allebei bijna 1 en gezond en happy! c:

oke hier heb je niks aan maar ik wou het even kwijt hahah

Dit lijkt me meer geschikt voor een blogpost of in het katten topic.

Verder lijkt het me dat je in het vervolg beter het wel/niet shirtjes overnemen in privé kan regelen. Het lijkt me dat het iets is wat alleen voor jou en de verkoper is bestemd en het kan makkelijk via mail/note worden opgehelderd.

Verder vind ik het natuurlijk wel heel lief dat je zo goed voor het diertje zorgt.

Het lijkt mij zeker leuk om dit te volgen!
Maar dan in een aparte blog ofzo :slightly_smiling_face:

Ahh wat schattig zeg!

Ah wat lief van jullie dat jullie zo goed voor 'm zorgen! Heel veel succes nog!

Wooow wat veel reacties in zo’n korte tijd!
Maar wel heel erg bedankt, we hopen dat het kleintje het mag gaan halen
We wilden eigenlijk een 3e kat er bij nemen (raskat, Ocicat), maar dat moet nu zoiezo wachten tot we verhuisd zijn, haha. Nouja, ik ben gewoon een sucker voor kneusjes :stuck_out_tongue:

Hij heeft ook een website hoor, met blog :wink:
Enja sorry, ik had echt even geen idee waar ik het het beste posten posten. Maar het mag verplaatst worden hoor :cold_sweat:

Zo schattig, het lijkt me leuk om dit te volgen!

ik vind een topic hier prima voor hoor!

Ah, van mij mag 'ie wel eventjes open blijven hoor. Kan inderdaad de volgende keer in een blogpost en dan je blog posten bij het bijbehorende topic.
Ga dan wel even je linkje weghalen, omdat dat onder reclame valt, maar je mag in dit topic naar hartenlust je link posten:
http://forum.girlscene.nl/forum/media-film-muziek/post-je-site-enof-blog-5-238452.39250.html

En wauw, 1,3 kilo voor 5 maanden? Ik heb nu een kitten en die zit op 1,8, maar die is ook nog maar net 2,5 maand oud. Wat superfijn dat jullie hem hebben kunnen opvangen en hem zo goed hebben verzorgd.

ah thnx :slightly_smiling_face: Dan ga ik straks gewoon mijn linkje daar posten :slightly_smiling_face: De updates blijven zoiezo op de website staan. Daar zit een pagina met blog bij.

mocht iemand/ts het leuk vinden

kittens before
kitten after
en nog een keer after

ach gossie wat een hoopjes ellende op die before-foto :sob::muscle:
Maar inderdaad, je kunt wel zien hoe mooi ze kunnen uitgroeien.

Helaas zal dat met Felix niet gebeuren. Hij zal uiterlijk 2 kilogram gaan wegen omdat hij nu al 5 maanden oud is en dus al bijna uitgegroeid. Hij is een zogenaamde “stoppelpoes”. Zo worden de katten genoemd die in het najaar geboren zijn, vaak buiten. Deze katten komen maar moeilijk aan voer en blijven daardoor kleiner. Vaak overleven deze katten het al niet, en als ze overleven dan worden ze doorgaans niet heel oud.

Het wordt een lang traject om hem gezond te krijgen, maar een nog veel langduriger traject om hem mensen weer te leren vertrouwen. Gelukkig hebben we ook al een mishandelde/verwaarloosde ex-kater in huis genomen, en een kitten (inmiddels 2 jaar oud) die as kitten van 8 weken door moeder’s werd afgestoten. Dus helemaal zonder ervaring zitten we niet.

naja stoppelkatten zijn vaak, als ze overleven, wel erg sterke katten! Maar aangezien Felix al een slechte start heeft gehad werkt dat vast niet allemaal mee… Hij heeft in ieder geval mazzel dat hij bij mensen met ervaring zit! Je leest zovaak dat mensen het wel willen doen maar er totaal geen verstand van hebben waardoor ze nog op straat of in een asiel eindigen omdat ze niet sociaal genoeg zijn…

Nee precies. Er werd ons verteld dat mensen de dierenambulance al wilden bellen. Maar Felix was in dusdanig slechte staat dat ik daar niet zoveel vertrouwen in had. Er zit een ex Maine Coons fokster bij ons om de hoek, dus als ik spullen tekort kom loop ik daar zo eens langs. Als het niet was dat zij al 26 (!) katten had, waarvan een groot deel op dezelfde wijze binnengekomen, had zij hem willen opvangen.

Het kost een flinke duit aan dierenartsrekeningen, maar als we hem daarmee weer op de voet krijgen dan hoor je mij niet klagen. Gelukkig is het verhaal bij de arts ook bekend en hebben we ook wel flink korting gekregen, maar voor niks gaat de zon op natuurlijk. We hebben er ook zelf voor gekozen om hem te verzorgen.

26? wow ik vond mijn 11 al veel :"D Maar dat is zeker wel handig ja! Dat hadden wij ook haha, een vriendin met raskatten die t verhaal meekreeg en allemaal snoepjes en vitamine pasta kwam brengen :"D

Ja altijd handig zulke dierenartsen, je hebt er tegenwoordig genoeg die het meer om het geld gaat dat om het dier zelf. Gelukkig kennen wij de onze ook al heel lang en rekent hij altijd alleen de medicatie/behandeling. Nooit consult enzo. Maar inderdaad als het Felix beter maakt dan maakt dat ook weinig uit!