Feitjes/kennis over Middeleeuwen, please!

Hoi meiden,

Ik weet niet goed waar ik dit kwijt moet.
Bij Schrijfsels misschien? Omdat het research is voor een verhaal, maar het is zelf geen verhaal…
Bij School dan? Omdat ik van jullie grijze massa gebruik moet maken? Maar het heeft verder niks met school te maken…
Dus dan maar bij Lifestyle. Als een Mod vindt dat 'ie hier toch niet hoort, verplaats hem maar!!
Oke, to the point. Ik heb wat kennis nodig over de Middeleeuwen. Nu is dat heel breed, dat snap ik. Laat ik het beperken tot de Late Middeleeuwen. Ik schrijf namelijk een verhaal. Dit verhaal speelt zich af in een Middeleeuwse wereld. Je zou het misschien kunnen vergelijken met Tolkien’s wereld. Alleen, om het cliché meteen de grond in te stampen, bestaan er in mijn wereld toch alleen mensen, magie bestaat ook niet, en er is geen grote queeste die het levens van mijn hoofdpersonen op zijn kop zet.
Nee, gewoon ‘Middeleeuws’. Waarom ik het dan niet helemaal in de Middeleeuwen in Europa laat afspelen? Te veel moeite. Dan moet ik rekening houden met historische gebeurtenissen enzo, daar heb ik geen zin in ^^
Oké goed, genoeg gepraat. Hier zijn mijn vraagjes:

1. Hoe ‘sliep’ men in de Middeleeuwen? Hier bedoel ik mee: hoe zagen de bedden eruit, bestonden matrassen of kussens al? En heetten ze toen ook al zo?

2. Ik heb een, lekker smakelijk voor op een meisjesforum yup, manier van doodgaan nodig. Klinkt lekker, ik weet het. Mijn hoofdpersoon moet dus doodgaan, in de strijd. Het moet dus gebeurt zijn door premachinale wapens (zwaard, pijlen, katapult?) MAAR. Ze mag niet meteen doodgaan. Het liefst heb ik haar nog een paar uur levend. Ze moet namelijk nog naar de ‘ziekenboeg’ gedragen worden en daar nog haar zegje doen enz de cliché’s je kent het wel. Ideeën iemand?

3. En dan de laatste, die is misschien wel moeilijk. In mijn wereld heeft het Christendom nooit bestaan. Er bestaan dus geen gigantische kathedralen of robuuste kerktorens. Dit wil ik ook het liefste niet terug laten komen. Op wat voor andere manier zou een tempel eruit kunnen zien (godsdienst van meerdere goden) die door mijn lezers geaccepteerd zou kunnen worden in die tijdsgeest. (Er is dus ook geen geschiedenis van Romeinse of Griekse voorbeelden van tempels). En zouden deze gebouwen van steen of hout gemaakt worden?

Echt heel erg bedankt als iemand de tijd en de moeite heeft genomen om dit te lezen en te beantwoorden. Als iemand nog leuke feitjes heeft over het (Laat) Middeleeuws bestaan m.b.t. eten, koken, huishouden, hoe kinderen speelden etc. Meld het graaaag!
Als ik nog meer vraagjes zien jullie het vanzelf ^^

Dankuu! x Kim

Wat leuk! Ik vind de Middeleeuwen zelf ook heel interessant. Maar heel gaaf dat je er een verhaal over schrijft (:

1. Als ik terugdenk aan films en series over de Middeleeuwen hadden ze al wel echte bedden. Arme mensen hadden stro, rijke mensen wel een echt bed. Ik zou gewoon even op wikipedia kijken hiervoor. http://nl.wikibooks.org/w…late_Middeleeuwen/Het_bed

2. Pijl in een oog misschien?

3. Ik zou hiervoor kijken naar natuurgodsdiensten/hekserij. Steencirkels, heilige bomen, menhirs, open plek in bossen… Misschien de Keltische goden erbij pakken? Ik vind dat soort dingen er wel bij passen (:

Dit is wat er zo 123 bij me op komt. Ga je je verhaal ook ergens online zetten? Ik ben wel benieuwd namelijk!

Aah bedankt voor je snelle reactie! Ik post eerst nog niks online, omdat ik denk dat ik hiermee wel een kans heb dat ie echt uitgegeven wordt :wink: Maar mocht mijn grote droom in duigen vallen plaats ik hem natuurlijk online!

Ik las net het verhaal over de Middeleeuwse bed en slaapgewoontes, en ik zag dat ze er steeds verwezen naar gasthuizen. Ikzelf verwijs uit gewoonte naar herbergen, maar ik betrapte me er op dat ik eigenlijk niet goed weet wat en of er een verschil tussen beiden is?
Wat zou een meer toepasselijke benaming zijn voor een plaats waar mijn reizigers onderdak kunnen krijgen?
Note: ze zijn van een zeer hoge sociale positie.

Snap ik heel goed (: Mocht je ooit nog iemand nodig hebben voor commentaar, dan mag je altijd noten.
Een paar jaar geleden heb ik met een vriendin ook een boek geschreven. Of nouja, 1/3 van een boek. Fantasy/Middeleeuwsachtig, was heel gaaf, en kwalitatief ook best goed, vinden we zelf. Maar helaas hebben we er geen tijd meer voor. Maar misschien gaan we er van de zomer weer mee bezig.

In principe zijn het synoniemen volgens mij. Maar gasthuizen waren meer voor de armen en zieken denk ik. Google geeft dat ook aan.

@Pevensie wederom bedankt! Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, ik ben vorig jaar begonnen met hetzelfde verhaal, maar halverwege vond ik het teveel lijken op Tolkien en te cliché worden, vandaar dat ik nu gezworen heb dat magie niet iets gangbaars is in mijn wereld. En nu is het verhaal eigenlijk alleen maar diepgaander geworden :slightly_smiling_face: Het schrijven is wel een proces van doorzetten inderdaad, pfff!

Ik heb nog wat vraagjes, yaay. Ten eerste nog even vraag 2 uit mijn beginpost. Pevensie stelde een pijl in het oog voor, maar mijn karakter moet nog iemand in de ogen kunnen kijken en dat is best een belangrijk deel van het verhaal. Dus:

2) Ik heb een, lekker smakelijk voor op een meisjesforum yup, manier van doodgaan nodig. Klinkt lekker, ik weet het. Mijn hoofdpersoon moet dus doodgaan, in de strijd. Het moet dus gebeurt zijn door premachinale wapens (zwaard, pijlen, katapult?) MAAR. Ze mag niet meteen doodgaan. Het liefst heb ik haar nog een paar uur levend. Ze moet namelijk nog naar de ‘ziekenboeg’ gedragen worden en daar nog haar zegje doen enz de cliché’s je kent het wel. Ideeën iemand?

En ten tweede heb ik wat research gedaan over spiegels in de Middeleeuwen. Nu waren dat vaak bolle voorwerpen van verschillende metalen. Maar hoe kan ik dat nou duidelijk maken in mijn verhaal, zodat mensen niet denken dat ze een typisch Assepoester spiegeltje in haar handen heeft, maar een bol voorwerp. Ik beschrijf het nu ook al bol voorwerp, maar ik denk niet dat het duidelijk is voor iemand die niet de geschiedenis van spiegels uit zijn hoofd kent. Dus, hoe kan ik dat een beetje mooi omschrijven, maar wel dat het duidelijk blijft? Of is ‘bol metalen voorwerp met weer spiegelend oppervlakte’ genoeg?

Dankuu.

Voor die manier van doodgaan (waarbij je niet meteen doodgaat) zou je bijvoorbeeld kunnen doen dat ze geraakt wordt door een pijl/zwaar in haar schouder? Dan ben je niet meteen dood maar aangezien ze niet zo goede medische zorg hadden in de Middeleeuwen kun je haar wel langzaam laten doodgaan (doodbloeden, complicaties ect.)

Met dat andere kan ik je denk ik niet helpen, sorry!

@Sunflowers Bedankt! Dat is een hele goede!

En dat brengt me meteen bij het volgende, wisten ze in die tijd eigenlijk al waar het hart zat? Wisten ze überhaupt dat ze een hart hadden :") ? Omdat de kerk toen machtig was en wetenschap daaraan ondergeschikt, zouden ze iets hebben geweten erover? Voordat ik iemand laat zeggen ‘De pijl heeft net het hart gemist’ en dan blijkt dat voor hun onmogelijk te zijn geweest om te weten.

Is het een optie om de spiegel in kwestie terloops een keer te beschrijven en het verder gewoon een spiegel te noemen?

Met doodgaan kun je in principe gewoon ergens een pijl of zwaard of iets dergelijks in geramd krijgen. Daar hoef je niet per se op slag dood aan te gaan, dat kan ook langzamer gebeuren.

Ze wisten in die tijd wel waar het hart zat, maar of ze de functie helemaal begrepen weet ik niet…

Rond welke tijd in de middeleeuwen wil je het boek situeren? In de late middeleeuwen kwam de wetenschap al een beetje op (zoek op, copernicus, galileo etc.)
Dat betekend dat er zeker mensen waren die al meer van de wetenschap wisten dan wordt veronderstelt door veel mensen nu. Zeker als je zegt dat je personages van hoge klasse waren. Ik weet dan niet welke hoge klasse (adelijkheid of ‘clergy’? (weet NL woord niet haha). Maar er waren dus verschillende rijkere mensen die het begin van de wetenschap steunde. Dit was natuurlijk wel in landen waar de godsdienst niet helemaal aloverheersend was zoals Nederland of Engeland.

Ook zou ik eens zoeken op Vesalius en de griekse filosofen etc. Zij wisten al zeker voor een groot deel hoe het lichaam eruit zag dus zeker de positie van het hart zal algemeen bekend geweest zijn ( je kunt je hart nl. ook voelen!).

over doodgaan, afgehakte arm of been ofzo? :’) dat ze doodbloed.

Ok I admit, vind die tijd heel interessant :slightly_smiling_face: opkomst van de wetenschap, strijd met het geloof etc. Maarja als het echt in de vroege middeleeuwen speelt heeft dit niet veel nut haha :stuck_out_tongue:

1. Vergif?

@Winterwinds, bedankt! Echt super handige informatie! Ik had er nooit aan gedacht dat je natuurlijk je hart kan voelen haha. Doodbloeden wordt voor mij denk ik ‘de doodsoorzaak’, hoe het gebeurt moet ik nog even bekijken.

@Ella_90 ik denk ook dat ik het zo ga ‘benoemen’ zeg maar, dat ze niet precies weten wat het is, maar wel dat het belangrijk is en waar het zich in het lichaam bevindt.

En tot slot @Lajo: Vergif dacht ik op het eerst ook aan, dan hoeft ze maar een klein sneetje te krijgen. Maar ik weet het nog niet zeker, omdat ze best wel een ‘held’ is en dan aan een klein sneetje sterft… njaa… wil eigenlijk dat ze een ‘heldendood’ sterft zeg maar haha!

Kan ze geen speer in haar buik ergens krijgen ofzo? Dat ze die er zelf nog uit haalt met een heleboel drama? Want in principe hoef je daar niet meteen dood aan te gaan, maar je gaat er wel dood aan… Dan kan zo heel dramatisch naar haar buik grijpen! Handen die om de speer heen trilde en dat ze voor zich uit staarde, ofzo :’)

Gaaf zeg dat je een verhaal met die tijdsgeest gaat schrijven. :slightly_smiling_face:

Koken deden ze trouwens volgens mij met een pan boven het vuur. Het eten met veel kruiden die ze zelf maakten of zochten, paddestoelen, soep(!), vlees dat zelf gevangen werd en dat soort dingen. Kinderen speelden met bijv. houten zwaardjes ofzo?

Vergeet hygiene niet. Vooral voor meiden elke maand bijvoorbeeld. Er gingen ook veel mensen dood door ziektes in het riool. Dat was echt het probleem in die tijd.

Misschien ook leuk je te verdiepen in eten. Ik weet niet hoe het precies ging, maar er waren vroeger natuurlijk ook al marktkraampjes gewoon op straat. En misschien was er veel lekkers te vinden, ook qua snacks.

@Dulcissime haha het dramatische effect gaat er zeker komen :stuck_out_tongue: op en top cliché maar kom op, het moet er gewoon op, vooral omdat zij zich als schildmaagd (die niet eens meevecht) in haar prachtige witte jurk opoffert voor haar grote liefde… jaa dat verdient wel een heldendood en een dramatisch afscheid hoor haha.
Goed idee! Bedankt!

@Silverbleed ik wil ook veel met hygiëne, eten en slapen doen. Het dagelijks leven, zeg maar. Vaak zie ik films of lees ik boeken over die tijdsgeest en dan denk ik vaak van, ja ze zijn nu al maanden onderweg maar moeten ze niet een keer stoppen om te douchen/eten/slapen? En hoe zit het dan met het maandelijks probleempje van de vrouwen? Dan word zo’n verhaal voor mij meteen een stuk minder realistisch… Dus dat wil ik er ook echt in kwijt!
Maar ik toen ik onderzoek ging doen naar hygiëne en eten, was ik eigenlijk wel verrast. Natuurlijk is de hygiëne niet zoals wij het gewend zijn, maar mensen in de Late Middeleeuwen gingen zeker regelmatig in bad, het werd uiteindelijk zelfs door de kerk aangeprezen en als mensen van een hoge sociale klasse bezoek kregen, boden ze het bezoek een bad aan. Dan zaten ze met z’n allen gezellig in een kamertje, ieder in zn eigen tobbe. Ik moest wel lachen toen ik dat las!
Over het eten was ik trouwens ook verrast, want ik dacht dat mensen in de middeleeuwen alleen maar aardappelen aten, maar dat blijkt ook pas later ‘uitgevonden’ of hoe je het noemt, te zijn.
Ja, research heeft wel mijn blik verruimd over de Middeleeuwen!
Heel erg bedankt voor je reactie!

Oja, met douchen in mijn vorige post bedoel ik natuurlijk wassen/badderen… hihi