Februari instroom 2015-2016

Hallo!
Meer mensen die in februari aan een nieuwe opleiding beginnen? Ik ben benieuwd. Kunnen we met elkaar praten, vragen stellen ofzo

Ik begin zelf in februari met hbo-rechten op de juridische hogeschool

Hoi, ik begin niet in februari aan een nieuwe opleiding, maar ik studeer wel aan de JHS. Mocht je nog vragen hebben dan kan je ze altijd stellen :wink:

Toevallig wel. Ik weet niet hoe lang geleden je bent begonnen, maar ik heb wel een fontys account maar nog niet van avans. Weet jij of je die pas vlak voor of op de eerste schooldag krijgt?

Welke wetboeken worden het meeste gebruikt, welke gebruik jij, welke kun je aanraden? Op de meeloopdag werd namelijk gezegd door de docent dat de blauwe het best waren en de Kluwer het meest gebruikt werd.

Hoe zijn de tentamens verdeeld, per vak een tentamen of open/gesloten vragen tentamen?, hoeveel uur besteed je aan een project?

Klopt, je hebt eerst een fontys account. Wanneer je al enkele weken aan de JHS studeert krijg je ook een (persoonlijk) avans account. Aangezien je een avans account voor Blackboard nodig hebt, krijg je de toegang tot een tijdelijk (algemeen) account.

In mijn klas gebruiken de meeste studenten (en docenten) een Kluwer. Ik vind de Kluwer persoonlijk ook fijner, omdat je dan twee boeken hebt. Het is echter iets persoonlijks en het ligt er maar net aan wat je je aanwent.

In de eerste periode krijg je een geïntegreerde toets van drie vakken. Er is dan zowel een open-vragen-toets als een gesloten-vragen-toets. Verder heb je het vak beroepsproduct, waar je zowel individuele als gezamenlijke opdrachten moet maken. Hiernaast heb je nog juridische informatievaardigheden en daar krijg je ook een tentamen over. Ten slotte heb je ook nog taal en recht, wat zowel bestaat uit een mondeling als schriftelijk gedeelte. In totaal krijg je dus 6 cijfers terug.

Nee ben zelf geen februari instroom. Zelf zou ik het niet prettig vinden omdat je dan om het halfjaar in een andere klas zit. Ik merkte ook bij mijn studiegenoten dat dit niet prettig werkte en dat ze uiteindelijk een halfjaar vertraging doen zodat ze gelijk lopen met de rest. Maar ja dit verschilt natuurlijk ook per opleiding, school en persoon.

Hoihoi,

Hier nog iemand!
Ik ben eind november gestopt met mijn (mbo)opleiding omdat ik het echt 10x niks aan vond. Ik ben van plan om in februari met een nieuwe opleiding te starten, alleen ik zit echt met een dilemma! De februari-opleidingen zijn namelijk meestal of zorgopleidingen of economische opleidingen, en dat vind ik dus ook niks aan. Bovendien moet je geluk hebben dat de opleiding genoeg deelnemers heeft anders starten ze alsnog niet. Ik twijfel dus nu heel erg, of wachten tot september en een leuke opleiding doen, of in februari starten met een opleiding die ik (waarschijnlijk) niet leuk ga vinden *sigh*

Het is wel belangrijk dat je een opleiding kiest die je leuk lijkt. Als die er niet zijn als februari instroom, zou ik wachten tot september.

Dan denk ik dat ik als ik jou was gewoon een leuke opleiding te doen vanaf september. Of misschien kijken bij een school iets verder van je woonplaats waar ze de opleiding van je keus misschien wel in februari starten?

Ik begin in februari aan een opleiding doktersassistent aan mbo amersfoort. Hiervoor ook opleiding pabo gedaan wat het niet was en 2 jaar sph waar ik bij stage vast liep. Ik heb er zin (heb ook al een poos geen opleiding) maar vind het ook spannend omdat weer ‘fout’ kan gaan.

Ik ben toen ik begon aan mijn studie ook in februari ingestroomd. Heb toen dus ook mijn P in een half jaar moeten halen.

Het was pittig maar wel te doen, enige nadeel vond ik dat je in een klas terecht kwam die al een half jaar samen was, dus je had best wel al groepjes enz. Ook was het met sommige vakken zo dat ik echt merkte dat ik een half jaar achter liep, vooral juridische vakken!

Begin dus vanaf dag 1 goed met alles bijwerken en vraag vooral aan je klasgenoten of ze nog basis dingen hebben van vakken zoals samenvattingen en lees die door, dit helpt je enorm bij het halen van je P.

Ik heb er absoluut geen spijt van, want hierdoor hoefde ik niet eerst een half jaar niks te doen en kon ik direct doorstromen!

Duidelijk wachten en in september starten aan een opleiding die je wel leuk vindt. In de tussentijd een baan zoeken waar je fulltime aan de bak kunt, heerlijk om even geld te verdienen en de tijd te nemen om echt een goede keuze te maken! Spreek uit ervaring! :wink:

Huh, wat apart dat sommigen die in februari starten dan in een bestaande klas geplaatst worden en binnen het half jaar hun P moeten halen? Ik ben zelf in februari 2014 gestart, maar bij ons heb je gewoon februari klassen die dus van februari tot februari hun schooljaar hebben.

Wat vreemd dat het bij jou zo ging. Bij ons kregen de februari instromers ook gewoon 1 jaar de tijd (alleen hun jaar liep dan van februari tot februari in plaats van september tot september).

Maar ze liepen wel erg achter ja, want de basis vakken krijg je meestal eerst in september dus ze misten veel voorkennis die ze het jaar erop alsnog kregen.

hoi!

Ik begin in februari aan de hbo-opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening. Wij beginnen ook met een aparte februari klas.
Hebben jullie nog introductie dagen ? :slightly_smiling_face:

Wij hebben idd ook een eigen februari klas. En hebben op 1 februari nog een introductie dag. Maar dat is om kennis te maken met de klas. Niet zo uitgebreid als de september intro’s

Gelukkig wel een februari klas! Dan is iedereen nieuw enzo… Ik heb eind januari nog 2 introductie dagen maar niet uitgebreid inderdaad :slightly_smiling_face:

Ja inderdaad dat is altijd positief. Was namelijk op m’n vorige opleiding altijd zo dat in februari mensen bij je klas worden gezet omdat ze veel vrijstellingen hadden. Dan heb je altijd minder t gevoel dat je er echt bij hoort lijkt mij.