FCE

Hallo,
Wie doet morgen nog meer het FCE examen? (First Certificate in English)
Ik doe het morgen, en ben best wel nerveus.
Ik sta een 9 voor Engels en mijn lerares zeg dat ik het examen waarschijnlijk wel haal, maar toch…
Ik weet niet of het op alle scholen zo is maar bij ons gebruiken ze het ook als toelatings examen voor FLE. Dat is Fast Lean English en dan heb je 2 uur extra engels per week op een hoger niveau/moeilijker niveau. En ik wil wel graag FLE volgen omdat ik denk dat het heel handig is voor later, tijdens je studie, werk etc.

Dus, vertel, doe je ook het examen? Of heb je het al gedaan?

xxx

Ik heb vorig jaar FCE examen gedaan. Ik was ook wel een beetje nerveus en ik stond een acht op mijn rapport.

Het examen zelf vond ik reuze meevallen! In het woordjes gedeelte zaten een aantal woorden die ik nog nooit gezien had, maar ik ben wel gewoon geslaagd met een A. :slightly_smiling_face:

Don’t worry! Het enige wat je kan doen is nog even kijken hoe de indeling is voor brieven, artiekelen etc.

Hey, ik heb 6 jaar geleden FCE gedaan!
Ik stond toen ook een 9 en ik heb een A gehaald.
Wat het best helpt, is oefenexamens maken!
Dan snap je een beetje wat ze vragen.
Sowieso helpt het écht om de dag van tevoren en de dag zelf Engels te praten ten te luisteren, dat vinden je ouders vast niet erg als je een beetje Engels praat!

En als je zo goed staat voor Engels komt het vast wel goed!
Als je nog vragen hebt wil ik ze graag voor je beantwoorden want ik was ook heel bang toen ik FCE ging doen haha!

Het is toch zo dat je met writing eerst een email moet schrijven en dan bij part 2 mag je toch kiezen tussen; short story, essay, report, review, letter?
Dan kies ik denk ik de short story, mijn lerares zei dat die het makkelijkst was omdat je je daar niet echt aan bepaalde regels hoefde te houden, nouja, bij de andere moet je iig rekening houden met waar het allemaal aan moet voldoen enzo…
En was use of english ook goed te doen? Mijn lerares zei dat dat het moeilijkste onderwerp was.

Ik heb heel veel geoefend afgelopen dagen/weken.
Veel leesteksten, luisteropgaven en opdrachten van use of english gedaan.
Ik praat wel soms engels met m’n moeder, ze vind het niet erg.
Ik ben ook nog een boek aan het lezen en ik merk wel dat mijn woordenschat daar nog wel wat groter van wordt.
In welk leerjaar heb jij het examen gemaakt dan?
Ik zit nu in 3VWO

.

don’t worry FCE is echt een piece of cake komt helemaal goed :slightly_smiling_face:

up

Jeeh, lotgenoten!! Ik ga het examen volgende week dinsdag doen, ik heb speaking vorige week vrijdag al gehad, ging opzich wel goed. Ik sta ook een 9 voor Engels (eerst zelfs een 10!), maar toch ben ik best wel zenuwachtig… Ohja, ik zit ook in 3VWO. Ik ga dit topic wel ff volgen, best handig voor tips enzo. Ohja, ik denk dat ik bij writing ook die short story ga doen, lijkt me toch het makkelijkst inderdaad. Ik heb met speaking trouwens ook echt die dag en de dag ervoor me helemaal in het Engels ‘ondergedompeld’ zegmaar, dat was wel goed, dus dat ga ik met de rest van het examen weer doen! Listening en Reading kan ik makkelijk, maar ik ben best ‘bang’ zegmaar voor Use of English en Writing…
Heel veel succes morgen, je kan het!

Ik moet ook volgende week dinsdag, best zenuwachtig, maar ja, ik leer elke dag wat grammatica. :slightly_smiling_face:

Ik heb het speaking al gehad en dat ging wel, of niet, I dont know, maar in ieder geval, ik ben het bangst voor listening part 2 (zelf invullen) en use of English part 4 (zinnen omvormen). Daar ben ik namelijk echt slecht in.

Speaking heb ik in mijn proefwerkweek (25-29juni) dus dat betekent dat het nog wel even duurt voor ik de uitslag krijg.
Ik ben het meest bang voor writing en use of english.
Listening kan ik wel, m’n lerares zegt dat listening makkelijk is.
Reading kan ik ook wel denk ik, maar soms vind ik het wel lastig om zinnen in zo’n ‘‘gap’’ te zetten.
Speaking ben ik ook wel een beetje bang voor, niet om het spreken zelf denk ik, want ik heb wel een goede woordenschat denk ik en mijn uitspraak is ook wel goed, maar bij vreemde mensen en als iets voor een cijfer is word ik vaak zenuwachtig, en bij vreemde mensen dus ook een beetje verlegen dus daar ben ik wel bang voor…
Achja, ik ga morgen gewoon mijn best doen en ik zie wel wat er uit komt…
Jullie ook alvast succes volgende week !

iemand nog tips?

up

Ik heb het erop zitten.
Reading was iets moeilijker dan verwacht, vooral part 2.
Writing iets makkelijker dan verwacht
Use of english iets makkelijker dan verwacht maar dit had ik dan ook super moeilijk verwacht, listening ging niet zo goed, de stem was saai, het was warm, ik had geen zin meer. Kortom: ik kon me niet concentreren.

Ik had er eerst niet zo over nagedacht bij speaking, maar ik kan bijvoorbeeld totaal niet presenteren en praten voor de klas. In het Engels is het echter een stuk makkelijker, en bij die mensen helemaal! Je moet gewoon voor ze gaan zitten aan een tafel en sommige zinnen herkende ik letterlijk terug van de filmpjes, zoals: “In part two, I’m going to show each of you 2 pictures.” Dat was wel even grappig, maar je kunt dus goed oefenen met deze filmpjes en de mensen zijn zó vriendelijk, niet normaal. Ze knikken je vriendelijk toe, lachen e.d. Het is lang niet zo spannend als je zou denken.

Wanneer krijgen jullie de uitslag eigenlijk?

Wat bedoel je met filmpjes van speaking? ;o
Wij krijgen volgens mij in de week van 2 juli de uitslag.

ik moet de 12de FCE doen,ik ben zo nerveus!
ik heb het examen precies in de toetsweek én op mijn verjaardag ;o (misschien wel mn lucky charm haha)
ik zit in 3VWO en sta ook een 9 voor Engels, fingers crossed dat ik het haal :slightly_smiling_face:)
en natuurlijk good luck to everyone!!

op youtube kan je fce exam speaking part (1/2/3/4) intypen, dan krijg je allemaal voorbeelden waarmee je kunt oefenen (bijv. gewone mensen die hun examen doen, vaak zie je de plaatjes dan en dan kun je zelf ook nog even oefenen, ook heb je allerlei vragen die worden gesteld waarmee je kunt oefenen voor part 1/4). Hier wat links:
http://www.youtube.com/watch?v=ovr38tdFwpk (je moet zelf wel wat uitgebreider antwoorden dan hij doet, maar dit soort vragen krijg je, ik heb hier ook mee geoefend, ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan).
http://www.youtube.com/watch?v=fukjnVXW8Z0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2_jFjQ-TBng&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=Gge4Hn6HduY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=bYnImgKaCcE&feature=relmfu

Jullie krijgen de uitslag trouwens al vet snel! Wij krijgen hem eind juli…

Ik weet het niet zeker hoor, kan ook wel zijn dat we de uitslag later krijgen.

Dankje!
Ik zal er eens naar kijken :grinning: