FCE exam; iemand ervaring?

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag. Sinds dit jaar werk ik op school met FCE Gold, en volgend jaar heb ik mijn FCE examen (nog ver weg, I know) maar ik wilde weten of hier mensen zijn die het examen al gehad hebben, en wat ze daar van vonden.

Alvast bedankt!

Ik heb het gehad, maar dat was onofficieel geloof ik…
Nja, ik had een twee keer een band 4, het was niet zo moeilijk.
En wij werkten met Flo Joe, dus ik weet niet wat het verschil is?

Ik moet dit jaar CAE doen, Ö

Oké, bedankt voor je reactie. =) Ik heb geen idee, nooit van gehoord. Wij hebben wel zo’n cd-rom met oefen-examens enzo, misschien is het handig om die een keer te installeren :stuck_out_tongue: Maar toch is het fijner om mensen met ervaring te spreken.

En succes, gaat vast wel lukken!

Heb ook CAE (cambridge in advanced english) gedaan. (Te vergelijken?)
Was best wel pittig, maar voor je gevoel doe je het slechter dan je het echt doet ; ) Vooral spreken is echt lastig! Je moet niet alleen over sullige dingen praten, maar ook echt over milieukwesties en zo. En als je bv zei wat je favoriete film was moest je ook nog uit gaan leggen waarom… die dingen vind ik in het nederlands zelfs al moeilijk ; )
Alleen de luistertoets was echt heel goed te doen. Examen (cito) luistertoets is echt moeilijker, waarschijnlijk ook omdat die onderwerpen veel saaier zijn en lange stukken gepraat en zo. Hierbij is het lekker afwisselend, ook over gezellige dingetjes :slightly_smiling_face:
“Use of english”: heel moeilijk, maar valt niet veel voor te oefenen. Meer begrip en veel engels zien en horen.
Schrijven: Als je er een beetje uitkomt in het engels te doen, maar ik vond t nogal vechten met de tekstsoorten (moest o.a. een essay schrijven, weet ik veel hoe dat gaat :stuck_out_tongue:) en je moet echt op de tijd letten.
Lezen: Echt lastiger dan veel examenteksten!
Maar goed, had nergens een onvoldoende voor en zo’n enorme held in engels (vooral spreken) ben ik niet, dus komt vast bij jou ook goed ; )

Edit: O wacht, is FCE first certificate van cambridge??
Dat was zo te horen (bij ons deed havo die en vwo deed advanced) helemaal goed te doen. Volgensmij zijn er niet veel mensen voor gezakt.

Ok, bedankt voor de uitleg! Ik zit op een gymnasium school, en in de 3e en 4e doet iedereen die het Cambridge traject kiest FCE, en daarna moet je CAE doen.

Jee, wat vroeg! Wij deden t dus pas in de eindexamenklas, vrijwillig.

Bij ons is het ook vrijwillig. Eerst hadden ze het al standaard in de 1e ingesteld, maar nu hebben ze het veranderd. Je moet minstens een 8 staan voor ‘gewoon’ Engels en dan kun je aangenomen worden. In de 4e hebben we FCE examen en in de 5e CAE dacht ik.

Hele jaar niks gedaan en ik haalde het met een A en alles exceptional (of hoe noemde ze dat ook al weer). Maar ook mensen die echt superslecht in Engels waren, haalden nog wel een C. Bij ons op school is de afgelopen jaren niemand gezakt. Ik doe dit jaar CAE en ook daar is bij ons op school nog nooit iemand voor gezakt, dus dat zal ook wel meevallen.