Farmaceutische wetenschappen?

Hey allemaal!

Ik heb even wat advies nodig. Ik zit momenteel in mijn laatste jaar, economie - moderne talen en ik ben van plan om volgend jaar verder te studeren. Ik wil graag apotheker worden maar die opleiding bevat héél veel wetenschappen; nl chemie en fysica, etc… Terwijl ik nu momenteel totaal niet veel wetenschappen heb op school (maar 2 uur per week). Mijn vraag is nu of ik dit ga aankunnen? Zijn er mensen die farmaceutische wetenschappen of biomedische laboratorium technologie gestudeerd hebben en die me kunnen zeggen of dit realiseerbaar is om te doen, en of die richting echt zo moeilijk is?

Ik zou je echt dankbaar zijn!
Lovies,
Edina

volgensmij kan je je niet eens aanmelden met een economie pakket. je hebt altijd scheikunde en biologie nodig voor deze richting. tenzei je die vakken hebt.

Ik weet niet of je van Nederland komt maar ik woon in Belgie en hier kan het wel, het maakt niet uit van welke richting je komt :slightly_smiling_face:

oh haha ! nou in nederland is dat wel zo, ik weet niet hoe het zit in belgie dus ik kan je niet helpen sorry ! haha

Haha is niet erg, toch bedankt! :grinning:

Ik kan je enkel zeggen dat het heel moeilijk gaat worden… Veel van mijn richting (Latijn-WWetenschappen) zijn Farmacie gaan doen en zijn afgehaakt omdat de Chemie echt wel heel zwaar is. Wat wel logisch is, je gaat medicijnen maken en dat is pure Chemie.

Mag ik vragen waarom je geen wetenschappelijk pakket hebt? Is dat omdat je wetenschappen niet fijn vond of omdat je het niet goed kon bijvoorbeeld? Want in beide gevallen zou ik echt geen Farmacie gaan doen eerlijk gezegd.

Je kan altijd de wetenschappen wat bijspijkeren in de vakantie, maar blijft een zware opleiding! Je hebt ook lange dagen meet veel pracitca (labo) waardoor het een hele zware opleiding is!

Maar als je nu goede punten hebt en je dit heel graag wilt: ga ervoor!

Ik was altijd heel goed geweest in wetenschappen. In Belgie heb je het principe van 6 jaar middelbare school; de eerste 4 jaar heb ik in een wetenschappen richting gezeten maar in het 4de jaar ging het mis. Er kwam altijd meer en meer wiskunde en daar was ik echt slecht in, terwijl ik voor wetenschappen goede punten haalde (chemie; 70-80% en fysica; 60%). Zo had ik op het einde een tekort aan wiskunde (40%) en mocht ik niet meer door naar 5 wetenschappen… Er is ook geen wetenschappen-talen richting in mijn school dus ben ik overgestapt naar 5 economie - talen.
Bedankt voor je reactie trouwens! :slightly_smiling_face:

Ik dacht daar ook aan en ik denk dat ik me ga inschrijven voor een inhaalcursus chemie!
Doe jij farmacie? (Belgie/Nederland?) :slightly_smiling_face:

Dat is natuurlijk een ander verhaal! (Ik ben ook Belg trouwens) Bij ons heb je dat namelijk wel en daarom dacht ik dat je het gewoon niet leuk vond of er slecht in was. Je begrijpt het dus wel gewoon goed. Dan zou ik gaan voor een inhaalcursus Chemie inderdaad! Misschien zelfs in de vakantie al leren, want ik vond die inhaalcursusjes van een week echt te kort om 4 jaar middelbaar te leren eigenlijk. Je kan wat dingen op het internet opzoeken die ze belangrijk vinden bij Farmacie of wat boeken lenen van je school als ze daar niet moeilijk over doen. In principe zou je ook wat kunnen zoeken naar boeken die toegespitst zijn op het ingangsexamen van Geneeskunde, want daar zit de Chemie van 5 en 6 in normaal gezien!

En stel nu nog dat het niet lukt, dan weet je dat. Ik heb ook een jaar ‘weggegooit’ (Bio-ingenieur geprobeert met 4 uur wiskunde…) maar dat heeft me dan ook weer veel geleerd op andere vlakken en heeft me doen inzien waar ik wél goed in ben. Dus eigenlijk kort: Goed voorbereiden en gewoon proberen. Lukt het, dan is dat top en lukt het niet, dan ben je ook weer wat wijzer.

Geneeskunde (Belg)

Dit vond ik wel een handig boekje:

Mijn zus is afgestudeerd in Latijn-wiskunde, daar kreeg ze ook weinig wetenschappen.
Ze is na 1 jaar gestopt omdat ze het niet leuk meer vond.
Het is in het begin wel moeilijk omdat je van 0 begint.
Maar het is haalbaar als je vaak naar de lessen gaat en alles goed bijhoudt.
Ik zou zeggen,als je veel motivatie hebt, ga ervoor!

Ja dat is echt een goeie tip van die boeken! Heel erg bedankt daarvoor! :grinning:
Je hebt gelijk, ik heb ook altijd schrik dat ik een jaartje ga verliezen maar achja, wat is nu een jaartje… Ik ga het gewoon proberen en zien of het lukt :slightly_smiling_face:

Bedankt! Ik denk dat ik die ga bestellen! :grinning:

Is het niet juist makkelijker als je van 0 begint?
Bedankt voor je reactie trouwens! :slightly_smiling_face:

De herhaling gaat meestal heel snel. Als je al wat voorkennis hebt, vind ik wel dat je op unief veel duidelijkere info krijgt (of hebt in je boeken) dan in het middelbaar! Bij mij ging chemie op unief beter dan in het middelbaar hierdoor …