The Forever War van Joe Haldeman. Prachtig boek. Een van de heel weinige boeken waar ik géén problemen met een liefdesverhaal (en dat zijn er écht maar heel weinig). Verhaal gaat over mensen die op aarde/in de ruimte trainen en later in een oorlog tegen een vijand vechten. Dit doen ze door door een soort wormholes te springen, alleen raakt de tijd hierdoor zo erg distorted, dat ze soms voor hun gevoel maar 2 maanden wegzijn, en er op de aarde jaren voorbij zijn gegaan. Enorm goed geschreven, sterk verhaal. Een van de betere boeken die ik ooit heb gelezen. De kloof die ontstaat tussen de mensen die vechten en de aarde die steeds sneller lijkt te draaien is gewoon… wow.
Inverted World van Christopher Priestley. Ook een enorm goed boek, met een plottwist die je van te voren niet aan ziet komen. Ik zag hem iig pas heel laat. Maar wowow wat een goed boek. Mensen wonen in een stad op rails, en ze moeten binnen of vlak achter/voor het zogenaamde ‘optimum’ blijven (ik ga dit niet verder uitleggen, is ook deel van het plot). In de stad worden steeds minder mensen geboren, en de bevolking daalt ook steeds verder. Nadat de kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt moeten ze een baan kiezen, allemaal in het teken van de stad constant voort laten bewegen, richting het optimum. Ik kan eigenlijk vrij weinig hierover zeggen zonder plotpunten te verklappen, maar even ter illustratie; ik heb dit boek opengeslagen, en niet meer neer kunnen leggen. Heb de hele nacht door gelezen omdat het gewoon zo goed geschreven is.
Gateway van Frederik Pohl. Misschien niet het beste boek uit de lijst, maar ik heb er sterk van genoten. Kan ook jeugdsentiment zijn, natuurlijk. Het gaat over mensen in de ruimte, op een ruimtestation dat is achtergelaten door een ras van aliens (“Heechee”). Daarin bevinden zich ook ruimteschepen, die men naar allerlei verschillende plaatsen kan transporteren, alleen weet niemand echt hoe het werkt. Je kan dus gewoon uitkomen in een zwart gat, als je pech hebt, en op een planeet van goud met wat geluk. Achterop het boek: “It’s the ultimate game of Russian Roulette, but in this resource-starved future there is no shortage of desperate volunteers.”
The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Als je gewoon iets leuks/lighthearted/humoristisch wilt lezen. Volslagen belachelijk op sommige punten, maar erg vermakelijk. Ik neem aan dat je de naam wel kent.
Wastelands van verschillende auteurs. Een verzameling (korte) verhalen, allemaal over post-apocalyptische scenarios. Beetje hit and miss, maar toch zeker de tijd waard.