(fantasie) boeken

Ik heb eigenlijk niet veel anders te vragen voor kerst dan boeken, dus ben ik op zoek naar nieuwe boeken.
Het liefst series, en het liefst Engelse boeken maar het hoeft niet perse. Als je een heel leuk boek weet wat geen fantasie is dan laat dat ook maar weten (:
Ik ben trouwens niet op zoek naar vampier boeken voor tieners, van die populaire liefdesverhalen.
Mijn favoriete boeken;
Harry Potter, Darren Shan, Narnia, Hongerspelen, the host, private series.

Boeken die ik ook gelezen heb;
Gone, Sookie Stackhouse serie, I am number four

Ik ben trouwens 18, maar ik lees ook nog altijd graag kinder boeken :’)

[small](ik heb al gezocht naar bestaande topics maar ik kon zo niet vinden wat ik zocht)[/small]

Alle boeken hieronder zijn zowel in het Nederlands als in het Engels verkrijgbaar.

The Braided Path trilogy door Chris Wooding. (Bestaande uit de boeken The Weavers of Saramyr, The Skein of Lament en The Ascendancy Veil. Nog steeds een van mijn favorieten.)
Game of Thrones (en de vervolgen) door George R.R. Martin. Misschien niet direct wat je zoekt, maar wordt door vrijwel iedereen genoemd als een van de beste fantasiereeksen van de afgelopen jaren.
Otherland series door Tad Williams. (Bestaande uit de boeken City of Golden Shadow, River of Blue Fire, Mountain of Black Glass en Sea of Silver Light. Speelt zich af in onze verre toekomst, waarin er een fantasiewereld geschapen wordt die langzaam maar zeker alle kinderen claimt.)
The Abhorsen trilogy door Garth Nix. (Bestaande uit de boeken Sabriel, Lirael en Abhorsen. Naar mijn mening een van de besten uit de jeugd/YA-categorie.)
Wildwood Dancing, Cybele’s Secret en Sevenwaters series door Juliet Marillier. (Sevenwaters series bestaat uit de boeken Daughter of the Forest, Son of the Shadows, Child of the Prophecy, Heir to Sevenwaters en Seer of Sevenwaters. Licht historisch, sprookjesachtig en ontzettend mooi om te lezen.)

ik kan je Magician van (Raymond E.) Feist aanraden. Het verhaal zelf klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar het is een heeeel prettig boek.

Ook is Eragon (en zijn opvolger Eldest) mooier dan je denkt! Ik was niet helemaal weg van de film, maar de boeken blijken ook dan wel mooi te zijn.

Vind je science fiction trouwens iets, of moet het echt puur fantasy zijn? Heb je Lord of the Rings al eens geprobeerd te lezen? Ik vond die zelf erg lastig te lezen, maar ik vond de Hobbit wel heel leuk, daar zou je mee kunnen beginnen.

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik zeker wat mee (:

en @Evel, ik heb het 1ste deel van LOTR gelezen en ik heb ook de Hobbit gelezen. Op zich vind ik science fiction ook wel leuk.

The Strain trilogie van Guillermo Del Toro en Chuck Hogan (eerste twee delen zijn heel sterk, derde stelt ietwat teleur, maar het is sowieso wel het lezen waard). Trilogie over vampieren, en dit keer géén sparkle-sparkle-in-the-sun types, nee, in deze boeken zijn het echte monsters (wel een soort twist op het stereotype vampier). Verhaal over hoe “the strain” (ziektekiem die vampieren veroorzaakt) wordt ontdekt, verspreid, en vervolgens hoe de mensheid terug vecht tegen de monsters.

Ragnarok van A.S. Byatt heb ik ook met veel plezier gelezen. Het is het verhaal over de Noorse mythologie, hoe het begon en hoe het eindigde.

The Dresden Files van Jim Butcher heb ik alleen maar goede dingen over gehoord, heb zelf de eerste drie delen in de kast staan maar ben nog niet verder gekomen dan de eerste paar hoofdstukken (wegens tijdtekort). Gaat over een wizard in een moderne setting. Erg leuk idee.

(ik ben zelf meer van de sci-fi, als je daar nog wat aanraders van wilt moet je maar zeggen!)

Fantasie/dystopische YA: (ik ben zelf wel meer van de urban fantasy, aka fantasy in een ‘realistische’ setting, dan de high fantasy met LOTR achtige werelden enzo)

Demon’s Lexicon serie door Sarah Rees Brennan (twee sexy broers jagen op demonen en magicians in een serie met heel veel plot twists en humor en awesome karakters)
Curse Workers serie van Holly Black (beginnend met White Cat. Over illegale magie gebruikers en een jongen die zijn beste vriendin heeft vermoord)
Liar van Justine Larbalestier (geen serie, maar echt een fantastisch boek. Het heeft een pathologische leugenaar als verteller, dus ieder hoofdstuk twijfel je weer over wat de waarheid is)
The Forest of Hands and Teeth door Carrie Ryan (nog twee andere delen in de serie. PRACHTIG boek over een meisje dat in een dorpje leeft dat omringd is door een bos waar zombies leven. Ze weet niet of dat zij de laatste mensen op aarde zijn of dat er nog leven ‘out there’ is. En dan op een dag vallen de zombies binnen en moet ze vluchten)
De Leviathan trilogie door Scott Westerfeld (meer steampunk, maar geweldige serie over de Eerste Wereldoorlog, maar dan anders: de Duitsers vechten met giga robots, de geallieerden met gemanipuleerde beesten. En een Oostenrijkse kroonprins en een Engels meisje dat zich verkleed als jongen om in de luchtmacht te kunnen beleven samen avonturen)
(andere series van Scott Westerfeld zijn ook aan te raden: Uglies, Midnighters en Peeps/The Last Days. Maar ik vind Leviathan zijn beste)
Daughter of Smoke and Bone door Laini Taylor (jammer genoeg zit er een standaard liefdesverhaal in. Maar de setting en het verhaal zijn fantastisch)

Yay dankje, ik heb nu echt weer zin om te lezen (:

@nikopol yep ik wil ook nog wel wat aanraders van sci-fi boeken (:

The Forever War van Joe Haldeman. Prachtig boek. Een van de heel weinige boeken waar ik géén problemen met een liefdesverhaal (en dat zijn er écht maar heel weinig). Verhaal gaat over mensen die op aarde/in de ruimte trainen en later in een oorlog tegen een vijand vechten. Dit doen ze door door een soort wormholes te springen, alleen raakt de tijd hierdoor zo erg distorted, dat ze soms voor hun gevoel maar 2 maanden wegzijn, en er op de aarde jaren voorbij zijn gegaan. Enorm goed geschreven, sterk verhaal. Een van de betere boeken die ik ooit heb gelezen. De kloof die ontstaat tussen de mensen die vechten en de aarde die steeds sneller lijkt te draaien is gewoon… wow.

Inverted World van Christopher Priestley. Ook een enorm goed boek, met een plottwist die je van te voren niet aan ziet komen. Ik zag hem iig pas heel laat. Maar wowow wat een goed boek. Mensen wonen in een stad op rails, en ze moeten binnen of vlak achter/voor het zogenaamde ‘optimum’ blijven (ik ga dit niet verder uitleggen, is ook deel van het plot). In de stad worden steeds minder mensen geboren, en de bevolking daalt ook steeds verder. Nadat de kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt moeten ze een baan kiezen, allemaal in het teken van de stad constant voort laten bewegen, richting het optimum. Ik kan eigenlijk vrij weinig hierover zeggen zonder plotpunten te verklappen, maar even ter illustratie; ik heb dit boek opengeslagen, en niet meer neer kunnen leggen. Heb de hele nacht door gelezen omdat het gewoon zo goed geschreven is.

Gateway van Frederik Pohl. Misschien niet het beste boek uit de lijst, maar ik heb er sterk van genoten. Kan ook jeugdsentiment zijn, natuurlijk. Het gaat over mensen in de ruimte, op een ruimtestation dat is achtergelaten door een ras van aliens (“Heechee”). Daarin bevinden zich ook ruimteschepen, die men naar allerlei verschillende plaatsen kan transporteren, alleen weet niemand echt hoe het werkt. Je kan dus gewoon uitkomen in een zwart gat, als je pech hebt, en op een planeet van goud met wat geluk. Achterop het boek: “It’s the ultimate game of Russian Roulette, but in this resource-starved future there is no shortage of desperate volunteers.”

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Als je gewoon iets leuks/lighthearted/humoristisch wilt lezen. Volslagen belachelijk op sommige punten, maar erg vermakelijk. Ik neem aan dat je de naam wel kent.

Wastelands van verschillende auteurs. Een verzameling (korte) verhalen, allemaal over post-apocalyptische scenarios. Beetje hit and miss, maar toch zeker de tijd waard.

Dankje (:

Misschien vind je de Noorderlicht Trilogie ook wel leuk. In het begin kan het wat saai zijn, maar ik vond vooral het laatste deel heel mooi. En ik ben eigenlijk ook wel op zoek naar nieuwe fantasieboeken, dus ik volg dit topic.

En ik ben nu de Aardkinderen-serie aan het lezen, het gaat over een meisje in de oertijd, en het is heel mooi geschreven. Het heeft geloof ik iets van 6 delen.
Ik heb alleen de eerste gelezen, en dat ging over Ayla, die is van een ‘nieuwere’ mensensoort, onze soort, die bij een aapmens-stam komt, en in de volgende delen ga je dan verder met haar leven. Ik ben nu trouwens met deel 2 bezig.

Wat kan ik toch goed een verhaal beschrijven zeg…

En ik vond de boeken ‘Schaduwschepen’ en ‘Een miljoen zeilen’ (deel 1 en 2) van Tais Teng ook heel erg leuk, het gaat over mensen die vanuit onze wereld naar nog een andere, grotere wereld kunnen zeilen, waar magie bestaat en mensen leven zoals in de 17 eeuw ofzo. Misschien vind je het iets te kinderachtig, maar ik heb allebei de boeken 3 keer gelezen omdat ik ze zo leuk vond (:.

En dan ken ik nog de stravaganza-serie, waarin iemand ook van onze wereld naar een andere, 17e eeuwse wereld kan reizen. Maar dit is in een heel andere stijl geschreven dan Schaduwschepen. Deze vind je misschien ook te kinderachtig, maar misschien ook niet.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!

Ik ga dit topic volgen! (up)

die boeken vind ik ook allemaal leuk en ik ben ook 18 :stuck_out_tongue:

een paar boeken die ik ook nog leuk vind:

stad de beenderen-classandra clare (serie/triologie), deel 2 is stad van vuur en deel 3 en 4 zijn alleen in het engels maar komen binnenkort ook in het nederlands. (deel 4 is trouwens een beetje lostaand en tegelijkertijd het begin van een nieuwe triologie, beetje vaag:p) Dit zijn echt hele leuke boeken, ik heb deel 1 en 2 zelf, en heb deel 3 voor sinterklaas gevraagt, ik kan niet meer wachten op de nederlandse :stuck_out_tongue: Maar ze zijn heel spannend en een beetje magie achtig.

van ik ben nummer 4 is trouwens nu deel 2 uit: 'de kracht van zes"
ik vond de verhalen van de onsterfelijke nicolas flamel ook leuk.

en natuurlijk the golden compass-triologie

Ik ben er niet zo goed in om op een duidelijke manier te vertellen waar de boeken over gaan, ik word snel meegesleept door het verhaal en vertel scenes die ik leuk vind, je kan beter even googlen waar ze over gaan :stuck_out_tongue:

Eragon serie. deel 4 komt bijna uit.
De macht van het zwaard. ook heel mooi.
Studie van gif, studie van magie, stude van vuur
De grijze jager

OMG nog iemand die de private series kent! Ik vind dat leuke boeken ^^
Ken je Artemis Fowl? dat is wel een leuk boek (:

waar gaan die in het kort over???

Korte beschrijving van het 1e boek:
De vijftienjarige Reed Brennan krijgt een beurs voor de prestigieuze Easton Academy – haar gouden ticket om weg te komen van haar doodgewone leventje. Maar Reed komt erachter dat een toelating op Easton nog niet betekent dat ze er ook geaccepteerd wordt.

Het zijn echt leuke en makkelijk lezende boeken. Ik heb ze meestal binnen 2 dagen al uit ;p

En verder iedereen nog bedankt voor de reacties :grinning: