Familiare hypercholesterolemie

OKE DIT IS EEN HEEL VERHAAL, NIET GAAN ZEUREN DAT HET TE LANG IS DAN LEES JE HET LEKKER NIET.

Nou hoi, weet niet zo goed hoe ik moet beginnen maar ja…
Wist niet zo goed of dit nou bij lifestyle want ik dacht dat er ook nog gezondheid was maar dat was dus ergens anders :stuck_out_tongue:
Nou ik heb dus Familiare Hypercholesterolemie, je zal wel denken okeeeee?
Heb ff gegoogled voor de mensen die het niet weten:

Familiaire hypercholesterolemie (FH) is een erfelijke aandoening waarbij het cholesterol gehalte in het bloed te hoog is. Cholesterol is een vetachtige stof en is belangrijk bij de opbouw van het lichaam, de spijsvertering en het maken van hormonen. Deze stof wordt vooral door de lever gemaakt. Cholesterol kan worden ingedeeld in een goede soort, het HDL-cholesterol, en een slechte soort, het LDL-cholesterol. HDL-cholesterol brengt cholesterol terug naar de lever; die het uit het bloed haalt. LDL-cholesterol kan zich ophopen in de wanden van bloedvaten waardoor deze (kunnen) dichtslibben.
De lever zorgt ervoor dat er voldoende LDL-cholesterol uit het bloed gehaald kan worden. Bij FH kan de lever dit onvoldoende doen. Er ontstaat een te hoog gehalte LDL-cholesterol in het bloed. Hierdoor kunnen verstoppingen ontstaan in bloedvaten. Dit kan leiden tot hart- en vaataandoeningen Als de bloedvaten die het hart voorzien van zuurstof dichtslippen, kan een hartinfarct ontstaan.

Dus simpel gezegd: als je teveel vet eet gaan je aderen dicht zitten en komen er ophopingen, als je FH hebt word die stof minder aangemaakt of werkt minder.
Ik ben daar dus voor getest 5 jaar geleden. Mijn oma en mijn vader hebben het onwijs erg, en tja wie was dan weer gelukkige? Me. :stuck_out_tongue:
Ze hebben toen gezegd dat ik moest wachten tot me 18e en dan zouden ze me verder gaan testen enz. en dan zou ik er medicijnen voor krijgen.
Maar ik ben nu 16, en weet niet hoe hoog mijn cholesterol is. Mijn vader had 9 en het normale is 4 dat is dus meer dan het dubbele! Ik heb nu dus ongeveer anderhalf jaar voordat ik 18 ben. Maar stel je voor dat ik nu ook 9 heb, en dat mijn aderen al heel erg dicht zitten en dat ik volgende week een hartinfarct krijg? Oké ik ga nu van het ergste uit natuurlijk en het gaat al 5 jaar goed ik mag niet klagen!
Maar ik zit natuurlijk wel met die twijfels of ik wel goed genoeg eet en hoe hoog mijn cholesterol is…

Ook een van de symptomen is dat je onwijs moe word en dat je pezen dikker worden.
Gisteren had ik het er dus met mijn oma over omdat ze me de laatste tijd zo slecht uit vond zien en toen heeft me moeder gezegd dat ik gewoon lui ben. Nou ik was dus heel erg verdrietig dat ze dat had gezegd want ik heb dat niet voor niks denk ik dan…
Ik was dus van plan om naar de dokter te gaan maar mijn moeder wil niet mee omdat ze dus denkt dat het gewoon hele erge luiheid is.
Ik voel mij dus gewoon echt ontzettend moe terwijl ik ook gewoon echt goed uitslaap! Gister was ik om 10 uur in bedje en werd om half 1 wakker… dat is dus gewoon meer dan 10 uur slapen.

Nu zou ik willen weten of hier meerder mensen dat hebben of mensen kennen en wat hun eraan doen en of jullie ook al medicijnen hebben gekregen.
Want ik word toch wel erg bang als ik weet wat voor gevolgen der bij zitten…

triest van je moeder zegg… zij weet niet hoe het is en zit ze jouw gewoon voor ‘lui’ te be stempelen
zelf dokter afspraak maken ofzo ??

ja ik vond dat ook echt niet leuk, zij weet niet hoe het voelt. als ik al de trap op ren dan ben ik boven al helemaal kapot.

ja ik wil onwijs graag een afspraak maken met de dokter maar ik durf niet in me eentje te gaan. angst voor dokters, en zowiezo heeft de dokter gezegt dat ik moest wachten tot 18e maar ja ik voel me echt gewoon half gaar omdat ik zo moe ben.

Te lnag slapen kan er ook voor zorgen dat jij je juist moe voelt.
En ik zou maar gewoon naar de dokter gaan en je punt duidelijk maken zoals je dat hier ook doet.

ja daar heb je wel gelijk in, maar als je uitgeslapen bent dan word je toch wel wakker uitjezelf omdat je dan genoeg geslapen heb?
k ga zeker een afspraak maken, nu alleen nog ff me moed bijelkaar verzamelen :stuck_out_tongue:

Ik denk dat het toch het verstandigste is om een afspraak te gaan maken met de doktor. En je kan toch ook met iemand anders er naar toe gaan ? :slightly_smiling_face: Zo is het voor jou een minder zware opgave, misschien heeft je vermoeiheid wel met iets heel anders te maken (al lijkt mij dat sterk maargoed overal van uit gaan natuurlijk !)

En ik denk dat je ook even met je moeder moet gaan praten, want ze praat best wel uh ja lullig over jou :S. Het is natuurlijk al helemaal niet leuk als je weet dat je aan deze ziekte lijdt en vervolgens doet je moeder er ook nog best wel lullig over. Het is namelijk altijd erg makkelijk om iemand ‘lui’ te noemen.

Veel succes meid !