Faalangst?

hay allemaal, ik heb een vraag -eigenlijk zit ik ergens mee- en ik hoopte dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben een meisje van 15 jaar en nu mijn vrienden op vakantie zijn en ik niet, heb ik niks te doen.
Ik ben net 15 en ben dus bezig met een baantje zoeken. Mijn broer werkt bij de supermarkt en ik zou dat ook graag willen… Hij heeft het dus voor me gevraagd en als ik gewoon goed mijn werk doe ben ik zo aangenomen. Ik weet dat ik hier heel erg van kan profiteren, maar ik zit toch wel met een paar probleempjes… :bored:

De voordelen ervan zijn, niet iedereen heeft zo’n kans gelijk aangenomen te worden, je krijgt er werkervaring mee, je sociale leven wordt beter en je leert veel nieuwe mensen kennen.
Maar dan de nadelen… Ik werk samen met natuurlijk ook mijn broer, en al zijn vrienden die ik ook ken. Hier wordt ik al zenuwachtig van. Daarbij ben ik denk ik, bang om te falen… Ik vraag me dingen af zoals Waar moet je heen om je aan te melden, of wat als je niet weet wat je moet doen of je bent niet op tijd klaar etc. Ik durf dus niet zo goed en hier zit ik heel erg mee. Daarbij ben ik ook erg onzeker (niet alleen over mijn uiterlijk maar ook of ik de dingen wel goed doe etc)

Ik hoop dat jullie misschien tips/advies hebben, wat ik het beste kan doen of hoe ik faalangst verhelp… Veel liefs xxx

Bedankt! & Ja ik heb nog nooit iets geplaatst op het forum dus wist niet echt waar ik het kon zetten hahaha.

Zoals al is gezegd: aan het begin kan het heel erg eng zijn, uiteindelijk wen je en valt het allemaal wel mee. Ik heb zelf een sociale fobie en ook faalangst (net als de persoon hierboven) en aan toen ik begon met mijn bijbaantje vond ik het echt verschrikkelijk, ik wist niet hoe alles werkte en wat ik moest doen en vond alles gewoon eng, maar het went écht.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan werken, ook al is het aan het begin heel spannend voor je, uiteindelijk heb je daar namelijk meer profijt van. Ik zou trouwens als ik jou was eventjes contact opnemen met je broer of iemand anders die bij de AH vraagt en even vragen of die willen uitleggen waar je precies moet zijn, en wat je moet doen en allerlei andere vragen over dingen waar je bang voor bent/die je in de weg staan om gewoon te gaan werken, zodat je weet hoe het een beetje werkt en je met een zekerder gevoel er naar toe kan gaan (dat helpt mij altijd, als iemand met ervaring eventjes precies uitlegt hoe alles werkt zodat mijn angsten iets minder worden.)

(Nu is dit een klein beetje hypocriet omdat ik in een kleine winkel werk met maar 6 personeelsleden (dus heel beschermd), en ik eigenlijk graag bij de AH wil werken, maar helaas heb ik echt teveel last van mijn sociale fobie om bij een grote supermarkt te gaan werken, maar goed. Het valt allemaal echt wel mee uiteindelijk. Geloof me. :slightly_smiling_face: .)

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt. Vervelend dat je sociale fobie hebt. Hopelijk zal het beter gaan zodat je kunt werken waar je wilt! Maar in ieder geval, bedankt voor het advies.

Bedankt voor je reactie!

Ik snap je heel goed. Vooral al die kleine angstjes waarvan je zelf ook weet dat je er eigenlijk niet zo’n bigdeal van moet maken maar dat gebeurd toch in je hoofd. Ik heb nu een jaar in een restaurant gewerkt (ben onlangs gestopt) en ik was ook doodsbang in het begin. Ik ben er een stuk socialer door geworden en benader nu veel makkelijker mensen. Het kost gewoon even tijd maar het pakt waarschijnlijk alleen maar positief voor je uit! Succes! :slightly_smiling_face:

Ben blij dat je het begrijpt haha! Heel erg bedankt zal er zeker wat aan hebben!!