Faalangst?

Om het maar kort te houden:

Vorig jaar en het jaar ervoor zat ik op mavo (tl/havo) en werd er les gegeven op havo niveau. Ik haalde op Engels op SO’s altijd 10’en, en op proefwerken 7’ens. Nu ik in havo3 zit haal ik 3’en. Ik heb totale black-outs en ik vind het echt helemaal niet meer leuk. Ik heb geen idee was ik eraan kan doen, ik maak mezelf niet druk van te voren, ik fok mezelf niet op, ik ken de stof helemaal uit mijn hoofd maar toch…

En met wiskunde, daar heb ik nu al sinds vorig jaar last van. In de les heb ik alles goed, de ene na de andere vraag is goed. Ook kwa de notatie, tussenstappen, antwoord, alles. En toch haal ik een 4 en een 5. Ik heb nu een nieuwe wiskunde docente, veel beter dan mijn vorige docente, die ook echt bereid is om me te helpen. Maar ik weet niet waar het zit? Ik heb vandaag weer een proefwerk gemaakt en ik wist niets meer. Black out…

Ik hoop dat iemand me kan helpen, of kan vertellen of dit faalangst is of juist niet.

Ik heb toevallig net van school een mailtje over gehad, herken je je hierin?

Letterlijk is faalangst de angst om te falen. Je bent bang dat ondanks een goede voorbereiding er een mislukking volgt. Eigenlijk is er ook al angst vooraf. 'Het zal wel niet gaan lukken, ik krijg vast een black-out', zijn gedachten die lang tevoren al meespelen. Faalangst heb je alleen als het gaat om een bepaalde 'taak', iets wat van je wordt verwacht. En ook een 'taak' waar een beoordeling volgt. Voorbeelden: rijexamen, een zwemfinale, een proefwerk op school, spreekbeurt, maar ook het stellen van een vraag in de les aan de leraar. Door de angst presteer je vaak minder dan mogelijk, onder je niveau. Of zijn de dagen/uren voorafgaand aan de 'taak' vreselijk. Sommige mensen hebben altijd, ook buiten een 'taak', last van angst. Dit noemen we geen faalangst. Eigenlijk zijn deze mensen min of meer altijd angstig, en dus ook bij 'taken'. De begeleiding van deze algemene angst is anders dan bij faalangst. [size=4][b]Welke soorten faalangst zijn er?[/b] We onderscheiden drie soorten faalangst. Ten eerste is er faalangst voor cognitieve taken. Dan gaat het om proefwerken, het maken van een scriptie, of ander 'hersenwerk'. Daarnaast onderscheiden we faalangst voor sociale taken. Durf ik in het openbaar iets te zeggen bij een bruiloft of begrafenis? In school komt dit vooral terug bij het houden van een spreekbeurt. Tenslotte kennen we ook faalangst voor motorische taken. Iets presteren met je lijf, zoals bij sportwedstrijden of het maken van een tekening. Uiteraard hebben mensen vaak last van een combinatie. Bij een spreekbeurt kun je natuurlijk te maken hebben met cognitieve en ook sociale faalangst. Onderzoek wijst steeds weer uit dat tussen de 10% en 13% van alle jongeren tussen 12 en 14 jaar last hebben van faalangst. Vlaams onderzoek noemt bij kinderen van 10/11 jaar een percentage van 8%. Onderzoek van KPC Groep van 1996 wijst uit dat maar liefst 24% van alle eindexamenleerlingen in Nederland last hebben van examenvrees, een speciale vorm van faalangst. Over volwassenen zijn geen exacte cijfers bekend.

----------------------------
De meeste scholen hebben wel faalangst-trainingen, is er niet zoiets op jouw school!

‘‘Eigenlijk is er ook al angst vooraf. ‘Het zal wel niet gaan lukken, ik krijg vast een black-out’, zijn gedachten die lang tevoren al meespelen. Faalangst heb je alleen als het gaat om een bepaalde ‘taak’, iets wat van je wordt verwacht. En ook een ‘taak’ waar een beoordeling volgt.’’

Ja, dit. Sinds ik nu twee black outs heb gehad denk ik van te voren: ik krijg vast een black out, ik ga vast een slecht cijfers halen, ik kan het niet maar het moet me wel lukken…

Beter dat je nu meteen faalangst-training o.i.d. gaat doen, anders wordt het alleen maar erger. Moet zelf eigenlijk ook een keer achter zulke training aan, ben alleen bang dat het niet gaat helpen omdat het bij mij inmiddels al best wel diep zit.

Als je het namelijk echt hebt komt er een moment dat je vastloopt omdat je slechte cijfers haalt of dat je thuis blijft zodat je geen toetsen hoeft te maken. Vervolgens ga je nog meer leerwerk uitstellen met de gedachte ‘ik krijg het toch nooit in mijn hoofd’ en moet je uiteindelijk veel toetsen inhalen (wat natuurlijk ook weer de nodige stress geeft).

Ik weet eigenlijk niet waar faalangsttraining in de buurt is. In ieder geval niet op mijn school…

Ik heb ook faalangst er worden alleen geen cursussen gegeven bij mij op school

Vervelend dat je dit hebt, als je school geen trainingen geeft zou ik misschien even bij de GGD kijken?

Maar school kan je vast wel doorverwijzen of iets naar zo’n training lijkt me toch? Wel raar dat sommige scholen daar niet aan doen…

Als je er echt vanaf wilt komen moet je er zelf achteraan gaan. Je kunt aan je mentor vragen of hij/zij een cursus kent voor faalangst (ik neem namelijk aan van wel, aangezien veel mensen hier last van hebben en een school er toch iets tegen moet doen), of anders zelf via google zoeken. In bijna iedere stad wordt wel zo’n cursus gegeven, en het helpt je echt goed om je gedachten onder controle te houden op zulke momenten.

Bij mij waren die cursussen ook niet op school, maar mijn school betaalde wel mee op een of andere manier aan dat soort cursussen.
Google gewoon “faalangst cursus *plaats*” en meestal is de bovenste link de beste optie (ik heb het uitgeprobeerd met mijn eigen plaats). Als je in een klein dorpje woont is het denk ik handiger als je googelt met de plaatsnaam van de grootste plaats in je gemeente.
Ik weet niet precies wat je er leert, maar ik heb bij een cursus sta sterk (dat is tegen pesten) gezeten en heb daar veel aan gehad. Bij een faalangst cursus focussen volgens mij vooral op het zorgen dat je rustig blijft voordat je een toets hebt.

Any body else? Ik heb het tegen mijn docent verteld dat ik steeds een black-out krijg maar hij zegt met z’n domme kop dat ik hem maar moet wegdrukken omdat hij daar ook wel eens last van heeft en ze kan ‘wegdrukken’ als het ware.

En nu moet ik er wel even bij zeggen dat het echt een zak is hoor. Want hij complimenteerd alleen de mensen met goede cijfers en stampt mensen met slechte cijfers de grond in. En ik overdrijf niet. :’)

Hallo, prettig kennismaken.
Ik leef mijn hele leven op 3en en herkansingen, maar toch zet ik iedere keer mijn schouders eronder en haal het op het nippertje.
Praat eens met een begeleider op school die hierop is getraind.
Ze achterhalen dan feilloos waar je angst vandaan komt en samen zal je eraan werken.
Je hoeft niet te ‘falen’ als je een onvoldoende haalt. Maar je moet je niet laten omtuimelen en weer opnieuw beginnen.

Je school is dat verplicht. Als dit niet aanwezig is moeten ze jou kunnen doorverwijzen naar iets in de omgeving.

Kaart dit aan bij je teamleider en/of mentor en vraag daar ook gelijk naar een adres voor faalangsttraining.