Hoi meiden, ik vroeg mij af of sommige van jullie je hierin misschien herkennen en/of tips hebben.
Ik ben begonnen met alcohol drinken op een leeftijd van 15. (daarvoor wel eens een glaasje gedronken om te proeven.) Eigenlijk ging het altijd wel goed. Met mijn vriendinnen was ik vanaf mijn 16e elk weekend wel in de kroeg of discotheek te vinden. We dronken altijd wel maar hadden ons zelf wel in de hand. Ik kon drinken wat ik wilde: een kater had ik nooit. Ik was hooguit een beetje moe en soms bonsde mijn hoofd een beetje, maar na een paar uur trok dat weg. Mijn eetlust behield ik altijd, en ja eigenlijk vond ik het zelf altijd wel ideaal.
Vorig jaar mei kwam een vriend van mij terug uit canada, en die avond doken we met een groepje de kroeg in. Die vriend van mij gaf ons de hele tijd een variant op de Jägerbomb (een half glas bacardi met cola en daarin een shotglaasje met Jägermeister.) Nou de morning after was het goed mis. De hele dag heb ik mij misselijk gevoeld, overgegeven, niet kunnen eten of drinken (water kwam er meteen weer uit) had ik het om de haverklap warm/koud/warm/koud en ga zo maar even door.
Sindsdien heb ik eigenlijk bijna altijd dit soort katers, zelfs als ik niet veel drink. Het is niet zo dat ik elk weekend de ochtend erna moet overgeven, maar het is sinds vorig jaar mei al wel zo vaak gebeurd dat ik de tel kwijt ben geraakt. Ik word s’ochtends wakker, voel mij misselijk en geef vervolgens de hele ochtend over. Water drinken gaat niet want dit komt er net zo hard weer uit. Op andere ochtenden voel ik mij gewoon zwaar klote (wat ik normaal nooit had) en lig ik het liefst de hele dag op bed. Eten en drinken heb ik vaak niet eens zin in en ik heb altijd een beetje de angst om me weer misselijk te voelen.
Het rare is dat ik op de avonden zelf niet eens altijd dronken ben. Vaak loop ik behoorlijk nuchter naar huis, eet ik thuis nog wat rustig en haal ik mijn make-up eraf. Ik voel me dan totaal niet dronken of beroerd of draaierig. En toch moet ik de volgende ochtend dan weer overgeven.
Nou weet ik dat veel van jullie gaan zeggen ‘dan drink je toch niet, simpel’ maar dat idee staat me niet zo aan. Ik vind drankjes voor en tijdens het uitgaan gewoon lekker, en kan heus wel zonder maar vind het best ongezellig als ik met al mijn vriendinnen en vrienden drankjes zit te doen en ik aan het water zit. Daarnaast vind ik dat een gezonde meid van 19 best een drankje moet kunnen nuttigen zonder deze ‘extreme katers’ eraan over te houden.
Denken jullie dat hier wat aangedaan kan worden of is het gewoon een kwestie van accepteren. (In de trant van s’avonds een kerel s’ochtends een vent.)