Extreme kater.

Hoi meiden, ik vroeg mij af of sommige van jullie je hierin misschien herkennen en/of tips hebben.

Ik ben begonnen met alcohol drinken op een leeftijd van 15. (daarvoor wel eens een glaasje gedronken om te proeven.) Eigenlijk ging het altijd wel goed. Met mijn vriendinnen was ik vanaf mijn 16e elk weekend wel in de kroeg of discotheek te vinden. We dronken altijd wel maar hadden ons zelf wel in de hand. Ik kon drinken wat ik wilde: een kater had ik nooit. Ik was hooguit een beetje moe en soms bonsde mijn hoofd een beetje, maar na een paar uur trok dat weg. Mijn eetlust behield ik altijd, en ja eigenlijk vond ik het zelf altijd wel ideaal.

Vorig jaar mei kwam een vriend van mij terug uit canada, en die avond doken we met een groepje de kroeg in. Die vriend van mij gaf ons de hele tijd een variant op de Jägerbomb (een half glas bacardi met cola en daarin een shotglaasje met Jägermeister.) Nou de morning after was het goed mis. De hele dag heb ik mij misselijk gevoeld, overgegeven, niet kunnen eten of drinken (water kwam er meteen weer uit) had ik het om de haverklap warm/koud/warm/koud en ga zo maar even door.

Sindsdien heb ik eigenlijk bijna altijd dit soort katers, zelfs als ik niet veel drink. Het is niet zo dat ik elk weekend de ochtend erna moet overgeven, maar het is sinds vorig jaar mei al wel zo vaak gebeurd dat ik de tel kwijt ben geraakt. Ik word s’ochtends wakker, voel mij misselijk en geef vervolgens de hele ochtend over. Water drinken gaat niet want dit komt er net zo hard weer uit. Op andere ochtenden voel ik mij gewoon zwaar klote (wat ik normaal nooit had) en lig ik het liefst de hele dag op bed. Eten en drinken heb ik vaak niet eens zin in en ik heb altijd een beetje de angst om me weer misselijk te voelen.

Het rare is dat ik op de avonden zelf niet eens altijd dronken ben. Vaak loop ik behoorlijk nuchter naar huis, eet ik thuis nog wat rustig en haal ik mijn make-up eraf. Ik voel me dan totaal niet dronken of beroerd of draaierig. En toch moet ik de volgende ochtend dan weer overgeven.

Nou weet ik dat veel van jullie gaan zeggen ‘dan drink je toch niet, simpel’ maar dat idee staat me niet zo aan. Ik vind drankjes voor en tijdens het uitgaan gewoon lekker, en kan heus wel zonder maar vind het best ongezellig als ik met al mijn vriendinnen en vrienden drankjes zit te doen en ik aan het water zit. Daarnaast vind ik dat een gezonde meid van 19 best een drankje moet kunnen nuttigen zonder deze ‘extreme katers’ eraan over te houden.

Denken jullie dat hier wat aangedaan kan worden of is het gewoon een kwestie van accepteren. (In de trant van s’avonds een kerel s’ochtends een vent.)

‘Gezonde meid van 19’ kun je dus wel doorstrepen, meeste mensen met ‘ineens’ ernstige katers hebben problemen met hun lever, dat kan in jouw geval dus best komen door de alcohol.

Vind het persoonlijk zeer kinderachtig dat je niet zonder alcohol uit zou willen gaan :’)
Ik bedoel grow up, je bent 19, als je niet gezellig kan doen zonder alcohol dan moet je daar misschien maar eens werk van maken.

Eerlijk?
Ik denk dat je met het drinken je lever een beetje naar de klote hebt geholpen, en dat dat de reden is van je extreme katers. Aangezien ik uit je verhaal opmaak dat je nogal vaak drinkt, denk ik dat je de schuld bij jezelf moet zoeken.

Minderen met alcohol zou dus een oplossing kunnen zijn. Geef je lichaam tijd zichzelf wat te herstellen. Een week is niet genoeg.

Foutje

Ik denk dat je je lever even wat rust moet gegeven…het lijkt erop dat je lever het allemaal niet aankan, aangezien dat orgaan ervoor zorgt dat alle toxische stoffen, uit je lichaam geruimd wordt. Ik zou óf een tijdje stoppen met alchol, of echt heel erg minderen…is voor je eigen bestwil, je bent nog vrij jong voor dit soort dingen. Je lever kan heel veel aan (als je een stukje lever weghaalt, groeit het weer aan bijvoorbeeld), dus doe echt rustig aan.

Zou sneu zijn als je op latere leeftijd erge problemen hierdoor krijgt, en dat deze soort katers die je hebt, een soort symptoom waren dat het al niet goed ging…

En je kan ook naar de huisarts (als je het niet meer weet), misschien dat je bloed kan afnemen om je leverwaarden te bepalen, of je lever nog goed werkt/status van je lever.

Drink je ook water als je veel alcohol drinkt trouwens?

Veel water drinken!
Altijd als ik drink, ookal is dat maar ‘‘weinig’’ word ik rond een uurtje of 10 uur wakker en heb ik altijd enorme dorst.

Ik denk dat je lever het inderdaad niet meer aankan, ik zou flink gaan minderen met alcohol. Uitgaan is ook leuk zonder alcohol als je leuk gezelschap hebt en als je het niet leuk hebt zou ik anders gezelschap gaan zoeken.

Ja ik drink vaak tussen 2 glazen alcohol door een glas water. En voor ik ga slapen meestal ook nog een flesje water tegen eventuele ‘nadorst.’

Daarnaast - in reactie op wat hier boven gezegd word - is het niet zo dat ik het niet gezellig heb tijdens uitgaan zonder alcohol. Dat heb ik nooit gezegd en dat zal je mij ook nooit horen zeggen. En ook niet dat ik niet gezellig ben zonder alcohol, want dat is alles behalve waar :’) En nee ook niet dat mijn omgeving ook niet leuk is als ik geen alcohol op heb.

Maar ik schrik wel van de reacties over eventuele beschadigingen aan de lever. Ik ben altijd best wel voorzichtig geweest met drank en heb me nooit helemaal klem gezopen of iets. Dus ik zou het heel erg vinden als het iets is in die richting.

Ehh dat zei je dus wel?

Niet drinken, klaar. Probleem opgelost.
Snap niet zo goed wat daar zo lastig aan is.

Dit verhaal klinkt me bekend in mijn oren en je wilt niet weten hoe het met die persoon afgelopen is nadat ze een bezoekje aan de huisarts gebracht heeft. Als jij al de hele morgen moet spugen als je al een paar biertjes/wijntjes op hebt is het hoog tijd voor een bezoekje aan de huisarts als je het mij vraagt.

En wat is belangrijker?? je gezondheid of het wel of niet gezellig zijn?

Elk weekend drinken, dat is voor een jong lichaam echt niet goed. En dat je niet ladderzat wordt betekend niet dat je niet teveel alcohol op hebt. Ieder lichaam kan anders reageren op alcohol. En aangezien je sinds je 15e regelmatig drinkt, raad ik je echt aan daar een tijdje mee te stoppen, want ik denk echt dat het daar aan ligt.

Ja jij maakt er van dat het om de alcohol gaat. Ik vind het ongezellig als ik in de kroeg aan het water zit. Maar niet omdat ik gezelliger ben met alcohol op of het dan meer naar me zin heb.

Ja daar was ik ook al bang voor. Ik heb al langer dan een maand geen alcohol op en ga zeker even langs de huisarts. Maar toch bedankt voor je mening/tips.

Dat is echt een kutmoes. :’) Je kan vanalles drinken en daar is niks ongezelligs aan hoor. Ik drink ook geen alcohol omdat mijn lichaam dat niet wilt. Als bij jou wat er in je glas zit bepaald of het gezellig/ongezelliger is dan gaat er sowieso al iets niet helemaal goed. Sorry hoor, maar dit gaat nergens over.

Omdat sommige mensen drank nu eenmaal lekker vinden misschien? ;p

OT: ik zou wat minder drinken als ik jou was. Iedere week drinken is echt niet goed… probeer het te beperken, bijv tot 2 keer in de week. en kijken of je dan minder klachten krijgt

Je hebt met die leuke mixjes van je, je organen en dan vooral je lever een goede knal gegeven en daarom heb je nu zulke katers. Je lever kan niet zo goed alle alcohol meer verwerken zodat je sneller ‘vergiftigd’ bent en je lichaam de troep gaat lozen.
Minder drinken of niet meer drinken lijkt me het beste voor je lichaam op dit moment. Enige advies wat ik je geven kan

Dat is geen kutsmoes, dat is mijn mening en hoe ik het bekijk. Dat je het er niet eens mee bent is een ander verhaal.

Dit. Je kan wel zeggen dat je altijd voorzichtig met drank bent, maar als dat echt zo was, had je al veeel eerder bedacht om drastisch te minderen met drank en naar de huisarts te gaan.