Extreme behoefte aan erkenning

Hey meiden!

Inmiddels zijn mijn vriend en ik anderhalf jaar samen. In de tussen tijd is er een hoop gebeurd. Hij(22) heeft vorige week even tijdelijk het contact met zijn ouders verbroken, nadat hij thuis de zoveelste ruzie kreeg. Mijn vriend heeft een rot jeugd gehad. Naast dat hij veel traumas heeft mee gemaakt, zoals dat zijn vader vreemd is gegaan en een kind kreeg bij een ander, is hij ook nooit erkent of gewaardeerd in zijn jeugd. Zijn ouders hebben nooit naast hem gestaan, alleen maar tegen over hem. Wanneer hij zich uit wanhoop focuste op zijn computer, schakelde ze de verslavingszorg ipv dat ze naar de oorzaak zochten bijvoorbeeld. Zo zijn er nog meer dingen op te noemen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel gek op hem. Maar soms erger ik mij wel eens aan hem. Hij heeft een extreme behoefte aan erkenning. Hij wil in alles de beste zijn, een applausje als hij iets goed doet en is steeds opzoek naar goedkeuring. Dit irriteert mij. Maar ik weet waar het vandaan komt. Echter ben ik nog maar 18 en ik denk dat als dit niet weg gaat, dat dit mij blijft ergeren.

Heeft iemand tips over hoe ik hem kan helpen? Of hoe ik hier zelf mee kan omgaan?

Praat hij met een professional over zijn verleden?
Ik denk dat zijn gedrag vooral te danken heeft aan wat hij heeft meegemaakt, en zonder hulp zou dit niet zo makkelijk weg gaan denk ik.

Hij begint van de week bij de psycholoog…

Ik snap wel goed dat je, je onbewust daaraan kan irriteren. Ook al is de oorzaak bekend, je dat niet leuk te vinden. Je kan misschien een goed, lang gesprek aan gaan dat het je opvalt dat hij nu veel erkenning zoekt. Misschien kan hij het er dan ook samen met de psycholoog aan werken?

Ik wou hetzelfde vragen als Koala. Zijn behoefte aan erkenning kan inderdaad goed gekoppeld worden aan zijn verleden, maar gezond is het niet.
Ik zou zelf even een paar weken afwachten totdat hij een paar sessies bij de psych heeft gehad. Waarschijnlijk moet hij zijn zelfvertrouwen van top tot teen opbouwen, dit heeft helaas tijd nodig. Ik zou hem daarom ook blijven steunen maar als je echt zoiets hebt van nu word het te veel dan zou ik het op een normale manier aankaarten.