Extreem zenuwachtig voor presenteren

De titel zegt het al, maar ik ben heel erg bang om te presenteren. Inmiddels studeer ik en is dit nog steeds niet over. Tijdens een presentatie heb ik het gevoel dat ik geen lucht meer krijg en dan wil ik dus zo snel mogelijk de presentatie ‘afraffelen’. Heeft er iemand tips om van te voren minder gespannen te zijn of eventueel tips zodat het tijdens de presentatie ook gewoon zonder zenuwen gaat?

Oefenen, heel veel oefenen. En probeer je ook te bedenken dat bijna niemand het leuk vind en dat iedereen wel zenuwachtig is waarschijnlijk.

Hier had ik gister nog zo erg last van! Ik heb van te voren tegen vrienden gezegd dat ik zenuwachtig was en dat voelt veel beter dan dat je blijft denken ‘nee ik ben helemaal niet zenuwachtig’, want dat deed ik eerst altijd. En je moet echt proberen schijt eraan te hebben, je doet even een verhaaltje voor de klas en gaat dan weer zitten. Waarschijnlijk weet jij veel meer dan de klas over het onderwerp dus als je goed voorbereid en je vergeet toch wat, maakt dat helemaal niks uit.

Zorg dat je bij elke sheet diep ademhaalt (buikademhaling).
Dus zodra je de volgende sheet aanklikt: EERST ademhalen, dan pas praten. Door hierop te focussen, dwing je jezelf om rustig te blijven en word je minder benauwd.