extreem onzekere vriendin, wat te doen?

Ik heb een extreem onzekere vriendin die zichzelf alles verwijt wat slecht gaat in haar leven. Ze is extreem paranoide. Zij deugt niet en alles is haar schuld, daar is ze sterk van overtuigd. Ook denkt ze dat mensen het altijd over haar hebben, terwijl dat bijna nooit zo is. Ze gaan het juíst over haar hebben als ze er achter komen dat ze dat denkt.

Ik vind het zo onaantrekkelijk om in haar bijzijn te zijn. Ze kraakt zichzelf alleen maar af als ze je met haar naar de stad gaat ofzo. Ze zegt om haar onzekerheid te overkomen ‘het boeit me niet wat mensen denken’, als ik zeg maak je niet zo druk om wat mensen denken, maar het komt zo nep, gemaakt en amateuristisch over. Ze is zo doorzichtig onzeker.

Ik irriteer me ook als ik haar iets vraag dat ze 'nee!'zegt. Niet omdat ze het niet wil, maar dan geef ik haar een preek dat ze een slecht zelfbeeld heeft en dan ontkent ze en wil ze zichzelf bewijzen doordat ze 'nee’durft te zeggen. ik geef haar vaak namelijk een preek dat ze het niet kan tegen anderen. Het ontkennen is zo irritant. En als ik er volharding op heb staat ze er op dat ik haar niet mag.

Ik irriteer me zo aan haar zelfafkraking, het vissen naar complimentjes en als je er een geeft zegt ze nee is niet zo gaat ze zichzelf afkraken en wil ze met je in discussie zodat je blijft bevestigen totdat je niet meer kan.

En als je zegt je bent onzeker, NEEE HELEMAAAL NIET, JE MAG ME NIET.

Ik geef wel om haar, beschouw haar al me zusje maar ik weet niet wat ik hiermee aan moet.

Als je zegt ga hulp zoeken ‘heb ik niet nodig ik heb geen slecht zelfbeeld’.

Dan denk ik bijmezelf DONDER toch op man.
maar dan gaat ze weer janken. Ze is 17 jaar

Je geeft haar een preek?

.

herkenbaar.
Als ik toch eens wist wat ik er mee aan moest.
(en dan doet ze het nieteens zo veel tegen mij, veel meer tegen een andere vriendin.)

heb ik al gedaan ik heb gezegd luister je hebt een slecht zelfbeeld en je moet hulp zoeken. Ik vind het neit eens leuk meer om wat met je te doen want het is ik deug niet ik deug niet en dat zogenaamde wanhopige ‘het boeit me niet wat mensen denken’ daar knap ik ook zo op af. Want je bent met niks anders bezig dan gedachten van anderen.

en hoe reageert zij?

Ik ben helemaal niet onzeker (dat je zo een laag iq kan hebben dat je denkt mensen daarvan te kunnen overtuigen), jij mag mij gewoon niet en je zoekt smoesjes om de vriendschap te verbreken (zo slecht is haar zelfbeeld dat ze dat denkt niemand het beste met haar voor heeft).

En ondertussen op feestjes, als ze hoort je danst echt leuk hoor meid. Hele tijd zeggen, echt , EERLIJK zeggen, of zeg je dat omdat je meelij met me hebt.

ik wordt haar echt zat maar ik geef om haar

Inderdaad; zeg haar gewoon eens, als ze weer eens aan het zeiken is over zichzelf,
dat ze op moet houden met negatief doen. En dat mag je best wel een beetje bozig zeggen. Het is misschien hard, maar als je haar op dat moment erop wijst kan ze het niet ontkennen.
En misschien dringt het dan tot haar door dat ze raar bezig is.

Overigens moet je meteen daarna wel weer normaal tegen haar doen.
Ik herken het trouwens wel, heel vervelend is dat!

wil je nu om hulp vragen of gewoon klagen? :expressionless:

Inderdaad herkenbaar.
Ik heb een vriendin die eerst altijd best zelfverzekerd was, maar nu ineens niet meer. Ik heb haar zoveel preken gegeven, het hielp niet. Ik schenk nu gewoon geen aandacht aan dr als ze zeurt en als ze dan eens niet zeurt over haar uiterlijk ofzo, geef ik aan dat ik het fijn vind dat ze even niet zeurt. Dat helpt een beetje.

allebei om eerlijk te zijn.

Misschien roddel ik nu over haar en is dat niet iets wat een echte vriendin hoort te doen, maar ik geef wel echt om haar maar begin me te irriteren en weet me geen raad

zoek een leuke cursus voor dr waar je leert met onzekerheid om te gaan… zeg dan dat je naar een leuke workshop voor iets gaat ofzo…

lees mijn artikel maar is http://www.girlscene.nl/l…jn_leven_met…_faalangst
dat was een cursus met allemaal hele leuke dingen, dus totaal geen saaie praatgroep…
misschien moet je daar is met haar over praten
en anders moet je dr maar met rust laten daarover, je kan haar niet dwingen om hulp te zoeken

?

als ik dingen zeg als NOU WEET IK HET ECHT NIET MEER HOOR!!!

Als ze complimentjes blijft afkraken maar er toch naar vist.

dan zegt ze JE MAG MIJ NIET NET ALS IEDEREEEN!!

ik had haar ff geblokt om msn omdat ik huiswerk maakte.

Was ze bij me thuis zag ze dat ik haar blokte, HOEZO DOE JE DAT JE MAG ME NIET.

gelijk slachtofferrol, naar huis willen gaan /

Maare het is niet jou probleem maar het hare.
Ik zou je zelf niet zo opofferen omwille van haar.

Als zij mensen wilt afstoten met haar onzekere gezemel moet ze dat vooral doen toch?

ik vind jou gemeen overkomen, niet alsof je haar wil helpen, als zeg je van wel. Wie gaat er nou weer een preek geven of blokken als je denkt dat iemand onzeker is?

Nou goed. Kan je niet een keer serieus met haar gaan praten? Dus geen preek, maar een gewoon vriendin tot vriendin gesprek. En als zij zelf aan geeft dat er geen problemen zijn, laat haar dan. Ik heb eerder het idee dat jij haar een minderwaardigheidscomplex aan praat, dan dat ze er al één heeft.

Hmm, dat blokken was misschien niet zo leuk,
ik zou het ook raar vinden als iemand dat bij mij deed!

Je praat nu best wel negatief over je vriendin, alsof je op haar neerkijkt. Je zegt bijvoorbeeld dat ze wel een heel laag IQ moet hebben als ze denkt anderen te overtuigen dat ze niet onzeker is. En je blokt haar op msn als je huiswerk wilt maken, in plaats van gewoon tegen haar te zeggen dat je huiswerk gaat maken dus dat je even niet antwoord. Je vindt haar irritant en dom, tenminste, dat is hoe het overkomt in je verhaal. Ik kan me voorstellen dat het ook irritant IS als iemand zó onzeker is.

Maar als je haar echt wil helpen en je zelfvertrouwen bij haar wilt kweken, doe je dat niet door alleen te preken en haar als ‘minder’ te beschouwen. Want je behandelt haar misschien niet echt alsof je op haar neerkijkt, maar geloof me, als je diep vanbinnen wel op haar neerkijkt, merkt ze dit! Dat is natuurlijk ook niet goed voor haar zelfvertrouwen.
Net als preken; als je tegen haar preekt krijgt ze nog meer het idee dat ze alles fout doet.

Ga dus normaal met haar om en doe een beetje leuk tegen haar, geef haar alleen een compliment als je het meent en probeer haar een beetje te steunen. In het begin zal ze die complimenten enzo misschien nog afwijzen maar desondanks zal ze er blij mee zijn! Succes.

indeed, e_kid, indeed.

laat haar dit topic lezen

indeed, Celebration, indeed.

:kissing:

Dubbeltje.