Extreem laag zelfbeeld....

Dat duurde wel verschillende jaren. Ik ben ook een paar x van school gewisseld, dat helpt wel omdat niemand je kent en je ook makkelijker aan je zelf kunt werken.
Probeer met in plaats van te denken van wat er niet goed aan je is, wat wel mooi aan je is. Misschien heb je wel iets waar andere mensen helemaal jaloers op zijn zoals mooie ogen, een slanke lijn, een hele leuke kledingsstijl?
Gun jezelf ook dingen. Denk niet van, ach deze chocoladereep maakt me dik. Denk eerder, ik eet deze reep want ik ben helemaal super!
Haha sorry voor de flauwe voorbeelden :’) maar op deze manier kan je langzaam aan je beeld veranderen over jezelf. En als jij respect hebt voor jezelf, dan zullen andere mensen dat ook doen. Succes!

Gelukkig zit mijn uiterlijk mee. Lijkt me echt kut om lelijk te zijn. :astonished:

Dit gaat even niet over het meisje in kwestie maar wat jij zegt is niet helemaal waar… Wanneer je schildklier een te trage werking heeft, kan dit sombere gevoelens veroorzaken. Je hoeft niet alleen naar de dokter wanneer je pijn hebt lichamelijk, je kan ook met een geestelijke reden heen gaan. Sommige geestelijke problemen hebben een lichamelijke oorzaak.

OT: Ik dreig soms ook een beetje te gaan piekeren over mijzelf of ik wel goed/mooi genoeg ben, laatst kwam ik iets tegen op internet dat wanneer je begint te piekeren je eigenlijk niet zomaar kan stoppen (heb ik ten minste) Toen stond er een tip dat wanneer je merkte dat je aan het piekeren was dat je hardop tegen jezelf STOP zegt en je daarna aan iets positiefs probeert te denken. Dit helpt bij mij, en vooral 's avonds als je in je bed ligt en de gedachten komen :slightly_smiling_face: Zo word je er bewust van dat je aan het piekeren bent.

Wat vervelend dat je dit hebt. Misschien heb je hier iets aan :slightly_smiling_face:

• Niet meer jezelf lelijk noemen (of denken dat je lelijk bent), maar in plaats daarvan telkens zeggen/denken dat je mooi bent, ook al is dat in het begin heel geforceerd en ongeloofwaardig (uiteindelijk zul je het wel gaan geloven, hoe vaker je het zegt/denkt)

• Proberen niet jezelf met anderen te vergelijken. Iedereen is uniek en mooi op z’n eigen manier, dus jij ook. En die andere meiden die jij zogenaamd mooi vind, hebben vast en zeker ook genoeg onzekerheden over hun uiterlijk.

• Complimenten leren aanvaarden. zeg bijvoorbeeld bedankt en accepteer het compliment dat je krijgt. (in plaats van denken van ‘ze zullen het wel niet echt menen’) Iemand maakt nooit zomaar een compliment, ook je ouders niet :slightly_smiling_face:

• Jezelf een beetje leuk kleden en goed voor jezelf zorgen. Ga bijvoorbeeld ook een keer nieuwe kleding shoppen en naar de kapper, dan voel je je vast al een stuk beter :slightly_smiling_face:

Ik herken me echt helemaal in jouw verhaal en ik heb nog steeds een veeel te laag zelfbeeld (ben 18…).
Vroeger (tot mn 14e) had ik nergens last van, ik had iets te veel zelfvertrouwen en opmerkingen van anderen deden me niks. Totdat ik in de 3e klas door verschillende random mensen, achter mn rug om en recht in mn gezicht, lelijk werd genoemd. Vreselijk vond ik dat en het heeft mijn zelfvertrouwen keihard laten dalen. In de jaren daarna ben ik ook nog zeker 10x per jaar lelijk genoemd, vooral als ik ging zwemmen en nat haar had. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik niet meer durf te zwemmen.
Ik heb een bril en ik zou heeel graag lenzen willen. Helaas, ik durf het niet, omdat ik nu het gevoel heb ik dat ik nu mijn gezicht ‘kan verstoppen’ achter mn bril… ik ben dus bang dat mensen me lelijker vinden als ik geen bril heb.

Oke, sorry voor mijn verhaal waar je niks aan hebt haha, maar ik moest het ook even kwijt. Ik probeer me altijd zo min mogelijk met andere mensen te vergelijken en het helpt voor mij ook altijd goed als ik iets leuks doe met mn haar :slightly_smiling_face:

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en tips! Waardeer ik heel erg :slightly_smiling_face:

Uiterlijk is niet alles. Het is vrijwel niets to be honest. Personality stays. En waarschijnlijk heb je niet door dat je knap bent. Ik hoor ook zo vaak bij enorm knappe meiden dat ze nooit complimentjes oid krijgen, en dat komt omdat iedereen denkt dat ze al weten dat ze mooi zijn. Maar je word ook nageloten etc, dus dat zit echt wel goed hoor. Het is gewoon een kwestie van uit die mind-set komen, wat zeker makkelijker klinkt dan gedaan is. Maar je komt er wel.

Ben jij dom ofzo?? Je gaat eerst naar De DOKTER VOOR EEN VERWIJZING EN DEZE SYMPTONEN HEEFT MIJN VADER OOK! ! Wtf heb jij tegen mij

Ik kan me ook heel erg in je verhaal herkennen. Ik vind mezelf ook lelijk, ondanks dat ik best aandacht krijg van jongens. Ik vergelijk me ook constant met anderen. En als ik een lelijke foto krijg te zien van mezelf, dan kan dit echt mijn humeur verpesten. Mijn gedrag viel op bij mijn vriendinnen en toen hebben we erover gepraat. Sindsdien gaat het al stukken beter. Ik voelde me vooral onzeker zonder make-up, omdat ik een onzuivere huid heb. Toen heb ik mezelf gedwongen om dingen te doen zonder make-up, zoals naar de supermarkt gaan. Kleine stappen zetten om jezelf te accepteren. Ik ben er nog helemaal niet, maar ik voel dat ik op de goede weg ben. Misschien kun je dit ook proberen? (: Veel succes!

Jha is toch zo Ana ik snap niet wat ze hier mee wilt bereiken ofzo maar een beetje dom :hammer:

Ik herken me heel erg in het verhaal van de TS en het is zo ingehakt dat je je lelijk voelt dat je waarschijnlijk niet kijkt eens kijkt naar je andere goede kwaliteiten.

Eerlijk gezegd lijdt ik ook een laag zelfbeeld en iemand kan me dagen achtereen mooi noemen en zeggen dat ik talent heb en nog zou ik je niet geloven. Vroeger keek ik er elke zaterdag op om boodschappen te doen want ik wilde mijn lelijke kop niet vertonen en ik wist zeker dat ik iets sulligs zou doen dus ik ging gewoon niet mee. Mijn moeder werd natuurlijk boos want ik was lui en ik durfde er niets tegen in te brengen want de waarheid was nog pijnlijker en dommer. Uiterlijk is niet alles en het draait niet om heel je leven. Maar met een laag zelfbeeld kun je honderden redenen bedenken waarom jij minder waarde hebt dan elk ander. En als puber is alles wat je fout doet natuurlijk triljoen keer vergroot (met een laag zelfbeeld sowieso).

Ik snap dat je dat denkt en het is een beetje raar maar sommige mensen hebben dat. Iedereen heeft toch eens dat momentje gehad waarbij je een hele grote puist had en in je hoofd was de puist overdreven groot en gewoon blégh en de helft van de tijd was je er mee bezig. Een laag zelfbeeld is er niet echt mee te vergelijken maar je voelt je gewoon minder en niet door je uiterlijk maar gewoon in het algemeen (wel in mijn geval). En bij sommige mensen lijkt het net alsof je je beter kan voelen als je ‘‘mooi’’ was. Dan zou alles beter zijn. Maar je zelfbeeld wordt dan echt niet beter.

Mijn vriendengroep merkt het zelfs op door mijn manier van doen. Ik schuif het altijd af dat ik beleefd ben tegen mensen maar ik stel ze gewoon hoger dan mij. In het algemeen is mijn regel dat ik mensen op alle mogelijke manieren niet mag storen. Hierdoor durf ik soms niet in het openbaar te praten en als een vreemde me een compliment geeft dan glimlach ik gewoon stilletjes maar maak ik geen geluid, want ik weet niet hoe ik daarop reageren. Ik heb dan een moment waarop ik me alleen afvraag waarom die vreemdeling tegen me zou liegen.

Ik herken dit wel , ik heb eigenlijk geen contact met jongens terwijl ik dit wel probeer maar het lijkt wel of dit komt doordat ze me niet knap vinden. Dan baal ik echt zo erg dat ik er niet zo uit zie als mijn vriendinnen en voel ik mezelf echt lelijk.
Ik vertelde het aan mijn moeder en ze heeft een afspraak gemaakt om met een dokter te gaan praten, misschien kan jij dit ook doen ?

Het is moeilijk uit te leggen en ik denk dat het bij elke individu anders ligt.

Edit: Ik heb bijvoorbeeld best een groot vriendengroepje en nog voel ik me alleen en me minder waard. Dit is echt gek, want als ik de kantine rondloop dan is er altijd wel iemand die me gedag zegt.

Weer iedereen bedankt voor de reacties. Het wordt hard werken maar ik wil er echt voor gaan. Ik heb besloten om er met mijn vriendinnen over te praten, dus dat zal ik ergens deze week wel doen.

Dat klinkt een stuk makkelijker dan het is. :wink:

Het hoort natuurlijk een beetje bij de leeftijd. Lees het boek van je moeder eens en probeer er op een serieuze manier mee om te gaan! Misschien staan er oefeningen in, doe die dan ook echt!
En probeer elke dag bij het tandenpoetsen drie dingen op te noemen die je mooi vindt aan jezelf. Je kan sowieso wel iets opnoemen. En vergelijk je dan niet met anderen, kijk alleen naar wat je in de spiegel ziet op dat moment!
Succes :slightly_smiling_face:

En tegen mensen die zeggen dat ze ‘verdrinkt in zelfmedelijden’: ze opent nu een topic, dus het lijkt me vrij duidelijk dat ze er wat aan wil doen. Dus doe eens niet zo arrogant en help dat meisje gewoon -.-’

Dat hoort gewoon bij de leeftijd.

Dat ja, wat wil je er mee bereiken een topic hierover aan te maken. Komt eerder over dat je zelfmedelijden hebt…