Extreem laag zelfbeeld.

Hoi meiden,

Ik heb even een nieuwe account aangemaakt, omdat mijn andere account totaal niet anoniem is en ik graag iets kwijt wil waar ik me best wel voor schaam.
Ik heb namelijk echt een ontzettend laag zelfbeeld. Volgens mij is het altijd wel een beetje zo geweest, maar de laatste tijd speelt het heel erg op. Ik wordt er echt ontzettend moe van, en het beïnvloed ook bijna alles: ik ben onzeker over school, bang dat ik het niet kan, ben onzeker in mijn relatie en daardoor ontzettend jaloers, etc.
En ik heb geen idee wat ik eraan kan doen.
Ik heb echt al veel geprobeerd, ik praat er veel over met mijn vriend, hij is de enige die weet hoe diep dit bij mij zit en hij steunt me er ook in, maar het probleem is: ik geloof het niet als anderen me een compliment geven. Na twee seconden ben ik een positieve opmerking alweer vergeten en voel ik me weer waardeloos. Ik vind dan bijvoorbeeld dat hij een veel leuker, liever en knapper meisje verdient- terwijl ik ergens écht wel weer dat hij oprecht vind dat ik lief, knap en leuk ben. Maar ik vind het gewoon ontzettend moeilijk om dat aan te nemen.
Wat andere mensen ook tegen me zeggen, ik blijf ontzettend kritisch over mezelf op alle gebieden, en hoe hard ik ook probeer in m’n hoofd te herhalen wat anderen over me gezegd hebben, het lukt me niet om ook op die positieve manier naar mezelf te gaan kijken.

Zijn er misschien meiden die dit herkennen en die tips voor me hebben? Of iemand met ideeën wat ik hieraan kan doen? Want ik ga eraan kapot, en als ik niet uitkijk mijn relatie ook. Ik zou gewoon zo graag eens zorgeloos van dingen willen genieten zonder daarbij constant aan mezelf te twijfelen.

Alvast bedankt voor het lezen, ik ben in elk geval al blij dat ik dit ergens kwijt kan!

-

^ Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt. Wat jij zegt, die knop omzetten, is ook zeker iets wat ik probeer. Soms gaat het een tijdje goed, en dan kan ik alles ook veel beter relativeren, maar dan ineens is er weer een terugval. Ik hoop dat het me binnenkort lukt om die goede periodes langer aan te houden.

Precies wat H0ZZA zegt, ik heb er zelf ook ontzettend last van maar het was het ergst in de tijd dat ik er constant over nadacht, en telkens mezelf bestempelde met ‘extreeeeem onzeker’. Het zit dan eigenlijk ook een beetje tussen de oren.

Snap ik hoor, is ook herkenbaar. Ik heb af en toe nog steeds wel eens zo’n “fml ik haat mezelf en alles en iedereen”-periode en dat is zeg maar… 1 keer per maand ofzo? Maar dat mag ook best af en toe. Je kan niet van een onzeker meisje opeens veranderen in een vrouw die barst van het zelfvertrouwen. Geef gewoon ook aan je vriend/andere mensen om je heen aan dat je er gewoon helemaal uit wil (en dat betekent niet dat ze je moeten volgooien met complimentjes want dat geloof je toch niet; heeft dus ook geen zin) en het er dus evt. ook minder over wil hebben. Want hoe meer je erover blijft praten en nadenken, dan wordt het alleen maar erger. Beetje hard zijn voor jezelf: niet aanstellen maar gewoon gaan!

Bedoel ik trouwens niet lullig of iets hoor, maar dit is uit mijn ervaring wel wat het beste helpt. Het voor zijn voordat het misschien nog erger gaat worden.

Ik heb het ook. Nu al een aantal jaar. Ik heb een RET-cursus gevolgd waarbij ik wel weer wat zelfvertrouwen heb opgebouwd gelukkig.
Ik weet nu wanneer ik foute gedachten heb, en die probeer ik uit mijn hoofd te bannen door dan te denken: “Nee meid, dit is helemaal niet zo. Hup, denk aan iets leuks. Geloof dat de ander het compliment meent!”
Bij mij is het ook zo dat ik denk dat mensen me alleen maar complimenteren omdat ze me niet teleur willen stellen of zoiets dergelijks. Terwijl kritiek echt veel harder binnenkomt en ik dat wel gewoon geloof.

Ook ben ik perfectionistisch en wil ik geen fouten maken doordat anderen me dan misschien raar aan gaan kijken. Hierdoor ga je eigenlijk alleen máár fouten maken omdat je teveel op jezelf let. Weet je? Anderen mogen fouten maken volgens jou (denk ik), dus waarom zou je het zelf niet mogen? Niemand is perfect. Jij niet, en anderen ook niet. Niemand kan ook perfect zijn.
Accepteer jezelf en wees blij met de persoon die je bent. Hoe moeilijk dat ook is.

Uhu dit probeer ik inderdaad ook al. Eigenlijk vertel ik het sowieso al aan niemand omdat ik juist niet wil dat ze rekening met me gaan houden of whatever, maar ik vond dat mijn vriend het wel moest weten omdat hij anders ook niet snapt waar mijn rare reacties soms ineens vandaan komen. Ik heb ook tegen hem gezegd dat hij gewoon tegen me moet blijven doen zoals altijd. Maar die terugvallen heb ik eerder één keer per week dan één keer per maand, best vaak dus :confused: Het is bestwel moeilijk om ineens die knop om te zetten… Maarja ik ga mn best doen. Dankjewel iig (: Het geeft me wel hoop dat het jou is gelukt eruit te komen.

Ja precies, dit heb ik ook. Dan denk ik dat iemand maar gewoon iets tegen me zegt omdat ik me anders gekwetst voel, ofzo. Ik ben niet echt perfectionistisch en ik vind het ook niet zo heel erg als ik iets niet kan, het is meer het idee dat ik vind dat ik gewoon nergens écht goed in ben. Beetje lastig uit te leggen. Ik zal dat idee wat jij toepast, die gedachtes gewoon bannen uit je hoofd, proberen toe te passen. TOt nu toe is dat me nog niet echt gelukt, maargoed, misschien gewoon blijven proberen (:

Snap wel wat je bedoelt ja, maar als je gewoon in je hoofd houdt dat je geweldig bent en dat je totaal niet onzeker bent, wordt het vanzelf wel beter. Geef het wat tijd :slightly_smiling_face: Je mag me btw altijd noten oid als je dat wil.

Upje, misschien iemand nog tips of ervaringen? (:

dit gaat heel raar klinken maar het helpt bij meerdere mensen:
elke dag een paar minuten dicht bij de spiegel gaan staan en dan diep in je eigen ogen staren.
ik weet niet waarom maar het is iets onderbewuste dacht ik…
en anders zijn ogen altijd heel mooi van dichtbij, dus daar wordt je blij van

ik kan het artikel waarin het staat niet meer vinden, maar dit is wel een mooie quote die ik net vond:
It has been said that the eyes are the window to the soul. Only by looking deeply into them can you begin to recognize yourself and use that realization to promote your well-being.

^ Haha wat apart, dat wist ik niet. Ik zal het eens gaan proberen ^^