extra boeken, wel of niet doen?

Hee meiden,

Ik ben over naar 4 vmbo! Nog net gehaald. Ik ben van plan om straks even me boeken te bestellen, maar ik had even een vraag. Samen met je boekenpakket kun je ook andere boeken bestellen, speciaal voor je examenjaar. Bijv. examenbundel en al die andere boeken die je slagingskans verhogen. Nu vroeg ik me af, zal ik ze bestellen? Die extra boeken kosten samen 150 euro, apart van me schoolboeken. Me ouders vinden het helemaal niet erg om 150 euro te betalen, maar ze vroegen zich af of het wel nut heeft. Ik heb best wel veel moeite gedaan om 4 vmbo te halen dus me examens gaan dan vast ook moeilijk worden. Denken jullie dat die extra boeken zullen helpen? Is er iemand die ze ook heeft besteld of gaat bestellen?

Ik hoor het graag,

x

Ik heb ze nooit gehad en ben met achten & een negen geslaagd, het is misschien handig voor extra oefenen ofzo, maar ik denk dat opletten in de les en je huiswerk maken belangrijker is.

Ik ga ook naar mn examenjaar, maar heb niks extras bestelf. Uiteraard zijn examenbundels wel handig, maar dat gaan we sws op school wel doen. Anders leen ik ze gswoon bij de bieb :slightly_smiling_face:

Ik heb die vanuit school destijds mogen lenen. Gewoon gratis.

Ik heb voor vakken die ik lastig vond wel van die boeken besteld (examenbundels/samengevat). Het heeft me wel echt geholpen, was ook wel heel stimulerend omdat je sneller even zo’n boek pakt om te oefenen (op internet raakte ik altijd afgeleid)
Het is echt even aan jezelf of je het zelf nodig/fijn vindt. :slightly_smiling_face:

Examens kan je op internet oefenen dus een examenbundel is misschien niet echt nodig, maar die samengevat bundels zijn heel handig! Misschien voor nu alleen voor de vakken waar je echt moeite mee hebt bestellen, nabestellen kan altijd nog!

Examenbundels zijn niet echt nodig, want je kunt examens ook op internet oefenen. Samengevat boekjes zijn wel handig, maar niet per se nodig. :slightly_smiling_face:

Koop ze tweedehands =] Heb ik ook gedaan en dan betaal je iets van 5 euro per examenbundel.

ik heb alleen maar geleerd uit examenbundels. Ik heb alles gemaakt uit de examenbundels en ik ben geslaagd, zonder in m’n gewone boeken te leren.

Je kunt ze altijd nog bestellen, in het schooljaar zelf. Dus zou even wachten.

examenbundels zijn wel handig want een oud examen wiskunde oefenen is in een bundel handiger dan op de computer. Bij vakken zoals ak of gs is het vaak niet echt nodig en krijg je wat van de leraar.
Toch vond ik die van gs wel handig staat een overzicht in met alle personen en tijdslijnen.
Voor nl moesten we er ook veel in oefenen is aan te raden kan je er lkkr in strepen met die teksten. Engels amper gebruikt…
Samengevat bundels zijn handig van bio, eco of ak.
Ik had er 1 van wiskunde bij ons pakket maar gebruikte ik amper.

Dus even bij elkaar:
Samengevat bundels zijn handig van bio, eco of ak.
Examenbundel: Nederlands, wiskunde, bio, economie.

Met andere vakken heb ik trouwens geen ervaring zoals frans/duits/nask etc.
Verder is het reuze leuk die boeken te hebben maar je moet ze wel ook GEBRUIKEN! en ja dat moet ook wel een beetje op eigen initiatief want wij hadden dan wel voor nl met dan moet je dit examen gedaan hebben en dan was het in de les heeft er iemand vragen over? En liepen we het soms door… maar soms had niemand het gedaan omdat we er geen zin in hadden :stuck_out_tongue:
Toch is het wel echt aan te raden thuis te gaan zitten, 2 (of als je havo doet dus 3) uur te gaan zitten en serieus het examen te gaan maken. Gaat veel tijd in zitten natuurlijk.

Voordeel van de bio examenbundel is dat je per hoofdstuk kan oefenen wat meteen goed is voor je schoolexamentoetsen.

Ik heb er zeker dus wel wat aan gehad, zowel als op het vmbo maar ook op de havo. Zown samengevat boekje leest vaak fijner als dat je denkt pfff ik moet dit hele dikke boek nog uitlezen!

Als je tweedehands wil bestellen moet je wel oppassen bij vakken zoals geschiedenis bijvoorbeeld. Weet niet hoe dat bij VMBO zit, maar bij HAVO en VWO wisselen de examenonderwerpen nog wel eens en als je dan die van vorig jaar hebt is dat niet zo handig ^^

Dit. Wacht even af en dan merk je vanzelf voor de kerstvakantie bij welk vak je een extra hulpmiddel nodig hebt. Je hoeft niet overal een examenbundel voor.

Dat ja. Als je merkt dat je er moeite mee hebt, kan je ze altijd nog bestellen.

Ik kreeg die bundels destijds gewoon van school.

Koop ze via Marktplaats anders :3 daar heb ik ook zo’n pakket gekocht, maar dan voor twintig euro. En koop alleen voor de vakken waar je het ook voor gaat gebruiken.

Daar was ik dit jaar ook bang voor; dat ik het niet zou halen. Ik stond er niet slecht voor of iets, maar wel riskant. Ik had het er wel voor over om het geld uit te geven, maar andere kant ook weer niet. Uiteindelijk heb ik ze niet gekocht maar geleend in de bieb. Als je vroeg genoeg bent (1/2 maand voor examen bijvoorbeeld) heb je er genoeg en als ze niet aanwezig zijn kun je ze reserveren. Niet kopen, niet doen. Voor de “Samengevat” is (voor mijn doen) best nutteloos. Je krijgt een lijst voor begrippen en dan kun je beter een paar maanden van te voren je eigen samenvattingen maken.