Existentiële crisis: Van studeren naar werken

Hey allemaal,

Ik zit er vandaag een beetje doorheen. Hopelijk kan ik hier even ranten.
Ik ben 6e-jaars hbo student (half jaar iets anders gedaan, dus 1,5 jaar uitloop). Ik moet dit semester beginnen aan mijn scriptie, maar ik loop nogal vast.

Ik heb op mijn 17e deze opleiding gekozen omdat ik van mezelf meteen door moest. Ik wist het allemaal niet zo goed, dus ik deed maar wat. Mijn plan was om met een hbo-propedeuse naar de uni te gaan, maar ik twijfelde over welke studie, en of ik het zelf wel aan zou kunnen. Daarom ben ik maar door gegaan, al was het niet de richting waar ik van droomde.

De laatste tijd ben ik iedereen om me heen mijn plannen aan het vertellen. Ik wil een premaster en een master doen in een ander vakgebied. Ik twijfel nog tussen 3 masters welke ik zou willen doen en ik kijk ook nog even waar ik zou worden toegelaten.

In dit hele studiejaar moet ik mijn scriptie schrijven en daarnaast twee vakken doen. Dat moet te overzien zijn. Maar ik heb nu heel veel moeite met het schrijven van een hbo-scriptie, omdat het onderwerp gewoon niet helemaal mijn ding is. Nu ben ik gaan twijfelen aan al mijn plannen. Moet ik dan na dit jaar maar gaan werken? Ik gruwel van een 9 tot 5 baan en ik wil helemaal niet in het vakgebied van mijn hbo-opleiding werken. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik in een heel andere hoek willen werken! En ik zou echt moeten werken om o.a. mijn kamer te kunnen blijven betalen omdat de lening dan natuurlijk ook stopt.

Ik heb eindelijk mijn plekje gevonden in mijn stad, ben bij een roeivereniging gegaan, heb eindelijk lieve mensen leren kennen. Dat allemaal met het idee dat ik daar nog 3 jaar zoet zou zijn en kon genieten van mijn studententijd. Dat heb ik voorheen helemáál niet kunnen doen, omdat ik zoveel (faal)angsten had en niet wist wat ik nou allemaal wilde.

Nog een ‘o zo leuke’ aanvulling: