Examenvraag

Kan iemand mij een beetje geruststellen en vertellen hoe een examen er ongeveer uitziet, hoeveel vragen? Veeel meer dan een normale toets? Heb je tijdens examens ook meerdere toetsen op een dag? Krijg je vrij om te leren? Wat kun je doen om examenstress te verminderen? Help help ik stresss m zo voor mn examens

https://www.examenblad.nl/
Kan je alle examens van voorgaande jaren vinden incl. uitwerkingen. En het rooster. En je krijgt vrij om te leren.
Een centraal examen duurt op het vwo iig 3 uur, en op het vmbo volgens mij 2 uur.

Legt jou school dit niet uit??

Heb je het nu over het centraal examen of over het schoolexamen?

De eerste kun je inderdaad heel veel over van vinden op internet en ik neem aan dat je school dit ook gewoon nog een keer goed uitlegt. Onze school gaf vaak ook nog een oefententamen om te laten zien wat we konden verwachten. En anders kun je die online wel vinden.

Voor het schoolexamen geldt dat scholen die volgens mij zelf maken, dus hoe het eruit zit kan verschillen. De examens die ik maakte waren qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met het centraal examen, maar ik weet ook van een school dat de toetsen daar veel makkelijker waren (en leerlingen op die school scoorden dus ook ineens veel lager op het landelijk examen). Ik vond de schoolexamens ook overeenkomen met de moeilijkheidsgraad die ik gewend was van normale toetsen. Misschien waren het meer vragen, maar dan kregen we ook langer de tijd denk ik. Eerlijk gezegd herinner ik me dat niet meer goed.

Moeilijkheidsgraad van de SE’s hangt idd af van je school, ik scoorde gemiddeld 0.5 punt hoger op m’n CE dan op m’n SE’s omdat mijn school ze graag te moeilijk maakte. Maar de moeilijkheid was vergelijkbaar met gewone toetsen, behalve dat de stof per jaar wat moeilijker/uitgebreider wordt. Maar dat wordt geleidelijk opgebouwd en het is verplicht om de lengte en soms ook stof van de SE’s in het PTA te vermelden.