Examenstress? No problem.

[i]Heee!
Ik heb al heel veel mensen horen klagen over examenstress.
Want zoals iedereen weet beginnen 18 mei de eerste examens.
Maar waar maakt iedereen zich nou eigenlijk zo druk om?
Ik zie de problemen niet.
Als je van jezelf weet dat je er goed voor staat, is dat al een hele opluchting.
Maar niet iedereen staat er goed voor.
Dus hier wat tips;

• Neem rustig de tijd. Voor de meeste examens heb je 2 á 3 uur de tijd, geen reden voor haast dus. Lees de vragen rustig door.
  • Zorg dat je alle spullen bij je hebt, zodat je niet in de problemen komt.
  • Neem bijles als je iets moeilijk vind.
  • Praat met je vrienden na het examen hoe het gegaan is, dan weet je een beetje wie wat heeft gedaan.
  • Eet een banaan! Ja, dat klinkt stom. Maar als je voor een toets een banaan eet, is je concentratievermogen veel hoger!
  • Als je van jezelf weet dat je goed hebt geleerd, neemt het al wat zorg weg.
  • Neem koffie tijdens je examen. Extra alert zijn is altijd goed.
  • Zeg dat je het kunt! Ik ben niet heilig overtuigd van dingen zoals de secret, maar jezelf wat moet inpraten kan nooit kwaad.
  • Je weet waar je heel slecht in bent en waarin niet. Besteed dus meer tijd aan dingen die je moeilijk vind.
  • Hou voor ogen dat dit de laatste toetsen zijn. Dat voert de druk op, waardoor je beter kunt leren.

Ikzelf maak me niet druk. Ik heb een goede cijferlijst en ben er wel van overtuigd dat ik de meeste dingen wel goed ga doen. Alleen wiskunde zou een probleem kunnen zijn, maar als dat het enige is kan het niet veel kwaad.

Mocht je nou ergens mee zitten, post dit dan in dit topic of zet iets in m’n gastenboek. Met mensen erover praten die zich geen zorgen maken scheelt meestel heel veel.

Succes iedereen!

xoxo[/i]

en een upje voor mezelf ^^

Gelukkig heb ik nog geen examens, pas in 2012 als het goed is.
Ik haat toetsen, ik ga al dood van de zenuwen als ik een doodgewoon proefwerk heb!
Maargoed, ik wens iedereen heel veel succes!

btw, voor meer tips, kun je altijd een bericht in m’n gastenboek zetten.

daar heb je pilletjes voor hé ^^

voor nederlands en biologie schijt ik hem niet echt,

voor engels en wiskunde wel. ik heb een antistress spraytje.
werkt heel goed.

Ik ga morgen pilletjes kopen.
Anders verkloot ik het.

Het is denk ik niet echt goed als ik bijna elke dag pilletjes ga nemen?

Handig,
Ik ga zo maar ff beginnen met leren voor Nederlands (jep, voor morgen)…
Ik moet me alleen echt concentreren met wiskunde en scheikunde, dus het komt denk ik wel goed…
Op girlscene.nl staat ook een artikel over examentips, ook erg handig!

xx

goeie tips :slightly_smiling_face:
Gelukkig sta ik ook overal goed voor, dus voor bijvoorbeeld nederlands (waar het in vorige topic over ging, dat ik dat wel moeilijk vind) hoef ik maar een 5,5 te halen om een 7 te staan. Dus dat komt denk ik wel goed :relieved:

Voor je examens:

• Bekijk je SchoolExamen cijfers: hoe sta je er gemiddeld voor en wat voor cijfer moet je halen om te slagen? Als je het zo gaat bekijken valt er al een hoop stress weg. Bedenk ook dat je een aantal tekorten mag staan. Het betekent natuurlijk niet dat je achterover kunt leunen, maar het is gewoon voor je eigen gemoedsrust.
  • Je hebt nu nog de kans om uitleg te vragen als je iets niet snapt! Ook als je geen lessen meer hebt: val je docent(e) net zo lang lastig tot jij antwoord hebt op je vragen.
  • Ga niet meer non-stop zitten leren. Als nu nog heel veel moet leren, heb je het de rest van de jaren verkeerd aangepakt. Deel je tijd goed in en maak vooral tijd vrij voor leuke dingen. In je examenweken ben je druk en dan heb je je energie nodig.
  • Ook is het een aanrader om een oefenexamen (of meer) te maken. Als je merkt dat het goed gaat, geeft dat zelfvertrouwen en dan weet je dat je het kan. Als het minder gaat, moet je er nog wat meer tijd in steken. Oefen elke dag een examen en je merkt echt dat het langzamerhand beter gaat.

Tijdens je examens:

• Check je woordenboeken, atlas, rekenmachine e.d. op eventuele oude spiekbriefjes. Die waren ooit handig, nu kunnen ze je alleen maar tegenwerken. Als je wordt betrapt met een spiekbriefje, mag je niet meer deelnemen aan het examen. Dat zou wel heel zonde zijn…
  • Neem eten en drinken mee. Bedenk wel even dat je geen koekjes in knisperend plastic mee moet nemen, je stoort je klasgenoten hier heel erg mee.
  • Draag geen hakken!
  • Neem af en toe een korte pauze. Je kunt zelf berekenen of je je dat kan permitteren. Ben je binnen je tijd klaar? Leun even achterover en relax.
  • Doe lekker zittende kleding aan. Dus niet die superskinny jeans en dat strakke shirtje. Doe een lekker zittende broek aan met een fijn shirt. Als je helemaal voor comfort gaat: joggingbroek en shirt.

In de examenweken:

• Ga op tijd naar bed! En ga niet meer leren in bed! Ook niet even de stof doornemen, zo ga je alleen maar stressen en malen.
  • Ga er ’s ochtends op tijd uit! Zorg dat je je niet hoeft te haasten. Dit is echt heel belangrijk: zorg dat je rustig aan kan doen, rustig naar school kan gaan en relaxed aan je examen kan beginnen.
  • Ontbijt goed! Eet goed met bijvoorbeeld een kom yoghurt met muesli, een boterham met kaas en een beker melk of jus d’orange.
  • Erg gestresst? Neem een kalmerend en concentratieverhogend voedingssupplement, bijvoorbeeld Valdispert of Plantival.
  • Als je op tijd op school bent voor je examen, ga dan van te voren niet met je klasgenoten over de stof praten. Zo word je alleen maar onzekerder en gestresster.

Na je examens:

• Het is klaar, maar bewaar nog even al je boeken en papieren en dergelijke. Misschien moet je een her doen en dan heb je er spijt van als je in je opluchting al je boeken hebt verbrand…
  • Ga lekker feesten, shoppen, op vakantie: vier dat je klaar bent! Je hebt hard gewerkt en je hebt het verdiend.
  • De dag van de uitslagen is natuurlijk superspannend… Ga dan niet stijf van de stress op de bank zitten totdat de telefoon gaat. Hoe spannend het ook is: probeer afleiding te zoeken. Kijk een filmpje, speel een spelletje op de computer.

Hier, nou staat het allemaal bij elkaar xD

xx

Ik kan voor alles bijna een onvoldoende halen, als ik nog een 5,5 wil staan. Ik maak me geen zorgen, hoewel ik natuurlijk wel zenuwachtig ben!

Dinsdag wiskunde B… Dramaaa :astonished:

• Neem koffie tijdens je examen. Extra alert zijn is altijd goed.

Niet zo’n goede tip van je. Want koffie werkt ontzettend laxerend. En dat is juist heel erg vervelend tijdens je examen. Dan blijf je lopen naar het toilet & het stoort de andere kandidaten natuurlijk ook!

Ik sta er goed voor dus maak me eigen niet zo veel zorgen maar
ik heb toch van die pilletjes voor de stress enzo xD anders kan ik niet leren , en het examen echt niet maken

Koffie is inderdaad niet zo’n goed idee, eerst ben je scherp maar daarna volgt een dip!

Napraten over examens stressen mij júist uit!

Op hoop van zegen morgen, hihi! Nee, dat moet wel gaan lukken (:

Hoe heten die pilletjes? x)

je hebt er heel veel voor.
ik weet het niet precies, want ik stress niet zo.
maar je kunt er gewoon naar vragen bij de kruidvat etc.

Ik had vorige week me examens
maar ik had op de computerr is
wel handiger vind ik
en nu moet ik 1 maand wachten op me uitslag pff
maarr iedereen veel succes voor jullie examenss
xx