Examenjaar: luister-en leestoetsen.

Na de zomervakantie ga ik naar 5 havo, dus het examenjaar. Afgelopen jaar heb ik goed afgesloten met 6’en en 7’ens. Nu is het zo (heb ik gehoord) dat je in het examenjaar vooral erg veel luister-en leestoetsen krijgt. Nu het probleem: daar ben ik zó slecht in. Hier haal ik altijd rond een 4 op als het niet lager is. Nu zit ik dus al eeuwen te stressen voor die toetsen én het examen.

Zijn er meer mensen die ook slecht in luister-en leestoetsen zijn/waren en hoe hebben jullie dit opgelost in het examenjaar?

Ik was ook slecht in luister- en leestoetsen. Voor Engels luistertoets had ik een 5,3 en Duits 4,9. Om te janken dus :cold_sweat:
Maar uiteindelijk heb voor de leestoetsen keihard mijn best gedaan tijdens de vakantie voor de examens. Ikheb veel teksten gelezen uit het examenbundel en opdrachten gemaakt. Uiteindelijk heb ik voor mijn CE een 5,4 voor Engels gehaald (normaal haalde ik lager dus dit was een verbetering) en 5,9 (hetzelfde verhaal) voor Duits. Maar misschien haal jij wel hoger met goed oefenen! De eindcijfers voor de vakken waren gelukkig wel een 6.

Dus mijn tip: probeer in ieder geval voor de andere onderdelen voor het SE zo hoog mogelijk te halen. Voor schrijfvaardigheid, literatuur en mondeling had ik goeie cijfers!

Ik zat in 6 atheneum btw en ben in 1 keer geslaagd. :upside_down_face:
Dus don’t worry, komt goed!

Wow lange verhaal :'D

je eindexamen is voor alle talen tekstverklaren. dat moet je dus vooral veel oefenen. luistertoetsen krijg je alleen als se (een of twee per jaar ofzo). ook veel oefenen, bijv. door engelse of duitse of franse tv te kijken/radio te luisteren.
ik was ook een ramp in luistertoetsen en tekstverklaren en ook ik ben geslaagd voor de havo en daarna nog voor vwo (had wel alleen engels als vreemde taal omdat ik dyslectisch ben).

Dank je wel voor je reactie! Ik hoop dat ik dan net zoals jou ook slaag, haha! Ik ben serieus nu al doodsbang, maar goed. Even een vraagje: heb jij de examenbundels meteen gekocht aan het begin van het jaar? Want ik heb net mijn boeken weer besteld voor het komende jaar, maar examenbundels nog niet meteen (anderen zeiden dat 't nog niet meteen nodig was). Kan je examenbundels ook nog later bestellen?

Oké, dan zal ik voor de luistertoetsen veel oefenen met radio luisteren etcetera. Hoe heb jij het leesexamen doorstaan? Hoe heb je dat geoefend? Ook gewoon veel teksten gelezen?

Je kan je Examenbundels door de jaar heen aanschaffen. Ik had zelf van bol.com besteld aan het begin van het jaar maar je kan het net zo goed later halen. Het ligt eraan wanneer je begint. Ik wens je verder heel veel succes dit jaar! :slightly_smiling_face:

Oké, dan zal ik er binnenkort toch is naar gaan kijken. Ik denk dat ik ze wel nodig heb namelijk, haha. Dank je wel! :slightly_smiling_face: