Examenfeest, wel of niet een cadeau?

De komende dagen heb ik achter elkaar enkele examenfeestjes. Nu vraag ik aan jullie of het normaal is om een cadeau te geven. De meeste examenfeestjes zijn van klasgenoten - niet echt super goede vrienden - en worden gegeven met ongeveer 4 personen. Ze vragen geen entreegeld zoals bij veel examenfeestjes wel gedaan wordt.
Wat moet ik nu doen? Een cadeau geven/geld geven (hoeveel dan, want ik kan natuurlijk niet meer dan 100 euro uit gaan geven aan examenfeestjes, want dan is het geen feestje meer voor mijzelf, maar meer een kostenpost).

Ik zou gewoon iets kleins meenemen van de Action, dan heb je met 3/4euro al een leuk pakket samengesteld. (:

Het is wel beleefd om een cadeau te geven, want je bent uitgenodigd op hun feest en je krijgt gratis eten en drinken (oke dit klinkt heel oppervlakkig haha). Maar je kunt ook gewoon een fles champagne van 10/15 euro kopen, en dan voor alle vier doen zegmaar. 't wordt toch wel die avond opgedronken, en champagne is feestelijk.
Als je voor ieder apart een cadeau/geld geeft zou ik max 5 euro doen.

Whut, ik heb ongeveer 3 examenfeestjes per week… Niemand verwacht bij ons een cadeau :stuck_out_tongue:
Meestal neemt iedereen gewoon wat drank mee ;p

Ik heb vrijdag dus een examenfeest van 6 meisjes die het samen geven. En ze willen per se geld. Ik doe niet meer dan een 10tje in een envelop hoor, ze verdelen het maar. :’)

Wow serieus? Hier is het helemaal niet normaal om een examenfeest te geven, jammerjammer.

Oké nu weet ik het nog steeds niet, haha.
Ik ben bang dat wanneer ik met iets aankom, dat het helemaal niet nodig is. En dat wanneer ik met niets aankom, dat ik raar aangekeken wordt, haha.

Gewoon eens aan een paar vrienden vragen wat hun doen dan? Haha.

ja die weten het ook niet zo goed, that’s the problem.

overleg met vriendinnen wat zij doen, of geef samen met iemand anders een cadeau. Dan ben je sowieso niet de enige die iets geeft!

Ik vind dat je sowieso iets moet meenemen als je uitgenodigd bent, “voor de gastheer”, al is het maar iets kleins. Het is helemaal niet raar om met iets af te komen. Ik vind het onbeleefd als je helemaal niets meeneemt…

Ik zou iets cliché meenemen, een fles wijn (of andere drank) is altijd handig.

Als je het niet zeker weet dan zou ik sowieso iets geven. Het is beter om met iets aankomen als de rest niets heeft dan met niets aankomen als de rest wel iets heeft.

En daarnaast, wat je geeft hangt toch niet helemaal af van wat anderen geven? Het is natuurlijk wel fijn om de norm te weten, wat normaal is, maar geef gewoon iets wat jij vind dat goed is voor iemand die geslaagd is, maar die je niet heel goed kent.

Anders neem je geld mee, als niemand iets geeft houd je het zelf, als iedereen iets geeft, dan geef je het gewoon?

ik vind het echt moeilijk, haha.

Neem anders iets kleins mee, dat is wel zo leuk voor degene die het feest geeft, maar dan kost het jou niet heel veel geld. Iets van drank ofzo is altijd goed, misschien een bierpakket? Of een fles wijn als het voor een meisje is. En anders kan gewoon geld altijd ook nog! Omdat je ze ook niet zo heel goed kent, dan is echt iets persoonlijks uitzoeken wel lastig.

Anders geef je samen met je vriendinnen iets, dan kan je een leuk kadootje geven zonder veel kwijt te zijn. Idd een bierpakket ofzo kan altijd op een feestje :slightly_smiling_face:

Ik zou elke keer gewoon een goedkope fles wijn meenemen (heb je al voor 3 euro)
En dan heb je een kado maar als niemand een kado heeft is het neit too much…

In mijn tijd(lol, ik klink oud) nam niemand een kado mee, maar wel drank…

Ik zou elke keer gewoon een goedkope fles wijn meenemen (heb je al voor 3 euro)
En dan heb je een kado maar als niemand een kado heeft is het neit too much…

In mijn tijd(lol, ik klink oud) nam niemand een kado mee, maar wel drank…

Nee gewoon n fles drank of iets lekkers meenemen:)

Gewoon wat drank meenemen, zoals de meesten al zeggen (: